Innovasjon i samisk reindrift. Kvalitativ studie av faktorer som påvirker innovasjonen i samisk reindriftsnæring

Innovasjon blir hevdet å være løsning på økonomisk utvikling og vekst. Innovasjon har nær slektskap med entreprenørskap. Entreprenørskap er noe forsket på med hensyn på reindrift men innovasjon i reindriftkonteksten er ikke forsket. Denne studien forsøker å svare på hvilke faktorer det er som påvirk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lango, Ann Catharina A.
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/14131
Description
Summary:Innovasjon blir hevdet å være løsning på økonomisk utvikling og vekst. Innovasjon har nær slektskap med entreprenørskap. Entreprenørskap er noe forsket på med hensyn på reindrift men innovasjon i reindriftkonteksten er ikke forsket. Denne studien forsøker å svare på hvilke faktorer det er som påvirker innovasjonen i den samiske reindriftsnæringen. Problemstillingen lyder slik: Hvilke faktorer kan påvirke innovasjonen til reindriftsutøvere og hvilken betydning har de på de ulike innovasjonstypene? Studiens teoretiske forankring knytter seg til tidligere forskning av innovasjon i forskjellige kontekstuelle forhold. Faktorene som legger grunnlag for forskningen er relasjoner og nettverk, kunnskap og læring, dynamiske kapabiliteter, samisk kulturforhold, siidaelementer, og politiske virkemidler. Forskningsmetoden er en empirisk undersøkelse innenfor kvalitativ design der semistrukturerte intervjuer er brukt i datainnsamlingen. Intervjupersonene er reindriftsutøvere som har hatt innovasjon. Resultatene fra forskningen viser at reindriftsnæringens innovasjon blir påvirket av samisk kultur som en initierende faktor til utvikling og innovasjon. Det ser ut til at siida som reindriftssamer er en del av vanligvis ikke påvirker innovative prosjekter, men det varierer mellom typer innovasjon og samtidig om det er innenfor distriktsterritorium. Videre kommer det frem at de allmenn faktorene for innovasjon og innovasjonsevne også her er avgjørende. Aktørene setter relasjoner høyt og det tyder på at disse har vært avgjørende for innovasjonen. For prosessinnovasjonene har ikke relasjoner hatt betydning, men for produkt- og markedsinnovasjon har relasjonene og nettverkene hatt og har stor betydning for innovasjonsevnen. Innovasjonen blir videre påvirket av formell eksplisitt kunnskap som de har opparbeidet seg gjennom læringsprosesser, dette varier imidlertid mellom prosess- og produktinnovasjoner. For prosessinnovasjoner har ikke eksplisitt kunnskap vært påvirkende, men taus uformell kunnskap, som er tilegnet gjennom praktisk ...