Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning
Source at: http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 I Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stilles det krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogisk merittering. Ved UiT Norges arktiske universitet...
Published in: | Uniped |
---|---|
Main Authors: | , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetsforlaget
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/14005 https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 |
_version_ | 1829305806662664192 |
---|---|
author | Sandvoll, Ragnhild Winka, Katarina Allern, Marit |
author_facet | Sandvoll, Ragnhild Winka, Katarina Allern, Marit |
author_sort | Sandvoll, Ragnhild |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
container_issue | 03 |
container_start_page | 246 |
container_title | Uniped |
container_volume | 41 |
description | Source at: http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 I Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stilles det krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogisk merittering. Ved UiT Norges arktiske universitet (UiT) er pedagogisk merittering iverksatt som et 5-årig pilotprosjekt fra 2016. Intensjonen med et pedagogisk meritteringssystem er å belønne og gi inspirasjon til lærere og fagmiljøer for systematisk arbeid med utvikling av undervisning. Det forutsettes samarbeid, med støtte i vitenskapelig teori og forskning. Videre vektlegges det at undervisningen blir fagfellevurdert, delt med andre og publisert. Dette i tråd med prinsippene for Scholarship of teaching and learning (SoTL). I denne artikkelen drøftes merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning og utdanning. Dette drøftes med utgangspunkt i en case-studie av implementeringen av merittering ved UiT, der dokumenter i prosjektet, respons fra involverte faglig ansatte og egne erfaringer trekkes inn. Meritteringsprosjektet ved UiT viser at det for mange undervisere er nytt å skulle dokumentere og reflektere over undervisning. I tillegg må det, som en del av et system for merittering, utvikles profesjonell kompetanse til vurdering av pedagogiske meritter. En profesjonell vurdering synes viktig for legitimiteten for meritteringsmodeller som nå utvikles både nasjonalt og internasjonalt. |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | Arktis* |
genre_facet | Arktis* |
geographic | Synes |
geographic_facet | Synes |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14005 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_container_end_page | 258 |
op_doi | https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 |
op_relation | UNIPED info:eu-repo/grantAgreement/RCN/FINNUT/260359/Norway/Innovasjon for god undervisningskvalitet i høyere utdanning - studieledelse, læring og undervisning i endring/SLUSEN/ FRIDAID 1608261 https://hdl.handle.net/10037/14005 |
op_rights | openAccess |
publishDate | 2018 |
publisher | Universitetsforlaget |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14005 2025-04-13T14:15:26+00:00 Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning Sandvoll, Ragnhild Winka, Katarina Allern, Marit 2018-09-20 https://hdl.handle.net/10037/14005 https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 nob nob Universitetsforlaget UNIPED info:eu-repo/grantAgreement/RCN/FINNUT/260359/Norway/Innovasjon for god undervisningskvalitet i høyere utdanning - studieledelse, læring og undervisning i endring/SLUSEN/ FRIDAID 1608261 https://hdl.handle.net/10037/14005 openAccess VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Other subjects within education: 289 Utdanningsforskning / Educational research Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2018 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 2025-03-14T05:17:55Z Source at: http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 I Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stilles det krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogisk merittering. Ved UiT Norges arktiske universitet (UiT) er pedagogisk merittering iverksatt som et 5-årig pilotprosjekt fra 2016. Intensjonen med et pedagogisk meritteringssystem er å belønne og gi inspirasjon til lærere og fagmiljøer for systematisk arbeid med utvikling av undervisning. Det forutsettes samarbeid, med støtte i vitenskapelig teori og forskning. Videre vektlegges det at undervisningen blir fagfellevurdert, delt med andre og publisert. Dette i tråd med prinsippene for Scholarship of teaching and learning (SoTL). I denne artikkelen drøftes merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning og utdanning. Dette drøftes med utgangspunkt i en case-studie av implementeringen av merittering ved UiT, der dokumenter i prosjektet, respons fra involverte faglig ansatte og egne erfaringer trekkes inn. Meritteringsprosjektet ved UiT viser at det for mange undervisere er nytt å skulle dokumentere og reflektere over undervisning. I tillegg må det, som en del av et system for merittering, utvikles profesjonell kompetanse til vurdering av pedagogiske meritter. En profesjonell vurdering synes viktig for legitimiteten for meritteringsmodeller som nå utvikles både nasjonalt og internasjonalt. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Uniped 41 03 246 258 |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Other subjects within education: 289 Utdanningsforskning / Educational research Sandvoll, Ragnhild Winka, Katarina Allern, Marit Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning |
title | Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning |
title_full | Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning |
title_fullStr | Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning |
title_full_unstemmed | Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning |
title_short | Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning |
title_sort | merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Other subjects within education: 289 Utdanningsforskning / Educational research |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Other subjects within education: 289 Utdanningsforskning / Educational research |
url | https://hdl.handle.net/10037/14005 https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 |