Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning

Source at: http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 I Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stilles det krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogisk merittering. Ved UiT Norges arktiske universitet...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Uniped
Main Authors: Sandvoll, Ragnhild, Winka, Katarina, Allern, Marit
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetsforlaget 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/14005
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14005
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/14005 2023-05-15T15:25:09+02:00 Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning Sandvoll, Ragnhild Winka, Katarina Allern, Marit 2018-09-20 https://hdl.handle.net/10037/14005 https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 nob nob Universitetsforlaget UNIPED info:eu-repo/grantAgreement/RCN/FINNUT/260359/Norway/Innovasjon for god undervisningskvalitet i høyere utdanning - studieledelse, læring og undervisning i endring/SLUSEN/ Sandvoll, R., Winka, K. & Allern, M. (2018). Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning. UNIPED, 41(3), 246-258. http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 FRIDAID 1608261 doi:10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 1893-8981 https://hdl.handle.net/10037/14005 openAccess VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Other subjects within education: 289 Utdanningsforskning / Educational research Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2018 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 2021-06-25T17:56:10Z Source at: http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 I Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stilles det krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogisk merittering. Ved UiT Norges arktiske universitet (UiT) er pedagogisk merittering iverksatt som et 5-årig pilotprosjekt fra 2016. Intensjonen med et pedagogisk meritteringssystem er å belønne og gi inspirasjon til lærere og fagmiljøer for systematisk arbeid med utvikling av undervisning. Det forutsettes samarbeid, med støtte i vitenskapelig teori og forskning. Videre vektlegges det at undervisningen blir fagfellevurdert, delt med andre og publisert. Dette i tråd med prinsippene for Scholarship of teaching and learning (SoTL). I denne artikkelen drøftes merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning og utdanning. Dette drøftes med utgangspunkt i en case-studie av implementeringen av merittering ved UiT, der dokumenter i prosjektet, respons fra involverte faglig ansatte og egne erfaringer trekkes inn. Meritteringsprosjektet ved UiT viser at det for mange undervisere er nytt å skulle dokumentere og reflektere over undervisning. I tillegg må det, som en del av et system for merittering, utvikles profesjonell kompetanse til vurdering av pedagogiske meritter. En profesjonell vurdering synes viktig for legitimiteten for meritteringsmodeller som nå utvikles både nasjonalt og internasjonalt. Article in Journal/Newspaper Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538) Uniped 41 03 246 258
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Other subjects within education: 289
Utdanningsforskning / Educational research
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Other subjects within education: 289
Utdanningsforskning / Educational research
Sandvoll, Ragnhild
Winka, Katarina
Allern, Marit
Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social sciences: 200::Education: 280::Other subjects within education: 289
Utdanningsforskning / Educational research
description Source at: http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06 I Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stilles det krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogisk merittering. Ved UiT Norges arktiske universitet (UiT) er pedagogisk merittering iverksatt som et 5-årig pilotprosjekt fra 2016. Intensjonen med et pedagogisk meritteringssystem er å belønne og gi inspirasjon til lærere og fagmiljøer for systematisk arbeid med utvikling av undervisning. Det forutsettes samarbeid, med støtte i vitenskapelig teori og forskning. Videre vektlegges det at undervisningen blir fagfellevurdert, delt med andre og publisert. Dette i tråd med prinsippene for Scholarship of teaching and learning (SoTL). I denne artikkelen drøftes merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning og utdanning. Dette drøftes med utgangspunkt i en case-studie av implementeringen av merittering ved UiT, der dokumenter i prosjektet, respons fra involverte faglig ansatte og egne erfaringer trekkes inn. Meritteringsprosjektet ved UiT viser at det for mange undervisere er nytt å skulle dokumentere og reflektere over undervisning. I tillegg må det, som en del av et system for merittering, utvikles profesjonell kompetanse til vurdering av pedagogiske meritter. En profesjonell vurdering synes viktig for legitimiteten for meritteringsmodeller som nå utvikles både nasjonalt og internasjonalt.
format Article in Journal/Newspaper
author Sandvoll, Ragnhild
Winka, Katarina
Allern, Marit
author_facet Sandvoll, Ragnhild
Winka, Katarina
Allern, Marit
author_sort Sandvoll, Ragnhild
title Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning
title_short Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning
title_full Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning
title_fullStr Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning
title_full_unstemmed Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning
title_sort merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning
publisher Universitetsforlaget
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/10037/14005
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Synes
geographic_facet Synes
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_relation UNIPED
info:eu-repo/grantAgreement/RCN/FINNUT/260359/Norway/Innovasjon for god undervisningskvalitet i høyere utdanning - studieledelse, læring og undervisning i endring/SLUSEN/
Sandvoll, R., Winka, K. & Allern, M. (2018). Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning. UNIPED, 41(3), 246-258. http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06
FRIDAID 1608261
doi:10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06
1893-8981
https://hdl.handle.net/10037/14005
op_rights openAccess
op_doi https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06
container_title Uniped
container_volume 41
container_issue 03
container_start_page 246
op_container_end_page 258
_version_ 1766355811343269888