Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge
En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge. Denne masteroppgavens problemstilling går ut på å bidra til analyse og utvikling av verdiforslag og forretningsmodeller for to turistfiskebedrifter. Oppgavens empiriske undersøkelse ble gjennom...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/13927 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13927 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13927 2023-05-15T17:24:06+02:00 Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge Johansen, Aina 2018-05-31 https://hdl.handle.net/10037/13927 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/13927 openAccess Copyright 2018 The Author(s) VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:09Z En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge. Denne masteroppgavens problemstilling går ut på å bidra til analyse og utvikling av verdiforslag og forretningsmodeller for to turistfiskebedrifter. Oppgavens empiriske undersøkelse ble gjennomført gjennom deltakende observasjon av workshoper, i to utvalgte case-bedrifter, som begge har havfiske som hovedattraksjon. Havfiskebedrifter ble valgt av ulike årsaker, blant annet med bakgrunn i at tidligere studier beskriver et potensiale for differensiering av verdiforslag i bransjen, samt relativt lav grad av innovasjon. Oppgaven har et mål å analysere og bidra til utvikling verdiforslag og forretningsmodeller, men også å gi deltakende bedrifter en innføring i forretningsmodell generering, ved hjelp av ulike verktøy, som kan være nyttig i videre strategiarbeid. Bedriftene som deltok i undersøkelsen er begge lokaliserte i Nord-Norge, og de er drevet av 1-2 heltidsansatte. Av konkurransehensyn er bedriftene anonymisert i oppgaven, og går under dekknavnene ”Bedrift A” og ”Bedrift B”. Workshopene ble gjennomført litt ulikt i de to bedriftene, ut fra deres ønske og tilgjengelig tid. Til analyse og utvikling av verdiforslag og forretningsmodeller for bedriftene, ble verktøyene Business Model Canvas (BMC) og Value Proposition Canvas (VPC) benyttet. Verktøyene viste seg å være nyttige for begge bedriftene for å analysere de ulike verdiforslagene tilknyttet ulike segmenter, og for å oppdage muligheter og utfordringer tilknyttet disse.For én av bedriftene ble det utviklet et nytt verdiforslag, og tilhørende forretningsmodell for et nytt segment, mens det for den andre bedriften ble tatt utgangspunkt i segmenter som de hadde valgt å rette seg mot, og utarbeidet verdiforslag og forretningsmodeller tilknyttet disse. Deltakerne beskriver i workshopene som lærerike, og at de kommer til å ta i bruk verktøyene som ble introdusert i ulike sammenhenger senere. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 BED-3901 |
spellingShingle |
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 BED-3901 Johansen, Aina Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge |
topic_facet |
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 BED-3901 |
description |
En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge. Denne masteroppgavens problemstilling går ut på å bidra til analyse og utvikling av verdiforslag og forretningsmodeller for to turistfiskebedrifter. Oppgavens empiriske undersøkelse ble gjennomført gjennom deltakende observasjon av workshoper, i to utvalgte case-bedrifter, som begge har havfiske som hovedattraksjon. Havfiskebedrifter ble valgt av ulike årsaker, blant annet med bakgrunn i at tidligere studier beskriver et potensiale for differensiering av verdiforslag i bransjen, samt relativt lav grad av innovasjon. Oppgaven har et mål å analysere og bidra til utvikling verdiforslag og forretningsmodeller, men også å gi deltakende bedrifter en innføring i forretningsmodell generering, ved hjelp av ulike verktøy, som kan være nyttig i videre strategiarbeid. Bedriftene som deltok i undersøkelsen er begge lokaliserte i Nord-Norge, og de er drevet av 1-2 heltidsansatte. Av konkurransehensyn er bedriftene anonymisert i oppgaven, og går under dekknavnene ”Bedrift A” og ”Bedrift B”. Workshopene ble gjennomført litt ulikt i de to bedriftene, ut fra deres ønske og tilgjengelig tid. Til analyse og utvikling av verdiforslag og forretningsmodeller for bedriftene, ble verktøyene Business Model Canvas (BMC) og Value Proposition Canvas (VPC) benyttet. Verktøyene viste seg å være nyttige for begge bedriftene for å analysere de ulike verdiforslagene tilknyttet ulike segmenter, og for å oppdage muligheter og utfordringer tilknyttet disse.For én av bedriftene ble det utviklet et nytt verdiforslag, og tilhørende forretningsmodell for et nytt segment, mens det for den andre bedriften ble tatt utgangspunkt i segmenter som de hadde valgt å rette seg mot, og utarbeidet verdiforslag og forretningsmodeller tilknyttet disse. Deltakerne beskriver i workshopene som lærerike, og at de kommer til å ta i bruk verktøyene som ble introdusert i ulike sammenhenger senere. |
format |
Master Thesis |
author |
Johansen, Aina |
author_facet |
Johansen, Aina |
author_sort |
Johansen, Aina |
title |
Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge |
title_short |
Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge |
title_full |
Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge |
title_fullStr |
Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge |
title_full_unstemmed |
Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge |
title_sort |
verdiforslagsanalyse. en eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i nord-norge |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2018 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/13927 |
genre |
Nord-Norge |
genre_facet |
Nord-Norge |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/13927 |
op_rights |
openAccess Copyright 2018 The Author(s) |
_version_ |
1766114945696530432 |