Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge

En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge. Denne masteroppgavens problemstilling går ut på å bidra til analyse og utvikling av verdiforslag og forretningsmodeller for to turistfiskebedrifter. Oppgavens empiriske undersøkelse ble gjennom...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johansen, Aina
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/13927
_version_ 1829311733014986752
author Johansen, Aina
author_facet Johansen, Aina
author_sort Johansen, Aina
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge. Denne masteroppgavens problemstilling går ut på å bidra til analyse og utvikling av verdiforslag og forretningsmodeller for to turistfiskebedrifter. Oppgavens empiriske undersøkelse ble gjennomført gjennom deltakende observasjon av workshoper, i to utvalgte case-bedrifter, som begge har havfiske som hovedattraksjon. Havfiskebedrifter ble valgt av ulike årsaker, blant annet med bakgrunn i at tidligere studier beskriver et potensiale for differensiering av verdiforslag i bransjen, samt relativt lav grad av innovasjon. Oppgaven har et mål å analysere og bidra til utvikling verdiforslag og forretningsmodeller, men også å gi deltakende bedrifter en innføring i forretningsmodell generering, ved hjelp av ulike verktøy, som kan være nyttig i videre strategiarbeid. Bedriftene som deltok i undersøkelsen er begge lokaliserte i Nord-Norge, og de er drevet av 1-2 heltidsansatte. Av konkurransehensyn er bedriftene anonymisert i oppgaven, og går under dekknavnene ”Bedrift A” og ”Bedrift B”. Workshopene ble gjennomført litt ulikt i de to bedriftene, ut fra deres ønske og tilgjengelig tid. Til analyse og utvikling av verdiforslag og forretningsmodeller for bedriftene, ble verktøyene Business Model Canvas (BMC) og Value Proposition Canvas (VPC) benyttet. Verktøyene viste seg å være nyttige for begge bedriftene for å analysere de ulike verdiforslagene tilknyttet ulike segmenter, og for å oppdage muligheter og utfordringer tilknyttet disse.For én av bedriftene ble det utviklet et nytt verdiforslag, og tilhørende forretningsmodell for et nytt segment, mens det for den andre bedriften ble tatt utgangspunkt i segmenter som de hadde valgt å rette seg mot, og utarbeidet verdiforslag og forretningsmodeller tilknyttet disse. Deltakerne beskriver i workshopene som lærerike, og at de kommer til å ta i bruk verktøyene som ble introdusert i ulike sammenhenger senere.
format Master Thesis
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13927
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/13927
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2018
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13927 2025-04-13T14:23:05+00:00 Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge Johansen, Aina 2018-05-31 https://hdl.handle.net/10037/13927 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/13927 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge. Denne masteroppgavens problemstilling går ut på å bidra til analyse og utvikling av verdiforslag og forretningsmodeller for to turistfiskebedrifter. Oppgavens empiriske undersøkelse ble gjennomført gjennom deltakende observasjon av workshoper, i to utvalgte case-bedrifter, som begge har havfiske som hovedattraksjon. Havfiskebedrifter ble valgt av ulike årsaker, blant annet med bakgrunn i at tidligere studier beskriver et potensiale for differensiering av verdiforslag i bransjen, samt relativt lav grad av innovasjon. Oppgaven har et mål å analysere og bidra til utvikling verdiforslag og forretningsmodeller, men også å gi deltakende bedrifter en innføring i forretningsmodell generering, ved hjelp av ulike verktøy, som kan være nyttig i videre strategiarbeid. Bedriftene som deltok i undersøkelsen er begge lokaliserte i Nord-Norge, og de er drevet av 1-2 heltidsansatte. Av konkurransehensyn er bedriftene anonymisert i oppgaven, og går under dekknavnene ”Bedrift A” og ”Bedrift B”. Workshopene ble gjennomført litt ulikt i de to bedriftene, ut fra deres ønske og tilgjengelig tid. Til analyse og utvikling av verdiforslag og forretningsmodeller for bedriftene, ble verktøyene Business Model Canvas (BMC) og Value Proposition Canvas (VPC) benyttet. Verktøyene viste seg å være nyttige for begge bedriftene for å analysere de ulike verdiforslagene tilknyttet ulike segmenter, og for å oppdage muligheter og utfordringer tilknyttet disse.For én av bedriftene ble det utviklet et nytt verdiforslag, og tilhørende forretningsmodell for et nytt segment, mens det for den andre bedriften ble tatt utgangspunkt i segmenter som de hadde valgt å rette seg mot, og utarbeidet verdiforslag og forretningsmodeller tilknyttet disse. Deltakerne beskriver i workshopene som lærerike, og at de kommer til å ta i bruk verktøyene som ble introdusert i ulike sammenhenger senere. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
BED-3901
Johansen, Aina
Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge
title Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge
title_full Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge
title_fullStr Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge
title_full_unstemmed Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge
title_short Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge
title_sort verdiforslagsanalyse. en eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i nord-norge
topic VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
BED-3901
topic_facet VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
BED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/13927