Kundetilfredshet og lojalitet ved outsourcing av regnskapstjenester. En kvantitativ studie av små- og mellomstore bedrifter i Nord-Norge

Denne studien har undersøkt hvilke faktorer som har en sentral innvirkning på nordnorske bedrifters tilfredshet og lojalitet til regskapsleverandør. Resultatene ble videre brukt for å undersøke hvordan de påvirker bedriftenes etterspørsel etter regnskapsleverandørens tjenester. I denne sammenheng er...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Killingberg, Heidi Josefine
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/13926
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13926
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13926 2023-05-15T17:24:07+02:00 Kundetilfredshet og lojalitet ved outsourcing av regnskapstjenester. En kvantitativ studie av små- og mellomstore bedrifter i Nord-Norge Killingberg, Heidi Josefine 2018-05-31 https://hdl.handle.net/10037/13926 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/13926 openAccess Copyright 2018 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:09Z Denne studien har undersøkt hvilke faktorer som har en sentral innvirkning på nordnorske bedrifters tilfredshet og lojalitet til regskapsleverandør. Resultatene ble videre brukt for å undersøke hvordan de påvirker bedriftenes etterspørsel etter regnskapsleverandørens tjenester. I denne sammenheng er det brukt litteratur i nærliggende bransjer som viser at faktorene pris, kvalitet, omdømme og geografisk avstand har en påvirkning på tilfredshet og lojalitet. Disse faktorene vil i denne studien derfor være ment til å forklare kundetilfredshet og lojalitet i regnskapsbransjen. Innsamling av data ble gjort ved å gjennomføre en nettbasert spørreundersøkelse for bedrifter i Nord-Norge. Antall respondenter var totalt 373 bedrifter, og besto av 96 % små bedrifter. Analysen ble gjennomført i analyseverktøyet SPSS 25, der faktor-, reliabilitets- og regresjonsanalyse ble brukt for å definere faktorene og avdekke i hvilken grad de hadde en signifikant forklaringseffekt. Videre ble Hotelling (1929) sin modell for horisontal og vertikal differensiering brukt for å undersøke påvirkning av bedriftenes etterspørsel. Resultatene viste at alle fire variablene hadde en signifikant forklaringseffekt på kundelojalitet. For kundetilfredshet var det derimot kun prisbetydning og geografisk avstand som utgjorde signifikante forklaringsvariabler. Resultatene fra Hotellings modell viste at kundene vil etterspørre tjenester hos den leverandøren som tilbyr den laveste totalprisen. Videre viste modellens resultater at så fremst kunden er villig til å betale for høyere kvalitet – vil den etterspørre tjenester hos den leverandøren som leverer best mulig kvalitet. Nøkkelord: kundetilfredshet, kundelojalitet, regnskapstjenester, differensiering, outsourcing Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
Killingberg, Heidi Josefine
Kundetilfredshet og lojalitet ved outsourcing av regnskapstjenester. En kvantitativ studie av små- og mellomstore bedrifter i Nord-Norge
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
description Denne studien har undersøkt hvilke faktorer som har en sentral innvirkning på nordnorske bedrifters tilfredshet og lojalitet til regskapsleverandør. Resultatene ble videre brukt for å undersøke hvordan de påvirker bedriftenes etterspørsel etter regnskapsleverandørens tjenester. I denne sammenheng er det brukt litteratur i nærliggende bransjer som viser at faktorene pris, kvalitet, omdømme og geografisk avstand har en påvirkning på tilfredshet og lojalitet. Disse faktorene vil i denne studien derfor være ment til å forklare kundetilfredshet og lojalitet i regnskapsbransjen. Innsamling av data ble gjort ved å gjennomføre en nettbasert spørreundersøkelse for bedrifter i Nord-Norge. Antall respondenter var totalt 373 bedrifter, og besto av 96 % små bedrifter. Analysen ble gjennomført i analyseverktøyet SPSS 25, der faktor-, reliabilitets- og regresjonsanalyse ble brukt for å definere faktorene og avdekke i hvilken grad de hadde en signifikant forklaringseffekt. Videre ble Hotelling (1929) sin modell for horisontal og vertikal differensiering brukt for å undersøke påvirkning av bedriftenes etterspørsel. Resultatene viste at alle fire variablene hadde en signifikant forklaringseffekt på kundelojalitet. For kundetilfredshet var det derimot kun prisbetydning og geografisk avstand som utgjorde signifikante forklaringsvariabler. Resultatene fra Hotellings modell viste at kundene vil etterspørre tjenester hos den leverandøren som tilbyr den laveste totalprisen. Videre viste modellens resultater at så fremst kunden er villig til å betale for høyere kvalitet – vil den etterspørre tjenester hos den leverandøren som leverer best mulig kvalitet. Nøkkelord: kundetilfredshet, kundelojalitet, regnskapstjenester, differensiering, outsourcing
format Master Thesis
author Killingberg, Heidi Josefine
author_facet Killingberg, Heidi Josefine
author_sort Killingberg, Heidi Josefine
title Kundetilfredshet og lojalitet ved outsourcing av regnskapstjenester. En kvantitativ studie av små- og mellomstore bedrifter i Nord-Norge
title_short Kundetilfredshet og lojalitet ved outsourcing av regnskapstjenester. En kvantitativ studie av små- og mellomstore bedrifter i Nord-Norge
title_full Kundetilfredshet og lojalitet ved outsourcing av regnskapstjenester. En kvantitativ studie av små- og mellomstore bedrifter i Nord-Norge
title_fullStr Kundetilfredshet og lojalitet ved outsourcing av regnskapstjenester. En kvantitativ studie av små- og mellomstore bedrifter i Nord-Norge
title_full_unstemmed Kundetilfredshet og lojalitet ved outsourcing av regnskapstjenester. En kvantitativ studie av små- og mellomstore bedrifter i Nord-Norge
title_sort kundetilfredshet og lojalitet ved outsourcing av regnskapstjenester. en kvantitativ studie av små- og mellomstore bedrifter i nord-norge
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/10037/13926
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_relation https://hdl.handle.net/10037/13926
op_rights openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
_version_ 1766114967692509184