Sosial kompetanse i et forebyggende helseperspektiv. Hvordan innvirker De Utrolige Årenes skoleprogram på utvikling av barns samarbeidsferdigheter?

Bakgrunn: Sentrale data til denne masteroppgaven er hentet fra en omfattende evalueringsstudie ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge Nord (RKBU Nord), UiT Norges arktiske universitet. Studien omhandler kompetanseheving for lærere via De Utrolige Årenes (DUÅs) skoleprogram og bygger på pre-...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Løndal, Oddbjørn
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/13887
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13887
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13887 2023-05-15T15:25:09+02:00 Sosial kompetanse i et forebyggende helseperspektiv. Hvordan innvirker De Utrolige Årenes skoleprogram på utvikling av barns samarbeidsferdigheter? Løndal, Oddbjørn 2015-10-01 https://hdl.handle.net/10037/13887 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/13887 openAccess Copyright 2015 The Author(s) VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Cognitive psychology: 267 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Kognitiv psykologi: 267 HEL-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:09Z Bakgrunn: Sentrale data til denne masteroppgaven er hentet fra en omfattende evalueringsstudie ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge Nord (RKBU Nord), UiT Norges arktiske universitet. Studien omhandler kompetanseheving for lærere via De Utrolige Årenes (DUÅs) skoleprogram og bygger på pre- og postregistreringer angående et utvalg av barn i 1. - 3. klasse der n1 = 1140. Halvparten av barna hadde lærere som fikk intervensjonen og halvparten var kontrollgruppe og fikk «treatment as usual». Datainnsamlingsperioden var 2009 – 2014. Metode: Studien hadde et matchet kontrollgruppedesign. Det ble rekruttert skoler fra alle fem helseregionene i Norge. Skolestørrelse og lokalisering i forhold til region, by og land ble matchet både for intervensjon- og kontrollgruppen og predikerer at dataene er representative for norsk skole. Elever ble valgt ut til studien på bakgrunn av en randomisering. Datamaterialet er innhentet fra kontaktlærere via det standardiserte kartleggingsverktøyet Social Skills Rating System (SSRS) for lærere. Benyttet versjon var angående barn 1. – 7. klasse (SSRS-T). De benyttede data er ti utsagn fra subskala for barns samarbeidsferdigheter i verktøyet. Utvalget av informanter var statistisk tilnærmet likt for intervensjons- og kontrollgruppen. Statistisk testing viser at det var ubetydelige forskjeller mellom gruppene før intervensjonen startet (pre-måling). Etter analyse av samvariasjon i dataene; ble datasettet vurdert å ha en reell statistisk styrke tilsvarende n = 650, med en liten varians fra utsagn til utsagn i kartleggingsverktøyet. Høyeste samvariasjon for ett enkelt utsagn var på 17 %. Dataene ble derfor analyserte i en lineær mixed models-analyse i statistikkprogrammet SPSS. Resultat: Etter endt intervensjon (post-måling) viste analysene signifikant forskjell mellom intervensjons- og kontrollgruppen for tre av utsagnene. Fem av utsagnene viste grensesignifikante forskjeller, mens de to resterende utsagnene skilte seg ubetydelig fra kontrollgruppen. Konklusjon: Hovedtrenden i studien viser at barn ved skoler som mottok DUÅs skoleprogram hadde en bedre utvikling av samarbeidsferdigheter i løpet av intervensjonsperioden sammenliknet med barna ved skoler i kontrollgruppen. Master Thesis Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Cognitive psychology: 267
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Kognitiv psykologi: 267
HEL-3902
spellingShingle VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Cognitive psychology: 267
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Kognitiv psykologi: 267
HEL-3902
Løndal, Oddbjørn
Sosial kompetanse i et forebyggende helseperspektiv. Hvordan innvirker De Utrolige Årenes skoleprogram på utvikling av barns samarbeidsferdigheter?
topic_facet VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Cognitive psychology: 267
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Kognitiv psykologi: 267
HEL-3902
description Bakgrunn: Sentrale data til denne masteroppgaven er hentet fra en omfattende evalueringsstudie ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge Nord (RKBU Nord), UiT Norges arktiske universitet. Studien omhandler kompetanseheving for lærere via De Utrolige Årenes (DUÅs) skoleprogram og bygger på pre- og postregistreringer angående et utvalg av barn i 1. - 3. klasse der n1 = 1140. Halvparten av barna hadde lærere som fikk intervensjonen og halvparten var kontrollgruppe og fikk «treatment as usual». Datainnsamlingsperioden var 2009 – 2014. Metode: Studien hadde et matchet kontrollgruppedesign. Det ble rekruttert skoler fra alle fem helseregionene i Norge. Skolestørrelse og lokalisering i forhold til region, by og land ble matchet både for intervensjon- og kontrollgruppen og predikerer at dataene er representative for norsk skole. Elever ble valgt ut til studien på bakgrunn av en randomisering. Datamaterialet er innhentet fra kontaktlærere via det standardiserte kartleggingsverktøyet Social Skills Rating System (SSRS) for lærere. Benyttet versjon var angående barn 1. – 7. klasse (SSRS-T). De benyttede data er ti utsagn fra subskala for barns samarbeidsferdigheter i verktøyet. Utvalget av informanter var statistisk tilnærmet likt for intervensjons- og kontrollgruppen. Statistisk testing viser at det var ubetydelige forskjeller mellom gruppene før intervensjonen startet (pre-måling). Etter analyse av samvariasjon i dataene; ble datasettet vurdert å ha en reell statistisk styrke tilsvarende n = 650, med en liten varians fra utsagn til utsagn i kartleggingsverktøyet. Høyeste samvariasjon for ett enkelt utsagn var på 17 %. Dataene ble derfor analyserte i en lineær mixed models-analyse i statistikkprogrammet SPSS. Resultat: Etter endt intervensjon (post-måling) viste analysene signifikant forskjell mellom intervensjons- og kontrollgruppen for tre av utsagnene. Fem av utsagnene viste grensesignifikante forskjeller, mens de to resterende utsagnene skilte seg ubetydelig fra kontrollgruppen. Konklusjon: Hovedtrenden i studien viser at barn ved skoler som mottok DUÅs skoleprogram hadde en bedre utvikling av samarbeidsferdigheter i løpet av intervensjonsperioden sammenliknet med barna ved skoler i kontrollgruppen.
format Master Thesis
author Løndal, Oddbjørn
author_facet Løndal, Oddbjørn
author_sort Løndal, Oddbjørn
title Sosial kompetanse i et forebyggende helseperspektiv. Hvordan innvirker De Utrolige Årenes skoleprogram på utvikling av barns samarbeidsferdigheter?
title_short Sosial kompetanse i et forebyggende helseperspektiv. Hvordan innvirker De Utrolige Årenes skoleprogram på utvikling av barns samarbeidsferdigheter?
title_full Sosial kompetanse i et forebyggende helseperspektiv. Hvordan innvirker De Utrolige Årenes skoleprogram på utvikling av barns samarbeidsferdigheter?
title_fullStr Sosial kompetanse i et forebyggende helseperspektiv. Hvordan innvirker De Utrolige Årenes skoleprogram på utvikling av barns samarbeidsferdigheter?
title_full_unstemmed Sosial kompetanse i et forebyggende helseperspektiv. Hvordan innvirker De Utrolige Årenes skoleprogram på utvikling av barns samarbeidsferdigheter?
title_sort sosial kompetanse i et forebyggende helseperspektiv. hvordan innvirker de utrolige årenes skoleprogram på utvikling av barns samarbeidsferdigheter?
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2015
url https://hdl.handle.net/10037/13887
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
op_relation https://hdl.handle.net/10037/13887
op_rights openAccess
Copyright 2015 The Author(s)
_version_ 1766355811174449152