All makt hos journalisten? En casestudie i hva som påvirker journalisten i valg av nyheter.
I denne oppgaven søker jeg å finne svar på problemstillingen "hva påvirker journalisten i valg av nyheter? Er det nyhetsformat, nyhetskriterier eller subjektive preferanser?" For å finne ut av dette, har jeg tatt utgangspunkt i en tese om at journalisten bestemmer mye når det gjelder hvilk...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/137 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/137 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/137 2024-06-02T08:15:20+00:00 All makt hos journalisten? En casestudie i hva som påvirker journalisten i valg av nyheter. Engen, Astrid Lund 2006-06-14 352996 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/137 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/137 URN:NBN:no-uit_munin_48 openAccess Copyright 2006 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310 journalist makt journalistikk nyhet Master thesis Mastergradsoppgave 2006 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:40:37Z I denne oppgaven søker jeg å finne svar på problemstillingen "hva påvirker journalisten i valg av nyheter? Er det nyhetsformat, nyhetskriterier eller subjektive preferanser?" For å finne ut av dette, har jeg tatt utgangspunkt i en tese om at journalisten bestemmer mye når det gjelder hvilke nyheter som produseres. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven bygger på David Manning Whites gatekeeperstudie fra 1950. Dette er en aktørorientert studie. For å supplere teorien bruker jeg strukturorienterte innfallsvinkler i form av Giddens (1984) og Selznick (1957). Utgangspunktet er at nyhetskriterier har blitt en byråkratisk rutine i redaksjonen. Med utgangspunkt i McManus’ (1994) kjennetegn på markedsorientert journalistikk, forsøker jeg også å se hvordan presentasjonen av nyhetene (altså nyhetsformatet) virker inn på journalisten. Fordi jeg i denne oppgaven ønsker å studere mediemakt med bakgrunn i hvordan journalisten påvirker valg av nyheter, har jeg valgt å gjennomføre en casestudie i Bladet Tromsø. Gjennom en uke i mars 2006, observerte jeg redaksjonen og fulgte en journalist i jakten på nyheter. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bladet ENVELOPE(17.368,17.368,68.991,68.991) Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310 journalist makt journalistikk nyhet |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310 journalist makt journalistikk nyhet Engen, Astrid Lund All makt hos journalisten? En casestudie i hva som påvirker journalisten i valg av nyheter. |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310 journalist makt journalistikk nyhet |
description |
I denne oppgaven søker jeg å finne svar på problemstillingen "hva påvirker journalisten i valg av nyheter? Er det nyhetsformat, nyhetskriterier eller subjektive preferanser?" For å finne ut av dette, har jeg tatt utgangspunkt i en tese om at journalisten bestemmer mye når det gjelder hvilke nyheter som produseres. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven bygger på David Manning Whites gatekeeperstudie fra 1950. Dette er en aktørorientert studie. For å supplere teorien bruker jeg strukturorienterte innfallsvinkler i form av Giddens (1984) og Selznick (1957). Utgangspunktet er at nyhetskriterier har blitt en byråkratisk rutine i redaksjonen. Med utgangspunkt i McManus’ (1994) kjennetegn på markedsorientert journalistikk, forsøker jeg også å se hvordan presentasjonen av nyhetene (altså nyhetsformatet) virker inn på journalisten. Fordi jeg i denne oppgaven ønsker å studere mediemakt med bakgrunn i hvordan journalisten påvirker valg av nyheter, har jeg valgt å gjennomføre en casestudie i Bladet Tromsø. Gjennom en uke i mars 2006, observerte jeg redaksjonen og fulgte en journalist i jakten på nyheter. |
format |
Master Thesis |
author |
Engen, Astrid Lund |
author_facet |
Engen, Astrid Lund |
author_sort |
Engen, Astrid Lund |
title |
All makt hos journalisten? En casestudie i hva som påvirker journalisten i valg av nyheter. |
title_short |
All makt hos journalisten? En casestudie i hva som påvirker journalisten i valg av nyheter. |
title_full |
All makt hos journalisten? En casestudie i hva som påvirker journalisten i valg av nyheter. |
title_fullStr |
All makt hos journalisten? En casestudie i hva som påvirker journalisten i valg av nyheter. |
title_full_unstemmed |
All makt hos journalisten? En casestudie i hva som påvirker journalisten i valg av nyheter. |
title_sort |
all makt hos journalisten? en casestudie i hva som påvirker journalisten i valg av nyheter. |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2006 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/137 |
long_lat |
ENVELOPE(17.368,17.368,68.991,68.991) |
geographic |
Bladet Tromsø |
geographic_facet |
Bladet Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/137 URN:NBN:no-uit_munin_48 |
op_rights |
openAccess Copyright 2006 The Author(s) |
_version_ |
1800739475213516800 |