Å bygge bro for de som vandrer lengst. En kvalitativ undersøkelse av International Child Development Programme tilpasset minoritetsforeldre

I 2014 ble det innført en tilskuddsordning med formål om å gi barn tidlig hjelp, gjennom å tilby innvandrere foreldrestøttende tiltak (Meld. St. 30, 2015-2016). Utgangspunktet for tiltaket var at foreldrerollen som ny i Norge kan være utfordrende og skiller seg mye fra foreldrerollen i opprinnelsesl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Stensen, Ingrid
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/13655
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13655
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13655 2023-05-15T18:34:42+02:00 Å bygge bro for de som vandrer lengst. En kvalitativ undersøkelse av International Child Development Programme tilpasset minoritetsforeldre Stensen, Ingrid 2018-05-15 https://hdl.handle.net/10037/13655 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/13655 openAccess Copyright 2018 The Author(s) foreldreveiledning ICDP samspill familie barneoppdragelse minoritetsforeldre innvandrere verdier kultur kulturforskjeller integrering anerkjennelse empati child development VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 PED-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:05Z I 2014 ble det innført en tilskuddsordning med formål om å gi barn tidlig hjelp, gjennom å tilby innvandrere foreldrestøttende tiltak (Meld. St. 30, 2015-2016). Utgangspunktet for tiltaket var at foreldrerollen som ny i Norge kan være utfordrende og skiller seg mye fra foreldrerollen i opprinnelseslandet. Mange innvandrere er usikre på norske verdier, og opplever stress som kan påvirke foreldrerollen og føre til nedvurdering av egen omsorgspraksis og egne verdier. Frykten for å miste barna ved offentlig inngripen i familiens sfære er stor. Foreldrene opplever også svekket status og respekt parallelt med at barna tilpasser seg gjennom å lære språket, verdier og væremåter (Barne- ungdoms og familiedepartementet, 2018). ICDP-stiftelsen har utviklet foreldreveiledningsprogram som er rettet mot foreldre med minoritetsbakgrunn. I Tromsø kommune tilbys alle nyankomne flyktninger og innvandrere som bosettes i kommunen deltakelse gjennom introduksjonsprogrammet. Målet å påvirke omsorgsgiverens forståelse av hvor viktig samhandling med barnet er for dets utvikling, og fremme en positiv oppfatning og holdning til barnet. Videre å fremme omsorgsgivers oppfatning av seg selv som kompetente. Programmet skal også bidra til å bygge bro mellom de omsorgsverdiene foreldrene har med seg fra hjemlandet, og de nye tradisjonene og omsorgsverdiene de møter i det norske samfunnet. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Barne ENVELOPE(166.233,166.233,-77.583,-77.583) Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) Tromsø Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic foreldreveiledning
ICDP
samspill
familie
barneoppdragelse
minoritetsforeldre
innvandrere
verdier
kultur
kulturforskjeller
integrering
anerkjennelse
empati
child development
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
PED-3900
spellingShingle foreldreveiledning
ICDP
samspill
familie
barneoppdragelse
minoritetsforeldre
innvandrere
verdier
kultur
kulturforskjeller
integrering
anerkjennelse
empati
child development
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
PED-3900
Stensen, Ingrid
Å bygge bro for de som vandrer lengst. En kvalitativ undersøkelse av International Child Development Programme tilpasset minoritetsforeldre
topic_facet foreldreveiledning
ICDP
samspill
familie
barneoppdragelse
minoritetsforeldre
innvandrere
verdier
kultur
kulturforskjeller
integrering
anerkjennelse
empati
child development
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
VDP::Social science: 200::Education: 280
PED-3900
description I 2014 ble det innført en tilskuddsordning med formål om å gi barn tidlig hjelp, gjennom å tilby innvandrere foreldrestøttende tiltak (Meld. St. 30, 2015-2016). Utgangspunktet for tiltaket var at foreldrerollen som ny i Norge kan være utfordrende og skiller seg mye fra foreldrerollen i opprinnelseslandet. Mange innvandrere er usikre på norske verdier, og opplever stress som kan påvirke foreldrerollen og føre til nedvurdering av egen omsorgspraksis og egne verdier. Frykten for å miste barna ved offentlig inngripen i familiens sfære er stor. Foreldrene opplever også svekket status og respekt parallelt med at barna tilpasser seg gjennom å lære språket, verdier og væremåter (Barne- ungdoms og familiedepartementet, 2018). ICDP-stiftelsen har utviklet foreldreveiledningsprogram som er rettet mot foreldre med minoritetsbakgrunn. I Tromsø kommune tilbys alle nyankomne flyktninger og innvandrere som bosettes i kommunen deltakelse gjennom introduksjonsprogrammet. Målet å påvirke omsorgsgiverens forståelse av hvor viktig samhandling med barnet er for dets utvikling, og fremme en positiv oppfatning og holdning til barnet. Videre å fremme omsorgsgivers oppfatning av seg selv som kompetente. Programmet skal også bidra til å bygge bro mellom de omsorgsverdiene foreldrene har med seg fra hjemlandet, og de nye tradisjonene og omsorgsverdiene de møter i det norske samfunnet.
format Master Thesis
author Stensen, Ingrid
author_facet Stensen, Ingrid
author_sort Stensen, Ingrid
title Å bygge bro for de som vandrer lengst. En kvalitativ undersøkelse av International Child Development Programme tilpasset minoritetsforeldre
title_short Å bygge bro for de som vandrer lengst. En kvalitativ undersøkelse av International Child Development Programme tilpasset minoritetsforeldre
title_full Å bygge bro for de som vandrer lengst. En kvalitativ undersøkelse av International Child Development Programme tilpasset minoritetsforeldre
title_fullStr Å bygge bro for de som vandrer lengst. En kvalitativ undersøkelse av International Child Development Programme tilpasset minoritetsforeldre
title_full_unstemmed Å bygge bro for de som vandrer lengst. En kvalitativ undersøkelse av International Child Development Programme tilpasset minoritetsforeldre
title_sort å bygge bro for de som vandrer lengst. en kvalitativ undersøkelse av international child development programme tilpasset minoritetsforeldre
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/10037/13655
long_lat ENVELOPE(166.233,166.233,-77.583,-77.583)
ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
geographic Barne
Føre
Tromsø
Verdier
geographic_facet Barne
Føre
Tromsø
Verdier
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/13655
op_rights openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
_version_ 1766219576827183104