Kvalitet i praksis ved barnehagelærerutdanningen? En kvantitativ studie av studenters opplevelser av relasjon til praksisveileder
Denne masteroppgaven undersøker barnehagelærerstudenters opplevelser av praksisveileder ved en kvantitativ tilnærming. Formålet med oppgaven var å undersøke barnehagelærerstudenters opplevelser av relasjon til praksisveileder, og hvilken sammenheng relasjonens betydning har til deres læringsutbytter...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/13653 |
_version_ | 1829300308237352960 |
---|---|
author | Nielsen, Yvonne Åkesson |
author_facet | Nielsen, Yvonne Åkesson |
author_sort | Nielsen, Yvonne Åkesson |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne masteroppgaven undersøker barnehagelærerstudenters opplevelser av praksisveileder ved en kvantitativ tilnærming. Formålet med oppgaven var å undersøke barnehagelærerstudenters opplevelser av relasjon til praksisveileder, og hvilken sammenheng relasjonens betydning har til deres læringsutbytter. Utvalget består av et tredjeklassekull med barnehagelærere som kan betegnes representativ for barnehagelærerstudenter i Tromsø. Spørreundersøkelsen tar utgangspunkt i eksisterende forskning fra praksisveiledningsfeltet og veiledningslitteratur. Resultatene diskuteres i et helhetlig læringsperspektiv og i lys av praksisen rammebetingelser. Funn fra undersøkelsen viser for det første signifikante forskjeller mellom de to studieoppleggene, stasjonær og samlingsbasert. For det andre er det signifikante forskjeller i studentenes opplevelser av praksisveiledere som er nyutdannet og praksisveiledere som er meget erfarne. For det tredje framstår relasjonens betydning som mer avgjørende for læringsutbyttet til de yngste studentene i forhold til de eldste studentene. Tilsynelatende er det et stort behov for å mer forskning rundt studentenes opplevelser for å bedre kvaliteten i praksisveiledningen. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13653 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/13653 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2018 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13653 2025-04-13T14:27:37+00:00 Kvalitet i praksis ved barnehagelærerutdanningen? En kvantitativ studie av studenters opplevelser av relasjon til praksisveileder Nielsen, Yvonne Åkesson 2018-05-16 https://hdl.handle.net/10037/13653 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/13653 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Praksisveiledning Barnehagelærerstudent Opplevelse Relasjon Læringsutbytte Praksis PED-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne masteroppgaven undersøker barnehagelærerstudenters opplevelser av praksisveileder ved en kvantitativ tilnærming. Formålet med oppgaven var å undersøke barnehagelærerstudenters opplevelser av relasjon til praksisveileder, og hvilken sammenheng relasjonens betydning har til deres læringsutbytter. Utvalget består av et tredjeklassekull med barnehagelærere som kan betegnes representativ for barnehagelærerstudenter i Tromsø. Spørreundersøkelsen tar utgangspunkt i eksisterende forskning fra praksisveiledningsfeltet og veiledningslitteratur. Resultatene diskuteres i et helhetlig læringsperspektiv og i lys av praksisen rammebetingelser. Funn fra undersøkelsen viser for det første signifikante forskjeller mellom de to studieoppleggene, stasjonær og samlingsbasert. For det andre er det signifikante forskjeller i studentenes opplevelser av praksisveiledere som er nyutdannet og praksisveiledere som er meget erfarne. For det tredje framstår relasjonens betydning som mer avgjørende for læringsutbyttet til de yngste studentene i forhold til de eldste studentene. Tilsynelatende er det et stort behov for å mer forskning rundt studentenes opplevelser for å bedre kvaliteten i praksisveiledningen. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Praksisveiledning Barnehagelærerstudent Opplevelse Relasjon Læringsutbytte Praksis PED-3900 Nielsen, Yvonne Åkesson Kvalitet i praksis ved barnehagelærerutdanningen? En kvantitativ studie av studenters opplevelser av relasjon til praksisveileder |
title | Kvalitet i praksis ved barnehagelærerutdanningen? En kvantitativ studie av studenters opplevelser av relasjon til praksisveileder |
title_full | Kvalitet i praksis ved barnehagelærerutdanningen? En kvantitativ studie av studenters opplevelser av relasjon til praksisveileder |
title_fullStr | Kvalitet i praksis ved barnehagelærerutdanningen? En kvantitativ studie av studenters opplevelser av relasjon til praksisveileder |
title_full_unstemmed | Kvalitet i praksis ved barnehagelærerutdanningen? En kvantitativ studie av studenters opplevelser av relasjon til praksisveileder |
title_short | Kvalitet i praksis ved barnehagelærerutdanningen? En kvantitativ studie av studenters opplevelser av relasjon til praksisveileder |
title_sort | kvalitet i praksis ved barnehagelærerutdanningen? en kvantitativ studie av studenters opplevelser av relasjon til praksisveileder |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Praksisveiledning Barnehagelærerstudent Opplevelse Relasjon Læringsutbytte Praksis PED-3900 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 VDP::Social science: 200::Education: 280 Praksisveiledning Barnehagelærerstudent Opplevelse Relasjon Læringsutbytte Praksis PED-3900 |
url | https://hdl.handle.net/10037/13653 |