Summary: | I 2015 ankom 5 542 migranter fra Russland til Norge over Storskog grenseovergangssted i Finnmark (Politidirektoratet, 2016a). De fleste ankom i løpet av noen hektiske høstmåneder. Migrasjonsstrømmen resulterte i stort press på lokale ressurser, herunder politiet i daværende Østfinnmark politidistrikt (ØFPD). Ifølge evalueringsrapporten til Politidirektoratet (POD) var det ulik situasjonsforståelse under store deler av krisehåndteringen (Politidirektoratet, 2016a). Flere forskere fremhever at lik situasjonsforståelse på tvers av nivå og organisasjoner er en viktig forutsetning for god krisehåndtering (Boin, Stern, Sundelius & 'T Hart, 2016; Comfort, 2007). For å belyse temaet om situasjonsforståelse i kriser er masteroppgaven sentrert rundt problemstillingen «Hvilke utfordringer var fremtredende i oppnåelsen av situasjonsforståelse for POD under migrasjonsstrømmen over Storskog høsten 2015 og hvordan kan beskyldningsprosessen påvirke læringen i ettertid?». Masteroppgaven er gjennomført som en kvalitativ casestudie hvor det er intervjuet aktører på sentralt og lokalt nivå, samt gjennomført dokumentanalyse av interne dokumenter og rapporter. Funnene antyder at ulik oppfatning av ressurskapasiteten og ressurstilgjengeligheten samt støy fra andre pågående hendelser medvirket til at det felles operasjonsbildet (FOB) til POD og lokalt politi i Øst-Finnmark differerte under den kritiske fasen i håndteringen av migrasjonsstrømmen. Avvik i det FOB påvirket sannsynligvis situasjonsforståelsen til beslutningstakere i POD og førte til at alvorligheten i situasjonen ble forstått for sent. En medvirkende årsak til avviket i situasjonsforståelsen var sannsynligvis utilstrekkelig intern kommunikasjon i politiet, og da spesielt mangel på kritisk oppadgående kommunikasjon. Innføring av standard operasjonsprosedyrer for informasjonsutveksling og utvikling av strategier for intern kommunikasjon kan bidra til at viktig informasjon når beslutningstakere i POD raskere i kriser og uønskede hendelser. Det bør også legges til rette ...
|