Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker
Tema for oppgaven er tiltak for elever med lese og skrivevansker. Oppgaven tar utgangspunkt i et prosjekt ved PPT i Tromsø høsten 2006,der Ny start ble prøvd ut som metode i undervisningen av disse elevene. Effekten av Ny start ble undersøkt gjennom et kvasi-eksperimentelt pretest-posttest design. R...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/1359 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1359 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1359 2024-06-02T08:15:20+00:00 Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker Unhjem, Astrid 2008-01-18 2065 bytes 581988 bytes text/plain application/pdf https://hdl.handle.net/10037/1359 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1359 URN:NBN:no-uit_munin_1139 openAccess Copyright 2008 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 lese- og skrivevansker PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:41:49Z Tema for oppgaven er tiltak for elever med lese og skrivevansker. Oppgaven tar utgangspunkt i et prosjekt ved PPT i Tromsø høsten 2006,der Ny start ble prøvd ut som metode i undervisningen av disse elevene. Effekten av Ny start ble undersøkt gjennom et kvasi-eksperimentelt pretest-posttest design. Resultatene fra undersøkelsen viste at elevene hadde god utvikling i lese- og skriveferdigheter i den perioden tiltaket pågikk. Det er imidlertid usikkert i hvor stor grad denne utviklingen var en effekt av Ny start. En gjennomgang av empiri på feltet tilsier at metoder som bygger på tilsvarende prinsipper som Ny start har god effekt. Med utgangspunkt i teori om lesing og lesevansker er det også belegg for å anta at Ny Start er en metode som kan gi god læringseffekt for denne elevgruppen. Dette støtter antagelsene om at Ny Start som kan gi god effekt i undervisningen av elever med lese- og skrivevansker. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 lese- og skrivevansker PED-3901 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 lese- og skrivevansker PED-3901 Unhjem, Astrid Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 lese- og skrivevansker PED-3901 |
description |
Tema for oppgaven er tiltak for elever med lese og skrivevansker. Oppgaven tar utgangspunkt i et prosjekt ved PPT i Tromsø høsten 2006,der Ny start ble prøvd ut som metode i undervisningen av disse elevene. Effekten av Ny start ble undersøkt gjennom et kvasi-eksperimentelt pretest-posttest design. Resultatene fra undersøkelsen viste at elevene hadde god utvikling i lese- og skriveferdigheter i den perioden tiltaket pågikk. Det er imidlertid usikkert i hvor stor grad denne utviklingen var en effekt av Ny start. En gjennomgang av empiri på feltet tilsier at metoder som bygger på tilsvarende prinsipper som Ny start har god effekt. Med utgangspunkt i teori om lesing og lesevansker er det også belegg for å anta at Ny Start er en metode som kan gi god læringseffekt for denne elevgruppen. Dette støtter antagelsene om at Ny Start som kan gi god effekt i undervisningen av elever med lese- og skrivevansker. |
format |
Master Thesis |
author |
Unhjem, Astrid |
author_facet |
Unhjem, Astrid |
author_sort |
Unhjem, Astrid |
title |
Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker |
title_short |
Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker |
title_full |
Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker |
title_fullStr |
Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker |
title_full_unstemmed |
Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker |
title_sort |
ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker |
publisher |
Universitetet i Tromsø |
publishDate |
2008 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/1359 |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/1359 URN:NBN:no-uit_munin_1139 |
op_rights |
openAccess Copyright 2008 The Author(s) |
_version_ |
1800739471994388480 |