Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker

Tema for oppgaven er tiltak for elever med lese og skrivevansker. Oppgaven tar utgangspunkt i et prosjekt ved PPT i Tromsø høsten 2006,der Ny start ble prøvd ut som metode i undervisningen av disse elevene. Effekten av Ny start ble undersøkt gjennom et kvasi-eksperimentelt pretest-posttest design. R...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Unhjem, Astrid
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/1359
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1359
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/1359 2024-06-02T08:15:20+00:00 Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker Unhjem, Astrid 2008-01-18 2065 bytes 581988 bytes text/plain application/pdf https://hdl.handle.net/10037/1359 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/1359 URN:NBN:no-uit_munin_1139 openAccess Copyright 2008 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 lese- og skrivevansker PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:41:49Z Tema for oppgaven er tiltak for elever med lese og skrivevansker. Oppgaven tar utgangspunkt i et prosjekt ved PPT i Tromsø høsten 2006,der Ny start ble prøvd ut som metode i undervisningen av disse elevene. Effekten av Ny start ble undersøkt gjennom et kvasi-eksperimentelt pretest-posttest design. Resultatene fra undersøkelsen viste at elevene hadde god utvikling i lese- og skriveferdigheter i den perioden tiltaket pågikk. Det er imidlertid usikkert i hvor stor grad denne utviklingen var en effekt av Ny start. En gjennomgang av empiri på feltet tilsier at metoder som bygger på tilsvarende prinsipper som Ny start har god effekt. Med utgangspunkt i teori om lesing og lesevansker er det også belegg for å anta at Ny Start er en metode som kan gi god læringseffekt for denne elevgruppen. Dette støtter antagelsene om at Ny Start som kan gi god effekt i undervisningen av elever med lese- og skrivevansker. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
lese- og skrivevansker
PED-3901
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
lese- og skrivevansker
PED-3901
Unhjem, Astrid
Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
lese- og skrivevansker
PED-3901
description Tema for oppgaven er tiltak for elever med lese og skrivevansker. Oppgaven tar utgangspunkt i et prosjekt ved PPT i Tromsø høsten 2006,der Ny start ble prøvd ut som metode i undervisningen av disse elevene. Effekten av Ny start ble undersøkt gjennom et kvasi-eksperimentelt pretest-posttest design. Resultatene fra undersøkelsen viste at elevene hadde god utvikling i lese- og skriveferdigheter i den perioden tiltaket pågikk. Det er imidlertid usikkert i hvor stor grad denne utviklingen var en effekt av Ny start. En gjennomgang av empiri på feltet tilsier at metoder som bygger på tilsvarende prinsipper som Ny start har god effekt. Med utgangspunkt i teori om lesing og lesevansker er det også belegg for å anta at Ny Start er en metode som kan gi god læringseffekt for denne elevgruppen. Dette støtter antagelsene om at Ny Start som kan gi god effekt i undervisningen av elever med lese- og skrivevansker.
format Master Thesis
author Unhjem, Astrid
author_facet Unhjem, Astrid
author_sort Unhjem, Astrid
title Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker
title_short Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker
title_full Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker
title_fullStr Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker
title_full_unstemmed Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker
title_sort ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2008
url https://hdl.handle.net/10037/1359
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/1359
URN:NBN:no-uit_munin_1139
op_rights openAccess
Copyright 2008 The Author(s)
_version_ 1800739471994388480