Lean implementering. Lean på et sykehuslaboratorium og i en barnehage

Sammendrag Lean er kommet for å bli og tas stadig i bruk i flere og flere organisasjoner. Det har vært gjort mye på forskningsområdet om Lean, men det har vært vanskelig å finne en klar sammenheng mellom det å implementere Lean og det å vise til bedre resultater. Kvalitative og kvantitative studier...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Høiseth, Gunn-Torill, Måge, Janne
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/13096
Description
Summary:Sammendrag Lean er kommet for å bli og tas stadig i bruk i flere og flere organisasjoner. Det har vært gjort mye på forskningsområdet om Lean, men det har vært vanskelig å finne en klar sammenheng mellom det å implementere Lean og det å vise til bedre resultater. Kvalitative og kvantitative studier har faktisk vist motstridende resultater (Andersen, Røvik & Ingebrigtsen, 2013). I de virksomhetene som har tatt Lean i bruk er det ofte forskjellige oppfatninger om hva Lean faktisk er, noen oppfatter det som verktøy i kvalitetsforbedring og noen ser på det som en filosofi som skal inn i tankesettet til alle i organisasjonen. Det er også mange studier som viser at en organisasjons ide blir transformert og tilpasset på sin vei inn i en virksomhet, og at denne transformasjonen kan ha effekt på resultatet. Vi ønsket derfor å se mer på dette. Vi ønsket også å se på hvordan Lean var blitt innført i to offentlige virksomheter, og om måten innføringen var gjort kunne ha betydning for resultatet. Både Universitetssykehuset og Harstad kommune har tatt i bruk Lean, og begge har brukt Lean-konsulenter i implementeringen av Lean. Sykehuset trengte verktøy for å bedre samarbeidet i den nye organiseringen (klinikker på tvers av geografi), og for å bedre pasientforløpene. Harstad kommune fikk ideen til å ta i bruk metoden og verktøyene til Lean fra direktøren ved Universitetssykehuset, som delte erfaringer gjennom ledelsesprogrammet «Verdsettende lederskap i en lærende kommune». I tillegg til dokumentanalyse er det utført intervjuer med Lean-konsulenter, ledere og ansatte i et laboratorium på sykehus og i en kommunal barnehage. Spørsmålene i intervjuguiden dreier seg om ledelsesinvolvering, implementering, medvirkning av de øvrige ansatte og effekter av Lean. Resultatene fra oppgaven vår viser at Lean konsulentene var svært viktige i gjennomføringen, og at det er viktig å involvere lederne mer når det gjelder evaluering og videre oppfølging av Lean i virksomhetene. Vi fant at det var flere utfordringer med implementering av Lean, spesielt dette med å få satt av nok tid til det direkte Lean arbeidet; for eksempel møter og det å være med og jobbe i arbeidsgrupper. I en stor virksomhet som UNN der det er mange forskjellige avdelinger og yrkesgrupper, kom det også fram at det å implementere Lean medførte et bedre samarbeid på tvers av avdelinger og yrkesgrupper. Lean implementering gir også større fokus på det å hele tiden tenke forbedring. Den største forbedringen Lean har bidratt til i disse to virksomhetene er endringer av arbeidsrutiner og prosedyrer. Nøkkelord: Lean, laboratorium, barnehage, implementering, effekter