Forbi responstider: En kartlegging av styrker og svakheter på produkt- og prosessområder gjennom kundetilfredshet i SpareBank 1 Nord-Norge

”Nord-Norges mest fornøyde kunder” er ett av fem strategiske mål til SpareBank 1 Nord-Norge. I mylderet av kundetilfredshetsundersøkelser og målinger, som noen ganger virker som om de bare er for målingens skyld, har denne undersøkelsen forsøkt å benytte kundetilfredshet (KTI) som etter-evaluering f...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nordnes, Sondre Strøm
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/13064
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13064
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/13064 2023-05-15T17:24:06+02:00 Forbi responstider: En kartlegging av styrker og svakheter på produkt- og prosessområder gjennom kundetilfredshet i SpareBank 1 Nord-Norge Nordnes, Sondre Strøm 2018-05-25 https://hdl.handle.net/10037/13064 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/13064 openAccess Copyright 2018 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 STV-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2018 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:56:00Z ”Nord-Norges mest fornøyde kunder” er ett av fem strategiske mål til SpareBank 1 Nord-Norge. I mylderet av kundetilfredshetsundersøkelser og målinger, som noen ganger virker som om de bare er for målingens skyld, har denne undersøkelsen forsøkt å benytte kundetilfredshet (KTI) som etter-evaluering for å se sammenhenger mellom kundenes opplevelse og det de ”går gjennom” når de kontakter kundeservice. Oppgaven forsøker å forklare kundetilfredshet gjennom svartid, behandlingstid, produkt/tjeneste og handling. Fire uavhengige variabler hvor de to første representerer det målbare og tradisjonelle perspektivet mot kvalitet og effektivitet hos kundeservice, mens de to neste er beskrivende egenskaper ved henvendelsen om hhv. Hva kunden kontaktet banken om, og hvilken handling rådgiveren som mottok henvendelsen møtte kunden med. Problemstillingen; Hva kan forklare variasjoner i kundetilfredshet fra et produkt- og prosessperspektiv i SpareBank 1 Nord-Norge, ble forsøkt besvart gjennom en regresjonsanalyse for å identifisere de uavhengige variablenes effekt på KTI. Totalt ble det samlet inn 737 observasjoner. Undersøkelsen finner ingen støtte for å overfokusere på de tradisjonelle variablene svartid og behandlingstid når målet er å skape fantastiske kundeopplevelser. Gjennom analysen ble det ikke avdekket noen sammenheng mellom hvor lenge en kunde venter på svar eller hvor lenge den er i samtale med en rådgiver og kundetilfredshet. Undersøkelsen finner derimot støtte til at det å gjøre noe for kunden, altså å fikse det for kunden, har den største positive sammenhengen av alle undersøkte forhold mot kundetilfredshet. Fokuset bør settes til verks mot hvordan rådgivere behandler kundene, hvordan man sørger for at kundene møter riktig kompetanse og hvordan banken organiserer seg for å lykkes i søken etter landsdelens mest fornøyde kunder. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Banken ENVELOPE(25.108,25.108,70.963,70.963)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
STV-3906
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
STV-3906
Nordnes, Sondre Strøm
Forbi responstider: En kartlegging av styrker og svakheter på produkt- og prosessområder gjennom kundetilfredshet i SpareBank 1 Nord-Norge
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
STV-3906
description ”Nord-Norges mest fornøyde kunder” er ett av fem strategiske mål til SpareBank 1 Nord-Norge. I mylderet av kundetilfredshetsundersøkelser og målinger, som noen ganger virker som om de bare er for målingens skyld, har denne undersøkelsen forsøkt å benytte kundetilfredshet (KTI) som etter-evaluering for å se sammenhenger mellom kundenes opplevelse og det de ”går gjennom” når de kontakter kundeservice. Oppgaven forsøker å forklare kundetilfredshet gjennom svartid, behandlingstid, produkt/tjeneste og handling. Fire uavhengige variabler hvor de to første representerer det målbare og tradisjonelle perspektivet mot kvalitet og effektivitet hos kundeservice, mens de to neste er beskrivende egenskaper ved henvendelsen om hhv. Hva kunden kontaktet banken om, og hvilken handling rådgiveren som mottok henvendelsen møtte kunden med. Problemstillingen; Hva kan forklare variasjoner i kundetilfredshet fra et produkt- og prosessperspektiv i SpareBank 1 Nord-Norge, ble forsøkt besvart gjennom en regresjonsanalyse for å identifisere de uavhengige variablenes effekt på KTI. Totalt ble det samlet inn 737 observasjoner. Undersøkelsen finner ingen støtte for å overfokusere på de tradisjonelle variablene svartid og behandlingstid når målet er å skape fantastiske kundeopplevelser. Gjennom analysen ble det ikke avdekket noen sammenheng mellom hvor lenge en kunde venter på svar eller hvor lenge den er i samtale med en rådgiver og kundetilfredshet. Undersøkelsen finner derimot støtte til at det å gjøre noe for kunden, altså å fikse det for kunden, har den største positive sammenhengen av alle undersøkte forhold mot kundetilfredshet. Fokuset bør settes til verks mot hvordan rådgivere behandler kundene, hvordan man sørger for at kundene møter riktig kompetanse og hvordan banken organiserer seg for å lykkes i søken etter landsdelens mest fornøyde kunder.
format Master Thesis
author Nordnes, Sondre Strøm
author_facet Nordnes, Sondre Strøm
author_sort Nordnes, Sondre Strøm
title Forbi responstider: En kartlegging av styrker og svakheter på produkt- og prosessområder gjennom kundetilfredshet i SpareBank 1 Nord-Norge
title_short Forbi responstider: En kartlegging av styrker og svakheter på produkt- og prosessområder gjennom kundetilfredshet i SpareBank 1 Nord-Norge
title_full Forbi responstider: En kartlegging av styrker og svakheter på produkt- og prosessområder gjennom kundetilfredshet i SpareBank 1 Nord-Norge
title_fullStr Forbi responstider: En kartlegging av styrker og svakheter på produkt- og prosessområder gjennom kundetilfredshet i SpareBank 1 Nord-Norge
title_full_unstemmed Forbi responstider: En kartlegging av styrker og svakheter på produkt- og prosessområder gjennom kundetilfredshet i SpareBank 1 Nord-Norge
title_sort forbi responstider: en kartlegging av styrker og svakheter på produkt- og prosessområder gjennom kundetilfredshet i sparebank 1 nord-norge
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/10037/13064
long_lat ENVELOPE(25.108,25.108,70.963,70.963)
geographic Banken
geographic_facet Banken
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_relation https://hdl.handle.net/10037/13064
op_rights openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
_version_ 1766114942149197824