En omdømmestudie ved Norges arktiske studentsamskipnad, Campus Tromsø

I Stortingsmelding 18 for 2014-2015 (2016) ble det initiert en prosess for å samle ressursene til færre, men sterkere universiteter i flere regioner. Robuste og bærekraftige organisasjoner vil være avgjørende for å lykkes med videreutvikling av tilbud både i universitets og samskipnadssektoren. Sams...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Danielsen, Randi, Schrøen, Siv- Hege A. Helsing
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/12957
Description
Summary:I Stortingsmelding 18 for 2014-2015 (2016) ble det initiert en prosess for å samle ressursene til færre, men sterkere universiteter i flere regioner. Robuste og bærekraftige organisasjoner vil være avgjørende for å lykkes med videreutvikling av tilbud både i universitets og samskipnadssektoren. Samskipnaden skal levere gode studentvelferdstjenestes til studentene, og behovet for et godt omdømme er en av samtidens hovedtrender ifølge Røvik (2007). Denne masteroppgaven har følgende problemstilling: ‘Hvilken betydning har ledelsen i Samskipnaden for organisasjonens omdømme?’ For å kunne besvare problemstillingen stiller vi to beskrivende forskningsspørsmål:  Hva gjør ledelsen for å styrke faktorene som påvirker organisasjonens omdømme?  Hvilke tiltak kan ledelsen iverksette for å styrke organisasjonens omdømme? Oppgavens teoretiske forankring er i hovedsak knyttet til Barnetts definisjon samt modeller fra Brønn & Ihlen, Apeland, Vidaver – Cohen og Fombrun og van Riel. For å begrense omfanget av oppgaven har vi valgt å gjennomføre en kvalitativ case studie. Vi har intervjuet et utvalg av ledere for å få informasjon og innsikt i hvordan organisasjonen har arbeidet med omdømmet. Det fremkommer i våre funn at ledelsen har gjennomført en del tiltak for å styrke faktorer som påvirker omdømmet. Enkelte av tiltakene sammenfaller med litteraturen presentert i oppgaven, mens andre faktorer har ledelsen til gode å jobbe fullt ut. Vi har utviklet en modell som i større grad viser sammenhengen mellom faktorer som påvirker omdømme i en serviceorganisasjon. Vi oppsummerer med at ledelsen ved Samskipnaden har stor betydning for organisasjonens omdømme. Både med tanke på å styrke faktorene som påvirker omdømmet, og iverksette tiltak som kan utvikle organisasjonens omdømme.