Hvordan lærer vi nå?
Sammendrag Studiet er en kvalitativ analyse av opplevde vilkår og suksesskriterier for læring og kunnskapsutvikling i sykepleie på Universitetssykehuset i Nord Norge. To klinikker er studert med bruk av tekstanalyse, deltagende feltarbeid og forskningsintervju. Ledere, fagutviklingssykepleiere og st...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/12774 |
_version_ | 1829311775188713472 |
---|---|
author | Thelle, Camilla |
author_facet | Thelle, Camilla |
author_sort | Thelle, Camilla |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Sammendrag Studiet er en kvalitativ analyse av opplevde vilkår og suksesskriterier for læring og kunnskapsutvikling i sykepleie på Universitetssykehuset i Nord Norge. To klinikker er studert med bruk av tekstanalyse, deltagende feltarbeid og forskningsintervju. Ledere, fagutviklingssykepleiere og studenter er intervjuet. Hensikten har vært å belyse hvordan en kunnskapsorganisasjon lærer i vår tid, og eventuelle årsaker til forskjeller innad i organisasjonen. Teori som er brukt er hentet fra forskere som har studert læring i organisasjoner i praksis, og som vektlegger ledelse sammen med den tause kunnskapens betydning for innovasjon (Catrine Filstad, Lærende organisasjoner, 2010) (Bernard M. Bass, 1990) (Eirik Irgens, 2011) (Oscar Amundsen og Trons Kongsvik, 2016). Det er 1400 sykepleiere totalt i UNN Tromsø pr i dag. 31 fagutviklingssykepleiere har sammen med deres nærmeste leder, ansvar for å tilrettelegge, planlegge og gjennomføre arbeid inne læring og kunnskapsutvikling i sykepleie for kollegaer og studenter (Stillingsinstruks UNN fagutviklingssykepleier, 2012). Pr i dag innehar disse sykepleierne organisasjonens høyeste formelle kompetansen i faget, men ikke den formelle myndigheten til å ta avgjørelser innenfor sitt fagfelt. Det varierer hvordan dette løses i praksis. Sykepleiere som har spesialisert seg bruker styrende dokumenter aktivt, slik det passer for dem. De lager også stillingsbeskrivelser for fagutviklingssykepleiere i UNN, og opplever en sterk læringskultur i sin klinikk. Ledere har tillit til at fagutviklersykepleierne i UNN Tromsø tar ansvar, og gjør jobben på en tilfredsstillende måte, og fagutviklingssykepleierne uttrykker tillit til nærmeste leder. Som suksesskriterier kommer tillit langt foran lik tolkning av styrende dokumenter. Tid trekkes frem som et problem i den ene klinikken, som også har mangel på sykepleiere. Mange slutter mens endringer pågår, og erfaringsmessig tar det opptil tre år å bygge opp den tapte kompetansen med det fulle kjennskapet til fagområdene, og trygghet til å ... |
format | Master Thesis |
genre | Nord-Norge Tromsø |
genre_facet | Nord-Norge Tromsø |
geographic | Tromsø Faget |
geographic_facet | Tromsø Faget |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12774 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/12774 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2017 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12774 2025-04-13T14:23:07+00:00 Hvordan lærer vi nå? Thelle, Camilla 2017-05-15 https://hdl.handle.net/10037/12774 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/12774 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Organisasjon og ledelse VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 STV-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Sammendrag Studiet er en kvalitativ analyse av opplevde vilkår og suksesskriterier for læring og kunnskapsutvikling i sykepleie på Universitetssykehuset i Nord Norge. To klinikker er studert med bruk av tekstanalyse, deltagende feltarbeid og forskningsintervju. Ledere, fagutviklingssykepleiere og studenter er intervjuet. Hensikten har vært å belyse hvordan en kunnskapsorganisasjon lærer i vår tid, og eventuelle årsaker til forskjeller innad i organisasjonen. Teori som er brukt er hentet fra forskere som har studert læring i organisasjoner i praksis, og som vektlegger ledelse sammen med den tause kunnskapens betydning for innovasjon (Catrine Filstad, Lærende organisasjoner, 2010) (Bernard M. Bass, 1990) (Eirik Irgens, 2011) (Oscar Amundsen og Trons Kongsvik, 2016). Det er 1400 sykepleiere totalt i UNN Tromsø pr i dag. 31 fagutviklingssykepleiere har sammen med deres nærmeste leder, ansvar for å tilrettelegge, planlegge og gjennomføre arbeid inne læring og kunnskapsutvikling i sykepleie for kollegaer og studenter (Stillingsinstruks UNN fagutviklingssykepleier, 2012). Pr i dag innehar disse sykepleierne organisasjonens høyeste formelle kompetansen i faget, men ikke den formelle myndigheten til å ta avgjørelser innenfor sitt fagfelt. Det varierer hvordan dette løses i praksis. Sykepleiere som har spesialisert seg bruker styrende dokumenter aktivt, slik det passer for dem. De lager også stillingsbeskrivelser for fagutviklingssykepleiere i UNN, og opplever en sterk læringskultur i sin klinikk. Ledere har tillit til at fagutviklersykepleierne i UNN Tromsø tar ansvar, og gjør jobben på en tilfredsstillende måte, og fagutviklingssykepleierne uttrykker tillit til nærmeste leder. Som suksesskriterier kommer tillit langt foran lik tolkning av styrende dokumenter. Tid trekkes frem som et problem i den ene klinikken, som også har mangel på sykepleiere. Mange slutter mens endringer pågår, og erfaringsmessig tar det opptil tre år å bygge opp den tapte kompetansen med det fulle kjennskapet til fagområdene, og trygghet til å ... Master Thesis Nord-Norge Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
spellingShingle | Organisasjon og ledelse VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 STV-3901 Thelle, Camilla Hvordan lærer vi nå? |
title | Hvordan lærer vi nå? |
title_full | Hvordan lærer vi nå? |
title_fullStr | Hvordan lærer vi nå? |
title_full_unstemmed | Hvordan lærer vi nå? |
title_short | Hvordan lærer vi nå? |
title_sort | hvordan lærer vi nå? |
topic | Organisasjon og ledelse VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 STV-3901 |
topic_facet | Organisasjon og ledelse VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 STV-3901 |
url | https://hdl.handle.net/10037/12774 |