Hvordan lærer vi nå?

Sammendrag Studiet er en kvalitativ analyse av opplevde vilkår og suksesskriterier for læring og kunnskapsutvikling i sykepleie på Universitetssykehuset i Nord Norge. To klinikker er studert med bruk av tekstanalyse, deltagende feltarbeid og forskningsintervju. Ledere, fagutviklingssykepleiere og st...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Thelle, Camilla
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/12774
_version_ 1829311775188713472
author Thelle, Camilla
author_facet Thelle, Camilla
author_sort Thelle, Camilla
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Sammendrag Studiet er en kvalitativ analyse av opplevde vilkår og suksesskriterier for læring og kunnskapsutvikling i sykepleie på Universitetssykehuset i Nord Norge. To klinikker er studert med bruk av tekstanalyse, deltagende feltarbeid og forskningsintervju. Ledere, fagutviklingssykepleiere og studenter er intervjuet. Hensikten har vært å belyse hvordan en kunnskapsorganisasjon lærer i vår tid, og eventuelle årsaker til forskjeller innad i organisasjonen. Teori som er brukt er hentet fra forskere som har studert læring i organisasjoner i praksis, og som vektlegger ledelse sammen med den tause kunnskapens betydning for innovasjon (Catrine Filstad, Lærende organisasjoner, 2010) (Bernard M. Bass, 1990) (Eirik Irgens, 2011) (Oscar Amundsen og Trons Kongsvik, 2016). Det er 1400 sykepleiere totalt i UNN Tromsø pr i dag. 31 fagutviklingssykepleiere har sammen med deres nærmeste leder, ansvar for å tilrettelegge, planlegge og gjennomføre arbeid inne læring og kunnskapsutvikling i sykepleie for kollegaer og studenter (Stillingsinstruks UNN fagutviklingssykepleier, 2012). Pr i dag innehar disse sykepleierne organisasjonens høyeste formelle kompetansen i faget, men ikke den formelle myndigheten til å ta avgjørelser innenfor sitt fagfelt. Det varierer hvordan dette løses i praksis. Sykepleiere som har spesialisert seg bruker styrende dokumenter aktivt, slik det passer for dem. De lager også stillingsbeskrivelser for fagutviklingssykepleiere i UNN, og opplever en sterk læringskultur i sin klinikk. Ledere har tillit til at fagutviklersykepleierne i UNN Tromsø tar ansvar, og gjør jobben på en tilfredsstillende måte, og fagutviklingssykepleierne uttrykker tillit til nærmeste leder. Som suksesskriterier kommer tillit langt foran lik tolkning av styrende dokumenter. Tid trekkes frem som et problem i den ene klinikken, som også har mangel på sykepleiere. Mange slutter mens endringer pågår, og erfaringsmessig tar det opptil tre år å bygge opp den tapte kompetansen med det fulle kjennskapet til fagområdene, og trygghet til å ...
format Master Thesis
genre Nord-Norge
Tromsø
genre_facet Nord-Norge
Tromsø
geographic Tromsø
Faget
geographic_facet Tromsø
Faget
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12774
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/12774
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2017
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12774 2025-04-13T14:23:07+00:00 Hvordan lærer vi nå? Thelle, Camilla 2017-05-15 https://hdl.handle.net/10037/12774 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/12774 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Organisasjon og ledelse VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 STV-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Sammendrag Studiet er en kvalitativ analyse av opplevde vilkår og suksesskriterier for læring og kunnskapsutvikling i sykepleie på Universitetssykehuset i Nord Norge. To klinikker er studert med bruk av tekstanalyse, deltagende feltarbeid og forskningsintervju. Ledere, fagutviklingssykepleiere og studenter er intervjuet. Hensikten har vært å belyse hvordan en kunnskapsorganisasjon lærer i vår tid, og eventuelle årsaker til forskjeller innad i organisasjonen. Teori som er brukt er hentet fra forskere som har studert læring i organisasjoner i praksis, og som vektlegger ledelse sammen med den tause kunnskapens betydning for innovasjon (Catrine Filstad, Lærende organisasjoner, 2010) (Bernard M. Bass, 1990) (Eirik Irgens, 2011) (Oscar Amundsen og Trons Kongsvik, 2016). Det er 1400 sykepleiere totalt i UNN Tromsø pr i dag. 31 fagutviklingssykepleiere har sammen med deres nærmeste leder, ansvar for å tilrettelegge, planlegge og gjennomføre arbeid inne læring og kunnskapsutvikling i sykepleie for kollegaer og studenter (Stillingsinstruks UNN fagutviklingssykepleier, 2012). Pr i dag innehar disse sykepleierne organisasjonens høyeste formelle kompetansen i faget, men ikke den formelle myndigheten til å ta avgjørelser innenfor sitt fagfelt. Det varierer hvordan dette løses i praksis. Sykepleiere som har spesialisert seg bruker styrende dokumenter aktivt, slik det passer for dem. De lager også stillingsbeskrivelser for fagutviklingssykepleiere i UNN, og opplever en sterk læringskultur i sin klinikk. Ledere har tillit til at fagutviklersykepleierne i UNN Tromsø tar ansvar, og gjør jobben på en tilfredsstillende måte, og fagutviklingssykepleierne uttrykker tillit til nærmeste leder. Som suksesskriterier kommer tillit langt foran lik tolkning av styrende dokumenter. Tid trekkes frem som et problem i den ene klinikken, som også har mangel på sykepleiere. Mange slutter mens endringer pågår, og erfaringsmessig tar det opptil tre år å bygge opp den tapte kompetansen med det fulle kjennskapet til fagområdene, og trygghet til å ... Master Thesis Nord-Norge Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
spellingShingle Organisasjon og ledelse
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3901
Thelle, Camilla
Hvordan lærer vi nå?
title Hvordan lærer vi nå?
title_full Hvordan lærer vi nå?
title_fullStr Hvordan lærer vi nå?
title_full_unstemmed Hvordan lærer vi nå?
title_short Hvordan lærer vi nå?
title_sort hvordan lærer vi nå?
topic Organisasjon og ledelse
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3901
topic_facet Organisasjon og ledelse
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3901
url https://hdl.handle.net/10037/12774