Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?
Accepted manuscript version. Published version available in: Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. Bakgrunn: Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleieutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Hensikten med denne studien er å utforske urfolksperspektiv i utdanningen av sykepleiere i Norge. Metode...
Published in: | Nordisk sygeplejeforskning |
---|---|
Main Authors: | , , |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Universitetsforlaget
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/12677 https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12677 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12677 2023-05-15T18:14:55+02:00 Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Eriksen, Liss Trine Bongo, Berit Andersdatter Mehus, Grete 2017 https://hdl.handle.net/10037/12677 https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 nob nob Universitetsforlaget Eriksen, L.T. (2021). Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark. (Doctoral thesis). https://hdl.handle.net/10037/20526 . Nordisk sygeplejeforskning Eriksen, L. T., Bongo, B. A. & Mehus, G. (2017). Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?. Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. http://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 FRIDAID 1464406 doi:10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 1892-2678 https://hdl.handle.net/10037/12677 openAccess VDP::Samfunnsvitenskap: 200 VDP::Social science: 200 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2017 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 2021-06-25T17:55:39Z Accepted manuscript version. Published version available in: Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. Bakgrunn: Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleieutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Hensikten med denne studien er å utforske urfolksperspektiv i utdanningen av sykepleiere i Norge. Metode: I studien deltar 25 av de 26 norske sykepleierutdanninger. Det ble gjennomført en dokumentanalyse som er en kvalitativ innholdsanalyse av fagplan for hver enkelt utdanning, der samiske kulturforhold, helseforståelse og tilnærming til sykdom er vektlagt. Funn: De fleste utdanningene har læringsutbytte på de generelle kulturelle forhold. Læringsutbytte på samisk kultur og språkforståelse har ingen. Kun en har tematisert innholdsbeskrivelse på samiske kulturelle forhold. Åtte av atten skoler har litteratur på samiske kulturforhold, og fem av utdanningene er utenfor det kjernesamiske området fra og med Trøndelag og nordover. Under halvparten av utdanningene i det kjernesamiske området har ikke litteratur på samiske kulturforhold. Konklusjon: Det er manglende fokus på urfolksperspektiv i fagplanene til sykepleierutdanning i Norge. Vi anbefaler at samisk perspektiv vektlegges og tas med i utformingen av ny Rammeplan. Article in Journal/Newspaper samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Nordisk sygeplejeforskning 7 03 239 249 |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200 VDP::Social science: 200 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200 VDP::Social science: 200 Eriksen, Liss Trine Bongo, Berit Andersdatter Mehus, Grete Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200 VDP::Social science: 200 |
description |
Accepted manuscript version. Published version available in: Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. Bakgrunn: Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleieutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Hensikten med denne studien er å utforske urfolksperspektiv i utdanningen av sykepleiere i Norge. Metode: I studien deltar 25 av de 26 norske sykepleierutdanninger. Det ble gjennomført en dokumentanalyse som er en kvalitativ innholdsanalyse av fagplan for hver enkelt utdanning, der samiske kulturforhold, helseforståelse og tilnærming til sykdom er vektlagt. Funn: De fleste utdanningene har læringsutbytte på de generelle kulturelle forhold. Læringsutbytte på samisk kultur og språkforståelse har ingen. Kun en har tematisert innholdsbeskrivelse på samiske kulturelle forhold. Åtte av atten skoler har litteratur på samiske kulturforhold, og fem av utdanningene er utenfor det kjernesamiske området fra og med Trøndelag og nordover. Under halvparten av utdanningene i det kjernesamiske området har ikke litteratur på samiske kulturforhold. Konklusjon: Det er manglende fokus på urfolksperspektiv i fagplanene til sykepleierutdanning i Norge. Vi anbefaler at samisk perspektiv vektlegges og tas med i utformingen av ny Rammeplan. |
format |
Article in Journal/Newspaper |
author |
Eriksen, Liss Trine Bongo, Berit Andersdatter Mehus, Grete |
author_facet |
Eriksen, Liss Trine Bongo, Berit Andersdatter Mehus, Grete |
author_sort |
Eriksen, Liss Trine |
title |
Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? |
title_short |
Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? |
title_full |
Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? |
title_fullStr |
Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? |
title_full_unstemmed |
Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? |
title_sort |
urfolksperspektiv i utdanning. sykepleierutdanninger i norge uten urfolkskunnskap? |
publisher |
Universitetsforlaget |
publishDate |
2017 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/12677 https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_relation |
Eriksen, L.T. (2021). Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark. (Doctoral thesis). https://hdl.handle.net/10037/20526 . Nordisk sygeplejeforskning Eriksen, L. T., Bongo, B. A. & Mehus, G. (2017). Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?. Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. http://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 FRIDAID 1464406 doi:10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 1892-2678 https://hdl.handle.net/10037/12677 |
op_rights |
openAccess |
op_doi |
https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 |
container_title |
Nordisk sygeplejeforskning |
container_volume |
7 |
container_issue |
03 |
container_start_page |
239 |
op_container_end_page |
249 |
_version_ |
1766187929664749568 |