Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?

Accepted manuscript version. Published version available in: Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. Bakgrunn: Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleieutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Hensikten med denne studien er å utforske urfolksperspektiv i utdanningen av sykepleiere i Norge. Metode...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Nordisk sygeplejeforskning
Main Authors: Eriksen, Liss Trine, Bongo, Berit Andersdatter, Mehus, Grete
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetsforlaget 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/12677
https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12677
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12677 2023-05-15T18:14:55+02:00 Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Eriksen, Liss Trine Bongo, Berit Andersdatter Mehus, Grete 2017 https://hdl.handle.net/10037/12677 https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 nob nob Universitetsforlaget Eriksen, L.T. (2021). Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark. (Doctoral thesis). https://hdl.handle.net/10037/20526 . Nordisk sygeplejeforskning Eriksen, L. T., Bongo, B. A. & Mehus, G. (2017). Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?. Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. http://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 FRIDAID 1464406 doi:10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 1892-2678 https://hdl.handle.net/10037/12677 openAccess VDP::Samfunnsvitenskap: 200 VDP::Social science: 200 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2017 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 2021-06-25T17:55:39Z Accepted manuscript version. Published version available in: Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. Bakgrunn: Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleieutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Hensikten med denne studien er å utforske urfolksperspektiv i utdanningen av sykepleiere i Norge. Metode: I studien deltar 25 av de 26 norske sykepleierutdanninger. Det ble gjennomført en dokumentanalyse som er en kvalitativ innholdsanalyse av fagplan for hver enkelt utdanning, der samiske kulturforhold, helseforståelse og tilnærming til sykdom er vektlagt. Funn: De fleste utdanningene har læringsutbytte på de generelle kulturelle forhold. Læringsutbytte på samisk kultur og språkforståelse har ingen. Kun en har tematisert innholdsbeskrivelse på samiske kulturelle forhold. Åtte av atten skoler har litteratur på samiske kulturforhold, og fem av utdanningene er utenfor det kjernesamiske området fra og med Trøndelag og nordover. Under halvparten av utdanningene i det kjernesamiske området har ikke litteratur på samiske kulturforhold. Konklusjon: Det er manglende fokus på urfolksperspektiv i fagplanene til sykepleierutdanning i Norge. Vi anbefaler at samisk perspektiv vektlegges og tas med i utformingen av ny Rammeplan. Article in Journal/Newspaper samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Nordisk sygeplejeforskning 7 03 239 249
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200
VDP::Social science: 200
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200
VDP::Social science: 200
Eriksen, Liss Trine
Bongo, Berit Andersdatter
Mehus, Grete
Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200
VDP::Social science: 200
description Accepted manuscript version. Published version available in: Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. Bakgrunn: Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleieutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? Hensikten med denne studien er å utforske urfolksperspektiv i utdanningen av sykepleiere i Norge. Metode: I studien deltar 25 av de 26 norske sykepleierutdanninger. Det ble gjennomført en dokumentanalyse som er en kvalitativ innholdsanalyse av fagplan for hver enkelt utdanning, der samiske kulturforhold, helseforståelse og tilnærming til sykdom er vektlagt. Funn: De fleste utdanningene har læringsutbytte på de generelle kulturelle forhold. Læringsutbytte på samisk kultur og språkforståelse har ingen. Kun en har tematisert innholdsbeskrivelse på samiske kulturelle forhold. Åtte av atten skoler har litteratur på samiske kulturforhold, og fem av utdanningene er utenfor det kjernesamiske området fra og med Trøndelag og nordover. Under halvparten av utdanningene i det kjernesamiske området har ikke litteratur på samiske kulturforhold. Konklusjon: Det er manglende fokus på urfolksperspektiv i fagplanene til sykepleierutdanning i Norge. Vi anbefaler at samisk perspektiv vektlegges og tas med i utformingen av ny Rammeplan.
format Article in Journal/Newspaper
author Eriksen, Liss Trine
Bongo, Berit Andersdatter
Mehus, Grete
author_facet Eriksen, Liss Trine
Bongo, Berit Andersdatter
Mehus, Grete
author_sort Eriksen, Liss Trine
title Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?
title_short Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?
title_full Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?
title_fullStr Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?
title_full_unstemmed Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?
title_sort urfolksperspektiv i utdanning. sykepleierutdanninger i norge uten urfolkskunnskap?
publisher Universitetsforlaget
publishDate 2017
url https://hdl.handle.net/10037/12677
https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06
genre samisk
genre_facet samisk
op_relation Eriksen, L.T. (2021). Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark. (Doctoral thesis). https://hdl.handle.net/10037/20526 .
Nordisk sygeplejeforskning
Eriksen, L. T., Bongo, B. A. & Mehus, G. (2017). Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?. Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. http://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06
FRIDAID 1464406
doi:10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06
1892-2678
https://hdl.handle.net/10037/12677
op_rights openAccess
op_doi https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06
container_title Nordisk sygeplejeforskning
container_volume 7
container_issue 03
container_start_page 239
op_container_end_page 249
_version_ 1766187929664749568