Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter
The paper I and II of this thesis are not available in Munin. Paper I: Steele, A. & Danielsen, A.G. (2014). Action Learning in Tripartite Teacher Student Partnership: Dialog Seminar, a Tool for Integration of Research & Development in Teacher Education. I Anna-Lena Østern (red.), NAFOL Year...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Doctoral or Postdoctoral Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/12243 |
_version_ | 1829305826963095552 |
---|---|
author | Steele, Annfrid Rosøy |
author_facet | Steele, Annfrid Rosøy |
author_sort | Steele, Annfrid Rosøy |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | The paper I and II of this thesis are not available in Munin. Paper I: Steele, A. & Danielsen, A.G. (2014). Action Learning in Tripartite Teacher Student Partnership: Dialog Seminar, a Tool for Integration of Research & Development in Teacher Education. I Anna-Lena Østern (red.), NAFOL Year Book 2014 Once a Teacher – Always a Teacher? (s.155-173). Bergen: Fagbokforlaget. Paper II: Steele, A. Student teachers’ Conception of Research-based knowledge and Experience of Coherence in a Teacher Education Program. (Manuscript). Hensikten med denne avhandlingen er å utforske hvilken betydning samarbeid om veiledning kan ha for å styrke partnerskap mellom lærerutdanninger og skoler, og potensialet veiledning kan ha for forsknings- og utviklingsarbeid, FoU. Det har vært lite forskning som har dokumentert reelle samarbeid mellom det akademiske teorifeltet og praksisfeltet i lærerutdanningen. Avhandlingen har som hensikt å bidra med kunnskap på dette området. Avhandlingen er basert på en kvalitativ aksjonsforskningsstudie hvor hensikten var å utforske nye samarbeidspraksiser mellom lærerutdannere på universitet og i grunnskoler. For å belyse dette har jeg benyttet konstruktivistiske og symbolsk interaksjonistiske perspektiver. Det innebærer at jeg har vektlagt hvilken forståelse og mening aktørene selv har av forskning, og hvordan denne forståelsen utfoldes i samspill med den konteksten aktørene opptrer i. Studien er gjennomført i samarbeid med Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet, fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, institutt for lærerutdanning og pedagogikk. Avhandlingens tre artikler fokuserer på hvordan de etablerte fora for samarbeid, dialogseminarene, er med å utvikle forståelse for FoU (artikkel 1). Det fokuseres på studentenes forståelse av forskning og koherens mellom teori- og praksisutdanning (artikkel 2). Artikkel 1 og 2 har vært med å danne grunnlaget for å utforske hvordan nærmere samarbeid mellom universitetslærere og praksislærer i tilpasset veiledning på ... |
format | Doctoral or Postdoctoral Thesis |
genre | Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet | Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø |
geographic | Bergen Steele Tromsø |
geographic_facet | Bergen Steele Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12243 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(-60.710,-60.710,-70.980,-70.980) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/12243 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2018 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12243 2025-04-13T14:15:27+00:00 Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter Steele, Annfrid Rosøy 2018-03-08 https://hdl.handle.net/10037/12243 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/12243 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Social Science VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z The paper I and II of this thesis are not available in Munin. Paper I: Steele, A. & Danielsen, A.G. (2014). Action Learning in Tripartite Teacher Student Partnership: Dialog Seminar, a Tool for Integration of Research & Development in Teacher Education. I Anna-Lena Østern (red.), NAFOL Year Book 2014 Once a Teacher – Always a Teacher? (s.155-173). Bergen: Fagbokforlaget. Paper II: Steele, A. Student teachers’ Conception of Research-based knowledge and Experience of Coherence in a Teacher Education Program. (Manuscript). Hensikten med denne avhandlingen er å utforske hvilken betydning samarbeid om veiledning kan ha for å styrke partnerskap mellom lærerutdanninger og skoler, og potensialet veiledning kan ha for forsknings- og utviklingsarbeid, FoU. Det har vært lite forskning som har dokumentert reelle samarbeid mellom det akademiske teorifeltet og praksisfeltet i lærerutdanningen. Avhandlingen har som hensikt å bidra med kunnskap på dette området. Avhandlingen er basert på en kvalitativ aksjonsforskningsstudie hvor hensikten var å utforske nye samarbeidspraksiser mellom lærerutdannere på universitet og i grunnskoler. For å belyse dette har jeg benyttet konstruktivistiske og symbolsk interaksjonistiske perspektiver. Det innebærer at jeg har vektlagt hvilken forståelse og mening aktørene selv har av forskning, og hvordan denne forståelsen utfoldes i samspill med den konteksten aktørene opptrer i. Studien er gjennomført i samarbeid med Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet, fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, institutt for lærerutdanning og pedagogikk. Avhandlingens tre artikler fokuserer på hvordan de etablerte fora for samarbeid, dialogseminarene, er med å utvikle forståelse for FoU (artikkel 1). Det fokuseres på studentenes forståelse av forskning og koherens mellom teori- og praksisutdanning (artikkel 2). Artikkel 1 og 2 har vært med å danne grunnlaget for å utforske hvordan nærmere samarbeid mellom universitetslærere og praksislærer i tilpasset veiledning på ... Doctoral or Postdoctoral Thesis Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bergen Steele ENVELOPE(-60.710,-60.710,-70.980,-70.980) Tromsø |
spellingShingle | Social Science VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Steele, Annfrid Rosøy Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter |
title | Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter |
title_full | Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter |
title_fullStr | Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter |
title_full_unstemmed | Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter |
title_short | Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter |
title_sort | forskning i lærerutdanning - vi må snakke samme språk veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter |
topic | Social Science VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 |
topic_facet | Social Science VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 |
url | https://hdl.handle.net/10037/12243 |