Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter

The paper I and II of this thesis are not available in Munin. Paper I: Steele, A. & Danielsen, A.G. (2014). Action Learning in Tripartite Teacher Student Partnership: Dialog Seminar, a Tool for Integration of Research & Development in Teacher Education. I Anna-Lena Østern (red.), NAFOL Year...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Steele, Annfrid Rosøy
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/12243
_version_ 1829305826963095552
author Steele, Annfrid Rosøy
author_facet Steele, Annfrid Rosøy
author_sort Steele, Annfrid Rosøy
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description The paper I and II of this thesis are not available in Munin. Paper I: Steele, A. & Danielsen, A.G. (2014). Action Learning in Tripartite Teacher Student Partnership: Dialog Seminar, a Tool for Integration of Research & Development in Teacher Education. I Anna-Lena Østern (red.), NAFOL Year Book 2014 Once a Teacher – Always a Teacher? (s.155-173). Bergen: Fagbokforlaget. Paper II: Steele, A. Student teachers’ Conception of Research-based knowledge and Experience of Coherence in a Teacher Education Program. (Manuscript). Hensikten med denne avhandlingen er å utforske hvilken betydning samarbeid om veiledning kan ha for å styrke partnerskap mellom lærerutdanninger og skoler, og potensialet veiledning kan ha for forsknings- og utviklingsarbeid, FoU. Det har vært lite forskning som har dokumentert reelle samarbeid mellom det akademiske teorifeltet og praksisfeltet i lærerutdanningen. Avhandlingen har som hensikt å bidra med kunnskap på dette området. Avhandlingen er basert på en kvalitativ aksjonsforskningsstudie hvor hensikten var å utforske nye samarbeidspraksiser mellom lærerutdannere på universitet og i grunnskoler. For å belyse dette har jeg benyttet konstruktivistiske og symbolsk interaksjonistiske perspektiver. Det innebærer at jeg har vektlagt hvilken forståelse og mening aktørene selv har av forskning, og hvordan denne forståelsen utfoldes i samspill med den konteksten aktørene opptrer i. Studien er gjennomført i samarbeid med Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet, fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, institutt for lærerutdanning og pedagogikk. Avhandlingens tre artikler fokuserer på hvordan de etablerte fora for samarbeid, dialogseminarene, er med å utvikle forståelse for FoU (artikkel 1). Det fokuseres på studentenes forståelse av forskning og koherens mellom teori- og praksisutdanning (artikkel 2). Artikkel 1 og 2 har vært med å danne grunnlaget for å utforske hvordan nærmere samarbeid mellom universitetslærere og praksislærer i tilpasset veiledning på ...
format Doctoral or Postdoctoral Thesis
genre Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
geographic Bergen
Steele
Tromsø
geographic_facet Bergen
Steele
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12243
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(-60.710,-60.710,-70.980,-70.980)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/12243
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2018 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2018
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12243 2025-04-13T14:15:27+00:00 Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter Steele, Annfrid Rosøy 2018-03-08 https://hdl.handle.net/10037/12243 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/12243 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2018 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Social Science VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2018 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z The paper I and II of this thesis are not available in Munin. Paper I: Steele, A. & Danielsen, A.G. (2014). Action Learning in Tripartite Teacher Student Partnership: Dialog Seminar, a Tool for Integration of Research & Development in Teacher Education. I Anna-Lena Østern (red.), NAFOL Year Book 2014 Once a Teacher – Always a Teacher? (s.155-173). Bergen: Fagbokforlaget. Paper II: Steele, A. Student teachers’ Conception of Research-based knowledge and Experience of Coherence in a Teacher Education Program. (Manuscript). Hensikten med denne avhandlingen er å utforske hvilken betydning samarbeid om veiledning kan ha for å styrke partnerskap mellom lærerutdanninger og skoler, og potensialet veiledning kan ha for forsknings- og utviklingsarbeid, FoU. Det har vært lite forskning som har dokumentert reelle samarbeid mellom det akademiske teorifeltet og praksisfeltet i lærerutdanningen. Avhandlingen har som hensikt å bidra med kunnskap på dette området. Avhandlingen er basert på en kvalitativ aksjonsforskningsstudie hvor hensikten var å utforske nye samarbeidspraksiser mellom lærerutdannere på universitet og i grunnskoler. For å belyse dette har jeg benyttet konstruktivistiske og symbolsk interaksjonistiske perspektiver. Det innebærer at jeg har vektlagt hvilken forståelse og mening aktørene selv har av forskning, og hvordan denne forståelsen utfoldes i samspill med den konteksten aktørene opptrer i. Studien er gjennomført i samarbeid med Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet, fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, institutt for lærerutdanning og pedagogikk. Avhandlingens tre artikler fokuserer på hvordan de etablerte fora for samarbeid, dialogseminarene, er med å utvikle forståelse for FoU (artikkel 1). Det fokuseres på studentenes forståelse av forskning og koherens mellom teori- og praksisutdanning (artikkel 2). Artikkel 1 og 2 har vært med å danne grunnlaget for å utforske hvordan nærmere samarbeid mellom universitetslærere og praksislærer i tilpasset veiledning på ... Doctoral or Postdoctoral Thesis Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bergen Steele ENVELOPE(-60.710,-60.710,-70.980,-70.980) Tromsø
spellingShingle Social Science
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
Steele, Annfrid Rosøy
Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter
title Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter
title_full Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter
title_fullStr Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter
title_full_unstemmed Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter
title_short Forskning i lærerutdanning - Vi må snakke samme språk Veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter
title_sort forskning i lærerutdanning - vi må snakke samme språk veiledningssamarbeid mellom praksislærer, universitetslærer og studenter
topic Social Science
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
topic_facet Social Science
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
url https://hdl.handle.net/10037/12243