Endret trusselbilde og hærens struktur

Nord-Norges beliggenhet i verden, har gjort at landsdelen har vært svært sentral i sikkerhetspolitisk sammenheng gjennom de siste 50-60 årene. Etter krigen ble området med alle de isfrie fjordene gjenstand for oppmerksomhet fra stormaktene USA og Sovjet. Det var tilgangen til havet som var i fokus....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Opdal, Trond Viggo Olsen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2008
Subjects:
Bak
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/12066
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12066
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12066 2023-05-15T17:24:10+02:00 Endret trusselbilde og hærens struktur Opdal, Trond Viggo Olsen 2008-11-27 967369 bytes 36420 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/12066 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/12066 openAccess Copyright 2008 The Author(s) nordområde hæren VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsgeografi: 290 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Sammenlignende politikk: 241 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Comparative politics: 241 SVF-6900 Master thesis Mastergradsoppgave 2008 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:55:44Z Nord-Norges beliggenhet i verden, har gjort at landsdelen har vært svært sentral i sikkerhetspolitisk sammenheng gjennom de siste 50-60 årene. Etter krigen ble området med alle de isfrie fjordene gjenstand for oppmerksomhet fra stormaktene USA og Sovjet. Det var tilgangen til havet som var i fokus. USA fryktet at Sovjet ville ta landområdet med makt, noe som ville medføre betydelig mindre kontroll med sovjets militære forflytninger, og en økt trussel for USA og Europa. Dette scenarioet har blitt noe mindre aktuelt etter hvert som utviklingen av langtrekkende atomvåpen, både på land og til ubåter, har gått framover. Tidlig på 90-tallet, dreide NATO blikket bort fra nordområdene. Berlinmurens fall og konflikten i Kuwait, gjorde at Midtøsten og middelhavslandene ble mer aktuelle. Det ble en utfordring for Norge å sikre landet mot øst, selv om det ikke lenger forelå noen klar trussel. Dersom vi med sikkerhet kunne fastslå at det aldri kom til å foreligge en trussel mot oss hvor militære maktmidler ville være påkrevd, ville det ikke vært behov for å bruke betydelige ressurser på militært Forsvar. Det nest beste var om vi kunne fastslå at en slik trussel var minst 30 år fram i tid, da ville vi kunne bygge opp et forsvar fra grunnen, selv om det ville være dyrt. Dyrekjøpte erfaringer fra vår egen historie og verden rundt oss viser at slike gode ”værmeldinger” ikke finnes. De fleste kriger i moderne tid har startet plutselig og relativt uforutsett. Hvordan politiske vedtak har påvirket Forsvaret i en dreining bort fra Nasjonalt forsvar til understøttelse av operasjoner i regi av NATO og EU. Dette vil jeg se i lys av de trusselvurderingene som legges til grunn av norske myndigheter, slik dette kommer til uttrykk i regjeringens planer som er fremlagt for Stortinget. Hvordan vil ulike scenarier for endringer i trusselbilder ha for behovet for militære styrker i Nord-Norge? Så lenge man har militære maktmidler som er øvet og tilgjengelig vil det ta kort tid å kunne respondere mot en krise eller konkret trussel, etter at politikerne har bestemt dette. Dersom disse kapasitetene ikke finnes, har heller ikke politikerne mulighet til å sette militære maktmidler bak sine krav. Har egentlig de foreliggende trusselvurderingene noen betydning på hærens størrelse og lokalisering, eller er det i bunn og grunn økonomien som avgjør størrelsen på styrkene og ikke det reelle behovet? Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Blikket ENVELOPE(11.244,11.244,64.639,64.639) Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic nordområde
hæren
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsgeografi: 290
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Sammenlignende politikk: 241
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Comparative politics: 241
SVF-6900
spellingShingle nordområde
hæren
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsgeografi: 290
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Sammenlignende politikk: 241
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Comparative politics: 241
SVF-6900
Opdal, Trond Viggo Olsen
Endret trusselbilde og hærens struktur
topic_facet nordområde
hæren
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsgeografi: 290
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Sammenlignende politikk: 241
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Comparative politics: 241
SVF-6900
description Nord-Norges beliggenhet i verden, har gjort at landsdelen har vært svært sentral i sikkerhetspolitisk sammenheng gjennom de siste 50-60 årene. Etter krigen ble området med alle de isfrie fjordene gjenstand for oppmerksomhet fra stormaktene USA og Sovjet. Det var tilgangen til havet som var i fokus. USA fryktet at Sovjet ville ta landområdet med makt, noe som ville medføre betydelig mindre kontroll med sovjets militære forflytninger, og en økt trussel for USA og Europa. Dette scenarioet har blitt noe mindre aktuelt etter hvert som utviklingen av langtrekkende atomvåpen, både på land og til ubåter, har gått framover. Tidlig på 90-tallet, dreide NATO blikket bort fra nordområdene. Berlinmurens fall og konflikten i Kuwait, gjorde at Midtøsten og middelhavslandene ble mer aktuelle. Det ble en utfordring for Norge å sikre landet mot øst, selv om det ikke lenger forelå noen klar trussel. Dersom vi med sikkerhet kunne fastslå at det aldri kom til å foreligge en trussel mot oss hvor militære maktmidler ville være påkrevd, ville det ikke vært behov for å bruke betydelige ressurser på militært Forsvar. Det nest beste var om vi kunne fastslå at en slik trussel var minst 30 år fram i tid, da ville vi kunne bygge opp et forsvar fra grunnen, selv om det ville være dyrt. Dyrekjøpte erfaringer fra vår egen historie og verden rundt oss viser at slike gode ”værmeldinger” ikke finnes. De fleste kriger i moderne tid har startet plutselig og relativt uforutsett. Hvordan politiske vedtak har påvirket Forsvaret i en dreining bort fra Nasjonalt forsvar til understøttelse av operasjoner i regi av NATO og EU. Dette vil jeg se i lys av de trusselvurderingene som legges til grunn av norske myndigheter, slik dette kommer til uttrykk i regjeringens planer som er fremlagt for Stortinget. Hvordan vil ulike scenarier for endringer i trusselbilder ha for behovet for militære styrker i Nord-Norge? Så lenge man har militære maktmidler som er øvet og tilgjengelig vil det ta kort tid å kunne respondere mot en krise eller konkret trussel, etter at politikerne har bestemt dette. Dersom disse kapasitetene ikke finnes, har heller ikke politikerne mulighet til å sette militære maktmidler bak sine krav. Har egentlig de foreliggende trusselvurderingene noen betydning på hærens størrelse og lokalisering, eller er det i bunn og grunn økonomien som avgjør størrelsen på styrkene og ikke det reelle behovet?
format Master Thesis
author Opdal, Trond Viggo Olsen
author_facet Opdal, Trond Viggo Olsen
author_sort Opdal, Trond Viggo Olsen
title Endret trusselbilde og hærens struktur
title_short Endret trusselbilde og hærens struktur
title_full Endret trusselbilde og hærens struktur
title_fullStr Endret trusselbilde og hærens struktur
title_full_unstemmed Endret trusselbilde og hærens struktur
title_sort endret trusselbilde og hærens struktur
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2008
url https://hdl.handle.net/10037/12066
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
ENVELOPE(11.244,11.244,64.639,64.639)
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
geographic Bak
Blikket
Finnes
geographic_facet Bak
Blikket
Finnes
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_relation https://hdl.handle.net/10037/12066
op_rights openAccess
Copyright 2008 The Author(s)
_version_ 1766115085164478464