Motivasjonsfaktorer for å gå på teater. En kvalitativ studie av hvilke faktorer som påvirker teaterpublikummet intensjon om å gå på teater
Formålet med denne oppgaven er å identifisere hvilke motivasjonsfaktorer som påvirker publikum å besøke teater, eller eventuelle faktorer som påvirker beslutningen om å ikke gå på teater. Dette gjøres ved å undersøke en rekke faktorer innenfor en generelle faglig referanseramme av teorien av planlag...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/12009 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12009 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/12009 2023-05-15T16:32:48+02:00 Motivasjonsfaktorer for å gå på teater. En kvalitativ studie av hvilke faktorer som påvirker teaterpublikummet intensjon om å gå på teater Schjølberg, Kiku Ingrid 2017-06-01 https://hdl.handle.net/10037/12009 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/12009 openAccess Copyright 2017 The Author(s) Motivasjon VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:55:36Z Formålet med denne oppgaven er å identifisere hvilke motivasjonsfaktorer som påvirker publikum å besøke teater, eller eventuelle faktorer som påvirker beslutningen om å ikke gå på teater. Dette gjøres ved å undersøke en rekke faktorer innenfor en generelle faglig referanseramme av teorien av planlagt atferd som fokuserer på motiver som holdninger, subjektiv norm, sosiale faktorer, barrierer og kontrollfaktorer. I tillegg inkluderte jeg interesse. Disse motivasjonsfaktorene ble valgt ut på bakgrunn av tidligere studier av hva som får personer til å besøke kulturelle arrangement inklusive teater. For å utføre studien ble det valgt å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse hvor 3 gruppeintervjuer ble gjennomført. Oppgavens datainnsamling er gjort i samarbeid med Hålogaland Teater i Tromsø og er utarbeidet med utgangspunkt i deres teaterpublikum. Totalt 11 respondenter ble intervjuet av undertegnede med bruk av både åpne spørsmål og lukkede spørsmål. Studiens hovedfunn er at teaterpublikummets intensjon som motivasjonsbegrep kan styrkes eller svekkes av flere faktorer. Generell teaterinteresse var den av alle motivasjonsfaktorer som jeg identifiserte hadde størst påvirkning. Holdninger – både affektive og kognitive – om forestillingen er også av stor betydning etterfulgt av anbefalinger fra andre. Billettpris, bruk av tid og tilgjengelighet blir ansett å også påvirke motivasjonen ved å fungere som barrierer. Studien funn viser altså at det er forestillingen i seg selv som ligger til grunn når besøkende skal beslutte om de skal gå eller ikke. Andre faktorer som blant annet subjektive normer, sosial interaksjon og egenskaper om selve teatret viser seg å ha liten eller ingen betydning. Nøkkelord: #teater #publikum #intensjon #motivasjon #besøk #TPB #holdning #subjektiv norm #oppfattet atferdskontroll #barrierer #kultur Master Thesis Hålogaland Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Hålogaland Teater ENVELOPE(18.945,18.945,69.642,69.642) Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Motivasjon VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3904 |
spellingShingle |
Motivasjon VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3904 Schjølberg, Kiku Ingrid Motivasjonsfaktorer for å gå på teater. En kvalitativ studie av hvilke faktorer som påvirker teaterpublikummet intensjon om å gå på teater |
topic_facet |
Motivasjon VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3904 |
description |
Formålet med denne oppgaven er å identifisere hvilke motivasjonsfaktorer som påvirker publikum å besøke teater, eller eventuelle faktorer som påvirker beslutningen om å ikke gå på teater. Dette gjøres ved å undersøke en rekke faktorer innenfor en generelle faglig referanseramme av teorien av planlagt atferd som fokuserer på motiver som holdninger, subjektiv norm, sosiale faktorer, barrierer og kontrollfaktorer. I tillegg inkluderte jeg interesse. Disse motivasjonsfaktorene ble valgt ut på bakgrunn av tidligere studier av hva som får personer til å besøke kulturelle arrangement inklusive teater. For å utføre studien ble det valgt å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse hvor 3 gruppeintervjuer ble gjennomført. Oppgavens datainnsamling er gjort i samarbeid med Hålogaland Teater i Tromsø og er utarbeidet med utgangspunkt i deres teaterpublikum. Totalt 11 respondenter ble intervjuet av undertegnede med bruk av både åpne spørsmål og lukkede spørsmål. Studiens hovedfunn er at teaterpublikummets intensjon som motivasjonsbegrep kan styrkes eller svekkes av flere faktorer. Generell teaterinteresse var den av alle motivasjonsfaktorer som jeg identifiserte hadde størst påvirkning. Holdninger – både affektive og kognitive – om forestillingen er også av stor betydning etterfulgt av anbefalinger fra andre. Billettpris, bruk av tid og tilgjengelighet blir ansett å også påvirke motivasjonen ved å fungere som barrierer. Studien funn viser altså at det er forestillingen i seg selv som ligger til grunn når besøkende skal beslutte om de skal gå eller ikke. Andre faktorer som blant annet subjektive normer, sosial interaksjon og egenskaper om selve teatret viser seg å ha liten eller ingen betydning. Nøkkelord: #teater #publikum #intensjon #motivasjon #besøk #TPB #holdning #subjektiv norm #oppfattet atferdskontroll #barrierer #kultur |
format |
Master Thesis |
author |
Schjølberg, Kiku Ingrid |
author_facet |
Schjølberg, Kiku Ingrid |
author_sort |
Schjølberg, Kiku Ingrid |
title |
Motivasjonsfaktorer for å gå på teater. En kvalitativ studie av hvilke faktorer som påvirker teaterpublikummet intensjon om å gå på teater |
title_short |
Motivasjonsfaktorer for å gå på teater. En kvalitativ studie av hvilke faktorer som påvirker teaterpublikummet intensjon om å gå på teater |
title_full |
Motivasjonsfaktorer for å gå på teater. En kvalitativ studie av hvilke faktorer som påvirker teaterpublikummet intensjon om å gå på teater |
title_fullStr |
Motivasjonsfaktorer for å gå på teater. En kvalitativ studie av hvilke faktorer som påvirker teaterpublikummet intensjon om å gå på teater |
title_full_unstemmed |
Motivasjonsfaktorer for å gå på teater. En kvalitativ studie av hvilke faktorer som påvirker teaterpublikummet intensjon om å gå på teater |
title_sort |
motivasjonsfaktorer for å gå på teater. en kvalitativ studie av hvilke faktorer som påvirker teaterpublikummet intensjon om å gå på teater |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2017 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/12009 |
long_lat |
ENVELOPE(18.945,18.945,69.642,69.642) |
geographic |
Hålogaland Teater Tromsø |
geographic_facet |
Hålogaland Teater Tromsø |
genre |
Hålogaland Tromsø |
genre_facet |
Hålogaland Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/12009 |
op_rights |
openAccess Copyright 2017 The Author(s) |
_version_ |
1766022531699965952 |