Visjonens gjennomslagskraft. En casestudie om hvordan visjonen kan påvirke ansattes adferd

Mange organisasjoner har i dag utarbeidet sin egen visjon, en beskrivelse av en fremtidstilstand eller et overordnet mål de jobber mot (Jacobsen & Thorsvik, 2007). Forskning om visjoner har vært sentrert rundt toppledelsens utarbeidelse og bruk av den, mens det har vært relativt lite fokus rette...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Leonhardsen, Magnus, Johansen, Simen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11996
_version_ 1829311736336875520
author Leonhardsen, Magnus
Johansen, Simen
author_facet Leonhardsen, Magnus
Johansen, Simen
author_sort Leonhardsen, Magnus
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Mange organisasjoner har i dag utarbeidet sin egen visjon, en beskrivelse av en fremtidstilstand eller et overordnet mål de jobber mot (Jacobsen & Thorsvik, 2007). Forskning om visjoner har vært sentrert rundt toppledelsens utarbeidelse og bruk av den, mens det har vært relativt lite fokus rettet mot hvordan visjoner påvirker ansatte (Darbi, 2012). Temaet for denne masteroppgaven er visjonens gjennomslagskraft som ledelses- og styringsverktøy. Problemstillingen “I hvilken grad og hvordan har visjonen gjennomslagskraft som ledelse- og styringsverktøy overfor medarbeidere i en organisasjon?”, er undersøkt gjennom en kvalitativ casestudie av SpareBank 1 Nord-Norge. I alt er det gjort semistrukturerte intervju med 10 aktører fra tre ulike organisatoriske nivå, som danner det primære datagrunnlaget for oppgaven. I tillegg er det benyttet sekundærdata i form av dokumenter fra organisasjonen for å belyse fenomenet. SNNs visjon er “For Nord-Norge!”. Oppgavens funn viser at visjonen har en svært sterk grad av gjennomslagskraft i casebedriften, og basert på analysen av gjennomslagskraft identifiseres det et samspill av både ledelses- og styringsverktøy. Visjonen beskrives som det viktigste elementet i bedriftens strategi, og brukes aktivt av ledere på alle nivå. Dette ekstraordinære fokuset på visjonen, kombinert med at alle handlinger skal forankres i den, legger føringer for den sterke gjennomslagskraften. Nøkkelord: visjon, ledelse, styring, signalstyrke, strategi
format Master Thesis
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11996
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/11996
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2017
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11996 2025-04-13T14:23:05+00:00 Visjonens gjennomslagskraft. En casestudie om hvordan visjonen kan påvirke ansattes adferd Leonhardsen, Magnus Johansen, Simen 2017-06-01 https://hdl.handle.net/10037/11996 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11996 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Mange organisasjoner har i dag utarbeidet sin egen visjon, en beskrivelse av en fremtidstilstand eller et overordnet mål de jobber mot (Jacobsen & Thorsvik, 2007). Forskning om visjoner har vært sentrert rundt toppledelsens utarbeidelse og bruk av den, mens det har vært relativt lite fokus rettet mot hvordan visjoner påvirker ansatte (Darbi, 2012). Temaet for denne masteroppgaven er visjonens gjennomslagskraft som ledelses- og styringsverktøy. Problemstillingen “I hvilken grad og hvordan har visjonen gjennomslagskraft som ledelse- og styringsverktøy overfor medarbeidere i en organisasjon?”, er undersøkt gjennom en kvalitativ casestudie av SpareBank 1 Nord-Norge. I alt er det gjort semistrukturerte intervju med 10 aktører fra tre ulike organisatoriske nivå, som danner det primære datagrunnlaget for oppgaven. I tillegg er det benyttet sekundærdata i form av dokumenter fra organisasjonen for å belyse fenomenet. SNNs visjon er “For Nord-Norge!”. Oppgavens funn viser at visjonen har en svært sterk grad av gjennomslagskraft i casebedriften, og basert på analysen av gjennomslagskraft identifiseres det et samspill av både ledelses- og styringsverktøy. Visjonen beskrives som det viktigste elementet i bedriftens strategi, og brukes aktivt av ledere på alle nivå. Dette ekstraordinære fokuset på visjonen, kombinert med at alle handlinger skal forankres i den, legger føringer for den sterke gjennomslagskraften. Nøkkelord: visjon, ledelse, styring, signalstyrke, strategi Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3902
Leonhardsen, Magnus
Johansen, Simen
Visjonens gjennomslagskraft. En casestudie om hvordan visjonen kan påvirke ansattes adferd
title Visjonens gjennomslagskraft. En casestudie om hvordan visjonen kan påvirke ansattes adferd
title_full Visjonens gjennomslagskraft. En casestudie om hvordan visjonen kan påvirke ansattes adferd
title_fullStr Visjonens gjennomslagskraft. En casestudie om hvordan visjonen kan påvirke ansattes adferd
title_full_unstemmed Visjonens gjennomslagskraft. En casestudie om hvordan visjonen kan påvirke ansattes adferd
title_short Visjonens gjennomslagskraft. En casestudie om hvordan visjonen kan påvirke ansattes adferd
title_sort visjonens gjennomslagskraft. en casestudie om hvordan visjonen kan påvirke ansattes adferd
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3902
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3902
url https://hdl.handle.net/10037/11996