Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø
Denne oppgaven undersøker hvordan organisatorisk læring kan fremmes i en responsorganisasjon. Oppgaven har som utgangspunkt at læring fra erfaringer bidrar til å forklare hvordan redningsledere lærer (Sommer & Njå, 2012), og at en forståelse av individuell læring er nødvendig for å forstå hvorda...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/11650 |
_version_ | 1829306870466084864 |
---|---|
author | Ebbang, Christopher |
author_facet | Ebbang, Christopher |
author_sort | Ebbang, Christopher |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne oppgaven undersøker hvordan organisatorisk læring kan fremmes i en responsorganisasjon. Oppgaven har som utgangspunkt at læring fra erfaringer bidrar til å forklare hvordan redningsledere lærer (Sommer & Njå, 2012), og at en forståelse av individuell læring er nødvendig for å forstå hvordan organisasjoner lærer (Dixon, 1999). Sammen med en overlapp i betydningen dele og lagre erfaringer har for læring i responsarbeid (Sommer & Njå, 2012; Borell & Eriksson, 2008) og organisatorisk læring (Argote, 2013), utgjør dette oppgavens innfallsvinkel. Problemstillingen er derfor: hvordan kan erfaringer deles og lagres i en responsorganisasjon for å fremme organisatorisk læring? Til tross svakheter ved datamaterialet får oppgaven fram at redningsledere kan få ulike typer erfaringer, og at slik erfaringer kan deles og lagres vil fremme organisatorisk læring. Mer spesifikt indikerer funnene at godt bekjentskap, oversikt over hverandres bakgrunn og en delt forståelse for alvoret under redningsaksjoner, skaper rom for å være direkte med hverandre. Dette tolkes i retning av å indikere en organisatoriske konteksten ved hovedredningssentralen i Bodø der tillitt, åpenhet og trygget bidrar til at vaktordningen, rapporter fra redningsaksjoner og felles operative møter utgjør etablerte plattformer der erfaringer kan deles. Funnene tyder på at redningsledere er egnede lagringssteder for erfaringer samt at erfaringer lagret i organisatoriske gjenstander bidrar til organisatorisk læring fordi de er egnet til å lagre erfaringer i en lengre periode samt gjøre de tilgjengelig for hele organisasjonen. |
format | Master Thesis |
genre | Bodø Bodø |
genre_facet | Bodø Bodø |
geographic | Alvoret Bodø |
geographic_facet | Alvoret Bodø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11650 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(7.844,7.844,62.999,62.999) ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/11650 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2017 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11650 2025-04-13T14:16:52+00:00 Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø Ebbang, Christopher 2017-07-13 https://hdl.handle.net/10037/11650 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11650 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 samfunnssikkerhet læring erfaringer læring i responsarbeid organisatorisk læring læring i responsorganisasjoner VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 SVF-3920 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Denne oppgaven undersøker hvordan organisatorisk læring kan fremmes i en responsorganisasjon. Oppgaven har som utgangspunkt at læring fra erfaringer bidrar til å forklare hvordan redningsledere lærer (Sommer & Njå, 2012), og at en forståelse av individuell læring er nødvendig for å forstå hvordan organisasjoner lærer (Dixon, 1999). Sammen med en overlapp i betydningen dele og lagre erfaringer har for læring i responsarbeid (Sommer & Njå, 2012; Borell & Eriksson, 2008) og organisatorisk læring (Argote, 2013), utgjør dette oppgavens innfallsvinkel. Problemstillingen er derfor: hvordan kan erfaringer deles og lagres i en responsorganisasjon for å fremme organisatorisk læring? Til tross svakheter ved datamaterialet får oppgaven fram at redningsledere kan få ulike typer erfaringer, og at slik erfaringer kan deles og lagres vil fremme organisatorisk læring. Mer spesifikt indikerer funnene at godt bekjentskap, oversikt over hverandres bakgrunn og en delt forståelse for alvoret under redningsaksjoner, skaper rom for å være direkte med hverandre. Dette tolkes i retning av å indikere en organisatoriske konteksten ved hovedredningssentralen i Bodø der tillitt, åpenhet og trygget bidrar til at vaktordningen, rapporter fra redningsaksjoner og felles operative møter utgjør etablerte plattformer der erfaringer kan deles. Funnene tyder på at redningsledere er egnede lagringssteder for erfaringer samt at erfaringer lagret i organisatoriske gjenstander bidrar til organisatorisk læring fordi de er egnet til å lagre erfaringer i en lengre periode samt gjøre de tilgjengelig for hele organisasjonen. Master Thesis Bodø Bodø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Alvoret ENVELOPE(7.844,7.844,62.999,62.999) Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
spellingShingle | samfunnssikkerhet læring erfaringer læring i responsarbeid organisatorisk læring læring i responsorganisasjoner VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 SVF-3920 Ebbang, Christopher Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø |
title | Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø |
title_full | Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø |
title_fullStr | Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø |
title_full_unstemmed | Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø |
title_short | Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø |
title_sort | organisatorisk læring i en responsorganisasjon. en studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i bodø |
topic | samfunnssikkerhet læring erfaringer læring i responsarbeid organisatorisk læring læring i responsorganisasjoner VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 SVF-3920 |
topic_facet | samfunnssikkerhet læring erfaringer læring i responsarbeid organisatorisk læring læring i responsorganisasjoner VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 SVF-3920 |
url | https://hdl.handle.net/10037/11650 |