Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø

Denne oppgaven undersøker hvordan organisatorisk læring kan fremmes i en responsorganisasjon. Oppgaven har som utgangspunkt at læring fra erfaringer bidrar til å forklare hvordan redningsledere lærer (Sommer & Njå, 2012), og at en forståelse av individuell læring er nødvendig for å forstå hvorda...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ebbang, Christopher
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11650
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11650
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11650 2023-05-15T15:45:23+02:00 Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø Ebbang, Christopher 2017-07-13 https://hdl.handle.net/10037/11650 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11650 openAccess Copyright 2017 The Author(s) samfunnssikkerhet læring erfaringer læring i responsarbeid organisatorisk læring læring i responsorganisasjoner VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 SVF-3920 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:55:27Z Denne oppgaven undersøker hvordan organisatorisk læring kan fremmes i en responsorganisasjon. Oppgaven har som utgangspunkt at læring fra erfaringer bidrar til å forklare hvordan redningsledere lærer (Sommer & Njå, 2012), og at en forståelse av individuell læring er nødvendig for å forstå hvordan organisasjoner lærer (Dixon, 1999). Sammen med en overlapp i betydningen dele og lagre erfaringer har for læring i responsarbeid (Sommer & Njå, 2012; Borell & Eriksson, 2008) og organisatorisk læring (Argote, 2013), utgjør dette oppgavens innfallsvinkel. Problemstillingen er derfor: hvordan kan erfaringer deles og lagres i en responsorganisasjon for å fremme organisatorisk læring? Til tross svakheter ved datamaterialet får oppgaven fram at redningsledere kan få ulike typer erfaringer, og at slik erfaringer kan deles og lagres vil fremme organisatorisk læring. Mer spesifikt indikerer funnene at godt bekjentskap, oversikt over hverandres bakgrunn og en delt forståelse for alvoret under redningsaksjoner, skaper rom for å være direkte med hverandre. Dette tolkes i retning av å indikere en organisatoriske konteksten ved hovedredningssentralen i Bodø der tillitt, åpenhet og trygget bidrar til at vaktordningen, rapporter fra redningsaksjoner og felles operative møter utgjør etablerte plattformer der erfaringer kan deles. Funnene tyder på at redningsledere er egnede lagringssteder for erfaringer samt at erfaringer lagret i organisatoriske gjenstander bidrar til organisatorisk læring fordi de er egnet til å lagre erfaringer i en lengre periode samt gjøre de tilgjengelig for hele organisasjonen. Master Thesis Bodø Bodø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Alvoret ENVELOPE(7.844,7.844,62.999,62.999) Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic samfunnssikkerhet
læring
erfaringer
læring i responsarbeid
organisatorisk læring
læring i responsorganisasjoner
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
SVF-3920
spellingShingle samfunnssikkerhet
læring
erfaringer
læring i responsarbeid
organisatorisk læring
læring i responsorganisasjoner
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
SVF-3920
Ebbang, Christopher
Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø
topic_facet samfunnssikkerhet
læring
erfaringer
læring i responsarbeid
organisatorisk læring
læring i responsorganisasjoner
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
SVF-3920
description Denne oppgaven undersøker hvordan organisatorisk læring kan fremmes i en responsorganisasjon. Oppgaven har som utgangspunkt at læring fra erfaringer bidrar til å forklare hvordan redningsledere lærer (Sommer & Njå, 2012), og at en forståelse av individuell læring er nødvendig for å forstå hvordan organisasjoner lærer (Dixon, 1999). Sammen med en overlapp i betydningen dele og lagre erfaringer har for læring i responsarbeid (Sommer & Njå, 2012; Borell & Eriksson, 2008) og organisatorisk læring (Argote, 2013), utgjør dette oppgavens innfallsvinkel. Problemstillingen er derfor: hvordan kan erfaringer deles og lagres i en responsorganisasjon for å fremme organisatorisk læring? Til tross svakheter ved datamaterialet får oppgaven fram at redningsledere kan få ulike typer erfaringer, og at slik erfaringer kan deles og lagres vil fremme organisatorisk læring. Mer spesifikt indikerer funnene at godt bekjentskap, oversikt over hverandres bakgrunn og en delt forståelse for alvoret under redningsaksjoner, skaper rom for å være direkte med hverandre. Dette tolkes i retning av å indikere en organisatoriske konteksten ved hovedredningssentralen i Bodø der tillitt, åpenhet og trygget bidrar til at vaktordningen, rapporter fra redningsaksjoner og felles operative møter utgjør etablerte plattformer der erfaringer kan deles. Funnene tyder på at redningsledere er egnede lagringssteder for erfaringer samt at erfaringer lagret i organisatoriske gjenstander bidrar til organisatorisk læring fordi de er egnet til å lagre erfaringer i en lengre periode samt gjøre de tilgjengelig for hele organisasjonen.
format Master Thesis
author Ebbang, Christopher
author_facet Ebbang, Christopher
author_sort Ebbang, Christopher
title Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø
title_short Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø
title_full Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø
title_fullStr Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø
title_full_unstemmed Organisatorisk læring i en responsorganisasjon. En studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i Bodø
title_sort organisatorisk læring i en responsorganisasjon. en studie av å dele og lagre erfaringer ved hovedredningssentralen i bodø
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2017
url https://hdl.handle.net/10037/11650
long_lat ENVELOPE(7.844,7.844,62.999,62.999)
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
geographic Alvoret
Bodø
geographic_facet Alvoret
Bodø
genre Bodø
Bodø
genre_facet Bodø
Bodø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/11650
op_rights openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
_version_ 1766379756751683584