Bærekraftsidealer i samferdselsplanlegging. En studie av Transportnett Tromsø
Forurensning grunnet persontrafikk er et stort problem, særlig i byene. Det bidrar til lokal luft- og støyforurensning og globale klimaendringer, og globalt og nasjonalt jobbes det med å minske de variablene som bidrar til klimaendringene. Det kan imidlertid oppstå konflikter mellom en vekstideologi...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/11478 |
_version_ | 1829300184619679744 |
---|---|
author | Rygh, Karen Mimi Nordhagen |
author_facet | Rygh, Karen Mimi Nordhagen |
author_sort | Rygh, Karen Mimi Nordhagen |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Forurensning grunnet persontrafikk er et stort problem, særlig i byene. Det bidrar til lokal luft- og støyforurensning og globale klimaendringer, og globalt og nasjonalt jobbes det med å minske de variablene som bidrar til klimaendringene. Det kan imidlertid oppstå konflikter mellom en vekstideologi og en mer miljørettet ideologi, fordi miljøfremmende forslag ofte vil stride mot rene veksthensyn. Dette kan også knyttes opp mot byutvikling, da planleggere kan planlegge byer som legger til rette for mer miljøvennlige løsninger, som for eksempel energieffektive byer som omhandler både utformingen av boligareal, materialbruk og samferdselsplanlegging, men dette forutsetter at de har tilstrekkelig handlingsrom til å gjøre dette. Denne oppgaven omhandler konsekvenser som kan oppstå når man forsøker å nedfelle bærekraftsidealet i en konkret samferdselsplan. Jeg har studert prosjektet Transportnett Tromsø sitt arbeid frem mot en bymiljøavtale. Dette har blitt undersøkt gjennom et bredt metodisk inntak med intervju av medlemmene styringsgruppen og prosjektgruppen i Transportnett Tromsø, samt dokumentanalyse av planene i prosjektet, deltakende observasjoner ved ulike arenaer og annet relevant materiale. Analysen bygger på ulike teorier om bærekraftig byutvikling, og tar med inspirasjon fra diskursteorien. Målet med oppgaven er å undersøke utfordringer man kan møte på når man forsøker å nedfelle bærekraft i en konkret plan, og hvordan konflikter som oppstår grunnet dette kan løses. Med utgangspunkt i arbeidet med Transportnett Tromsø argumenterer jeg for at selv om diskursen økologisk modernisering står sterkt innen norsk miljøpolitikk, så kan det by på utfordringer når man skal inkorporere bærekraftsidealer i samferdselsplanlegging. Som vi vil se er dette en potensiell utfordring både når det kommer til overordnede prinsipper (som egenfinansiering) og konkrete tiltak (som bygging av ny bro). Jeg viser også at politiske skifter kan ha stor betydning for en planprosess, spesielt når politikerne sitter med vesentlig ... |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Rene Sitter Tromsø |
geographic_facet | Rene Sitter Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11478 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(-178.833,-178.833,65.967,65.967) ENVELOPE(10.986,10.986,64.529,64.529) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/11478 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2017 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11478 2025-04-13T14:27:32+00:00 Bærekraftsidealer i samferdselsplanlegging. En studie av Transportnett Tromsø Rygh, Karen Mimi Nordhagen 2017-05-15 https://hdl.handle.net/10037/11478 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11478 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Bærekraft Byutvikling Bærekraftig byutvikling Kompakt byutvikling Transportnett Tromsø Diskurs Transportplanlegging Samferdselsplanlegging VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237 SPL-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Forurensning grunnet persontrafikk er et stort problem, særlig i byene. Det bidrar til lokal luft- og støyforurensning og globale klimaendringer, og globalt og nasjonalt jobbes det med å minske de variablene som bidrar til klimaendringene. Det kan imidlertid oppstå konflikter mellom en vekstideologi og en mer miljørettet ideologi, fordi miljøfremmende forslag ofte vil stride mot rene veksthensyn. Dette kan også knyttes opp mot byutvikling, da planleggere kan planlegge byer som legger til rette for mer miljøvennlige løsninger, som for eksempel energieffektive byer som omhandler både utformingen av boligareal, materialbruk og samferdselsplanlegging, men dette forutsetter at de har tilstrekkelig handlingsrom til å gjøre dette. Denne oppgaven omhandler konsekvenser som kan oppstå når man forsøker å nedfelle bærekraftsidealet i en konkret samferdselsplan. Jeg har studert prosjektet Transportnett Tromsø sitt arbeid frem mot en bymiljøavtale. Dette har blitt undersøkt gjennom et bredt metodisk inntak med intervju av medlemmene styringsgruppen og prosjektgruppen i Transportnett Tromsø, samt dokumentanalyse av planene i prosjektet, deltakende observasjoner ved ulike arenaer og annet relevant materiale. Analysen bygger på ulike teorier om bærekraftig byutvikling, og tar med inspirasjon fra diskursteorien. Målet med oppgaven er å undersøke utfordringer man kan møte på når man forsøker å nedfelle bærekraft i en konkret plan, og hvordan konflikter som oppstår grunnet dette kan løses. Med utgangspunkt i arbeidet med Transportnett Tromsø argumenterer jeg for at selv om diskursen økologisk modernisering står sterkt innen norsk miljøpolitikk, så kan det by på utfordringer når man skal inkorporere bærekraftsidealer i samferdselsplanlegging. Som vi vil se er dette en potensiell utfordring både når det kommer til overordnede prinsipper (som egenfinansiering) og konkrete tiltak (som bygging av ny bro). Jeg viser også at politiske skifter kan ha stor betydning for en planprosess, spesielt når politikerne sitter med vesentlig ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Rene ENVELOPE(-178.833,-178.833,65.967,65.967) Sitter ENVELOPE(10.986,10.986,64.529,64.529) Tromsø |
spellingShingle | Bærekraft Byutvikling Bærekraftig byutvikling Kompakt byutvikling Transportnett Tromsø Diskurs Transportplanlegging Samferdselsplanlegging VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237 SPL-3900 Rygh, Karen Mimi Nordhagen Bærekraftsidealer i samferdselsplanlegging. En studie av Transportnett Tromsø |
title | Bærekraftsidealer i samferdselsplanlegging. En studie av Transportnett Tromsø |
title_full | Bærekraftsidealer i samferdselsplanlegging. En studie av Transportnett Tromsø |
title_fullStr | Bærekraftsidealer i samferdselsplanlegging. En studie av Transportnett Tromsø |
title_full_unstemmed | Bærekraftsidealer i samferdselsplanlegging. En studie av Transportnett Tromsø |
title_short | Bærekraftsidealer i samferdselsplanlegging. En studie av Transportnett Tromsø |
title_sort | bærekraftsidealer i samferdselsplanlegging. en studie av transportnett tromsø |
topic | Bærekraft Byutvikling Bærekraftig byutvikling Kompakt byutvikling Transportnett Tromsø Diskurs Transportplanlegging Samferdselsplanlegging VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237 SPL-3900 |
topic_facet | Bærekraft Byutvikling Bærekraftig byutvikling Kompakt byutvikling Transportnett Tromsø Diskurs Transportplanlegging Samferdselsplanlegging VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Urbanism: 237 SPL-3900 |
url | https://hdl.handle.net/10037/11478 |