Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene

Resultater fra nasjonale og internasjonale kartlegginger viser mange norske elever har svake prestasjoner i matematikkfaget. Det er en samfunnsutfordring at elever som strever i faget ikke blir identifisert og fulgt opp tidlig med effektive tiltak. Formålet med denne studien er å undersøke hva lærer...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hansen, June-Kristine
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11454
_version_ 1829300253255270400
author Hansen, June-Kristine
author_facet Hansen, June-Kristine
author_sort Hansen, June-Kristine
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Resultater fra nasjonale og internasjonale kartlegginger viser mange norske elever har svake prestasjoner i matematikkfaget. Det er en samfunnsutfordring at elever som strever i faget ikke blir identifisert og fulgt opp tidlig med effektive tiltak. Formålet med denne studien er å undersøke hva lærere foretar seg når gjennomførte kartlegginger viser at elever har svake resultater. Studien undersøker også om læreres bakgrunn har betydning for hva lærere foretar seg. Funn i undersøkelsen kan belyse områder som kan styrkes i skolen for å redusere forekomst av matematikkvansker. Utvalget i studien er lærere i Tromsø kommune som underviser i matematikk. Det er brukt kvantitativ metode, og deltakerne har fylt ut en digital spørreundersøkelse via Questback. Datagrunnlaget er basert på 60 respondenter. Funn i studien tyder på at elever blir fulgt opp med enten strakstiltak eller ytterligere kartlegging når resultater fra prøver viser svake resultater. Ingen respondenter rapporterer at de avventer. Respondentene tar stor avstand til at elever har for svake ferdigheter til å få tilpasset opplæring. Samtidig er de enige i at tid- og ressurser er avgjørende for om elever får nødvendig oppfølging. Funn tyder på at fordypning i spesialpedagogikk er av betydning. På bakgrunn av resultatene i denne studien ser det ut til at elever i Tromsø kommunes grunnskoler blir identifisert og fulgt opp med tiltak. Funn indikerer at kompetanse i matematikk har betydning for hvorvidt tiltakene er effektive.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Faget
Tromsø
geographic_facet Faget
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11454
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/11454
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2017
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11454 2025-04-13T14:27:34+00:00 Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene Hansen, June-Kristine 2017-05-15 https://hdl.handle.net/10037/11454 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11454 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Matematikkvansker Tilpasset opplæring Tidlig innsats VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Resultater fra nasjonale og internasjonale kartlegginger viser mange norske elever har svake prestasjoner i matematikkfaget. Det er en samfunnsutfordring at elever som strever i faget ikke blir identifisert og fulgt opp tidlig med effektive tiltak. Formålet med denne studien er å undersøke hva lærere foretar seg når gjennomførte kartlegginger viser at elever har svake resultater. Studien undersøker også om læreres bakgrunn har betydning for hva lærere foretar seg. Funn i undersøkelsen kan belyse områder som kan styrkes i skolen for å redusere forekomst av matematikkvansker. Utvalget i studien er lærere i Tromsø kommune som underviser i matematikk. Det er brukt kvantitativ metode, og deltakerne har fylt ut en digital spørreundersøkelse via Questback. Datagrunnlaget er basert på 60 respondenter. Funn i studien tyder på at elever blir fulgt opp med enten strakstiltak eller ytterligere kartlegging når resultater fra prøver viser svake resultater. Ingen respondenter rapporterer at de avventer. Respondentene tar stor avstand til at elever har for svake ferdigheter til å få tilpasset opplæring. Samtidig er de enige i at tid- og ressurser er avgjørende for om elever får nødvendig oppfølging. Funn tyder på at fordypning i spesialpedagogikk er av betydning. På bakgrunn av resultatene i denne studien ser det ut til at elever i Tromsø kommunes grunnskoler blir identifisert og fulgt opp med tiltak. Funn indikerer at kompetanse i matematikk har betydning for hvorvidt tiltakene er effektive. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Tromsø
spellingShingle Matematikkvansker
Tilpasset opplæring
Tidlig innsats
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
PED-3901
Hansen, June-Kristine
Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene
title Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene
title_full Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene
title_fullStr Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene
title_full_unstemmed Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene
title_short Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene
title_sort etter kartleggingene i matematikk. en kvantitativ undersøkelse i grunnskolene
topic Matematikkvansker
Tilpasset opplæring
Tidlig innsats
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
PED-3901
topic_facet Matematikkvansker
Tilpasset opplæring
Tidlig innsats
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
PED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/11454