Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene
Resultater fra nasjonale og internasjonale kartlegginger viser mange norske elever har svake prestasjoner i matematikkfaget. Det er en samfunnsutfordring at elever som strever i faget ikke blir identifisert og fulgt opp tidlig med effektive tiltak. Formålet med denne studien er å undersøke hva lærer...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/11454 |
_version_ | 1829300253255270400 |
---|---|
author | Hansen, June-Kristine |
author_facet | Hansen, June-Kristine |
author_sort | Hansen, June-Kristine |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Resultater fra nasjonale og internasjonale kartlegginger viser mange norske elever har svake prestasjoner i matematikkfaget. Det er en samfunnsutfordring at elever som strever i faget ikke blir identifisert og fulgt opp tidlig med effektive tiltak. Formålet med denne studien er å undersøke hva lærere foretar seg når gjennomførte kartlegginger viser at elever har svake resultater. Studien undersøker også om læreres bakgrunn har betydning for hva lærere foretar seg. Funn i undersøkelsen kan belyse områder som kan styrkes i skolen for å redusere forekomst av matematikkvansker. Utvalget i studien er lærere i Tromsø kommune som underviser i matematikk. Det er brukt kvantitativ metode, og deltakerne har fylt ut en digital spørreundersøkelse via Questback. Datagrunnlaget er basert på 60 respondenter. Funn i studien tyder på at elever blir fulgt opp med enten strakstiltak eller ytterligere kartlegging når resultater fra prøver viser svake resultater. Ingen respondenter rapporterer at de avventer. Respondentene tar stor avstand til at elever har for svake ferdigheter til å få tilpasset opplæring. Samtidig er de enige i at tid- og ressurser er avgjørende for om elever får nødvendig oppfølging. Funn tyder på at fordypning i spesialpedagogikk er av betydning. På bakgrunn av resultatene i denne studien ser det ut til at elever i Tromsø kommunes grunnskoler blir identifisert og fulgt opp med tiltak. Funn indikerer at kompetanse i matematikk har betydning for hvorvidt tiltakene er effektive. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Faget Tromsø |
geographic_facet | Faget Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11454 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/11454 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2017 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11454 2025-04-13T14:27:34+00:00 Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene Hansen, June-Kristine 2017-05-15 https://hdl.handle.net/10037/11454 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11454 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2017 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Matematikkvansker Tilpasset opplæring Tidlig innsats VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2017 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Resultater fra nasjonale og internasjonale kartlegginger viser mange norske elever har svake prestasjoner i matematikkfaget. Det er en samfunnsutfordring at elever som strever i faget ikke blir identifisert og fulgt opp tidlig med effektive tiltak. Formålet med denne studien er å undersøke hva lærere foretar seg når gjennomførte kartlegginger viser at elever har svake resultater. Studien undersøker også om læreres bakgrunn har betydning for hva lærere foretar seg. Funn i undersøkelsen kan belyse områder som kan styrkes i skolen for å redusere forekomst av matematikkvansker. Utvalget i studien er lærere i Tromsø kommune som underviser i matematikk. Det er brukt kvantitativ metode, og deltakerne har fylt ut en digital spørreundersøkelse via Questback. Datagrunnlaget er basert på 60 respondenter. Funn i studien tyder på at elever blir fulgt opp med enten strakstiltak eller ytterligere kartlegging når resultater fra prøver viser svake resultater. Ingen respondenter rapporterer at de avventer. Respondentene tar stor avstand til at elever har for svake ferdigheter til å få tilpasset opplæring. Samtidig er de enige i at tid- og ressurser er avgjørende for om elever får nødvendig oppfølging. Funn tyder på at fordypning i spesialpedagogikk er av betydning. På bakgrunn av resultatene i denne studien ser det ut til at elever i Tromsø kommunes grunnskoler blir identifisert og fulgt opp med tiltak. Funn indikerer at kompetanse i matematikk har betydning for hvorvidt tiltakene er effektive. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Tromsø |
spellingShingle | Matematikkvansker Tilpasset opplæring Tidlig innsats VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 PED-3901 Hansen, June-Kristine Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene |
title | Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene |
title_full | Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene |
title_fullStr | Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene |
title_full_unstemmed | Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene |
title_short | Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene |
title_sort | etter kartleggingene i matematikk. en kvantitativ undersøkelse i grunnskolene |
topic | Matematikkvansker Tilpasset opplæring Tidlig innsats VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 PED-3901 |
topic_facet | Matematikkvansker Tilpasset opplæring Tidlig innsats VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 PED-3901 |
url | https://hdl.handle.net/10037/11454 |