Fotografi i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer

Denne avhandlingen er gitt tittelen «Fotografiet i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer». Kjernen i avhandlingens problemkompleks er spørsmålene om hvilken posisjon fotografi har- og hvordan fotografi virker i kulturhistoriske museer. Disse spørsmålene reiser en rekke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Stien, Hanne Hammer
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2017
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/11072
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11072
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/11072 2023-05-15T18:34:31+02:00 Fotografi i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer Stien, Hanne Hammer 2017-06-02 https://hdl.handle.net/10037/11072 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/11072 openAccess Copyright 2017 The Author(s) museum fotografi kunstneriske intervensjoner museologi fotodokumentasjon kulturhistorie billedlig vending betrakter kunst bilde tidsperspektiver VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 VDP::Humanities: 000::History of art: 120 DOKTOR-001 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2017 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:55:17Z Denne avhandlingen er gitt tittelen «Fotografiet i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer». Kjernen i avhandlingens problemkompleks er spørsmålene om hvilken posisjon fotografi har- og hvordan fotografi virker i kulturhistoriske museer. Disse spørsmålene reiser en rekke nye spørsmål; Hvilke praksiser inngår museenes fotodokumentasjon i? Hvilke betydninger tilskrives museumsfotografiene, og hvilke kontekster iverksetter de? Hvilke virkemidler tar museenes fotografer i bruk? Hva rammer museumsfotografiene inn? Museumfotografier er også en del av en større bildekultur. Hvilken betydning har det at fotodokumentasjon og kunst får en større plass i kulturhistoriske museer? Hva signaliserer museenes dreining mot bildet? For å avgrense problemkomplekset tar avhandlingen utgangspunkt i en bestemt, fotografisk praksis som fra 1960-tallet har vokst frem i de kulturhistoriske museene. Denne praksisen benevnes museal fotodokumentasjon. Med dette begrepet siktes det til prosjekter der ansatte i kulturhistoriske museer har fotografert et gitt felt eller miljø med sikte på at fotografiene på et senere tidspunkt kan vises frem eller stilles ut som framvisninger av noen særlige kulturelle forhold. For å undersøke spørsmålene som stilles tar avhandlingen utgangspunkt i museal fotodokumentasjon vist i utstillingene «Øyeblikk» (1997) og «Flytende russisk (2007), henholdsvis produsert av Tromsø Museum og Perspektivet Museum i Tromsø. I avhandlingens avsluttende kapittel, der kulturhistoriske museers dreining mot bildet diskuteres, tas kunstneriske intervensjoner i museene inn i diskusjonen om hva som skjer når skillet mellom kunstneriske og kulturhistoriske fremstillinger brytes ned. Ved å vise til en særlig forståelse av en billedlig vending argumenteres det for at ideelt, eller også radikalt sett, dreier de kulturhistoriske museenes åpning for bildet seg om en åpning for selvstendige eller enestående øyeblikk som er ute av synk med enhver legitimerende tenkning. Det er snakk om en anerkjennelse av at bildedannelsen er kjernen både i den museale erfaring og i meningsdannelsen selv. Doctoral or Postdoctoral Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Kjernen ENVELOPE(16.633,16.633,77.900,77.900) Skillet ENVELOPE(21.574,21.574,70.102,70.102) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic museum
fotografi
kunstneriske intervensjoner
museologi
fotodokumentasjon
kulturhistorie
billedlig vending
betrakter
kunst
bilde
tidsperspektiver
VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
VDP::Humanities: 000::History of art: 120
DOKTOR-001
spellingShingle museum
fotografi
kunstneriske intervensjoner
museologi
fotodokumentasjon
kulturhistorie
billedlig vending
betrakter
kunst
bilde
tidsperspektiver
VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
VDP::Humanities: 000::History of art: 120
DOKTOR-001
Stien, Hanne Hammer
Fotografi i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer
topic_facet museum
fotografi
kunstneriske intervensjoner
museologi
fotodokumentasjon
kulturhistorie
billedlig vending
betrakter
kunst
bilde
tidsperspektiver
VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120
VDP::Humanities: 000::History of art: 120
DOKTOR-001
description Denne avhandlingen er gitt tittelen «Fotografiet i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer». Kjernen i avhandlingens problemkompleks er spørsmålene om hvilken posisjon fotografi har- og hvordan fotografi virker i kulturhistoriske museer. Disse spørsmålene reiser en rekke nye spørsmål; Hvilke praksiser inngår museenes fotodokumentasjon i? Hvilke betydninger tilskrives museumsfotografiene, og hvilke kontekster iverksetter de? Hvilke virkemidler tar museenes fotografer i bruk? Hva rammer museumsfotografiene inn? Museumfotografier er også en del av en større bildekultur. Hvilken betydning har det at fotodokumentasjon og kunst får en større plass i kulturhistoriske museer? Hva signaliserer museenes dreining mot bildet? For å avgrense problemkomplekset tar avhandlingen utgangspunkt i en bestemt, fotografisk praksis som fra 1960-tallet har vokst frem i de kulturhistoriske museene. Denne praksisen benevnes museal fotodokumentasjon. Med dette begrepet siktes det til prosjekter der ansatte i kulturhistoriske museer har fotografert et gitt felt eller miljø med sikte på at fotografiene på et senere tidspunkt kan vises frem eller stilles ut som framvisninger av noen særlige kulturelle forhold. For å undersøke spørsmålene som stilles tar avhandlingen utgangspunkt i museal fotodokumentasjon vist i utstillingene «Øyeblikk» (1997) og «Flytende russisk (2007), henholdsvis produsert av Tromsø Museum og Perspektivet Museum i Tromsø. I avhandlingens avsluttende kapittel, der kulturhistoriske museers dreining mot bildet diskuteres, tas kunstneriske intervensjoner i museene inn i diskusjonen om hva som skjer når skillet mellom kunstneriske og kulturhistoriske fremstillinger brytes ned. Ved å vise til en særlig forståelse av en billedlig vending argumenteres det for at ideelt, eller også radikalt sett, dreier de kulturhistoriske museenes åpning for bildet seg om en åpning for selvstendige eller enestående øyeblikk som er ute av synk med enhver legitimerende tenkning. Det er snakk om en anerkjennelse av at bildedannelsen er kjernen både i den museale erfaring og i meningsdannelsen selv.
format Doctoral or Postdoctoral Thesis
author Stien, Hanne Hammer
author_facet Stien, Hanne Hammer
author_sort Stien, Hanne Hammer
title Fotografi i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer
title_short Fotografi i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer
title_full Fotografi i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer
title_fullStr Fotografi i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer
title_full_unstemmed Fotografi i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer
title_sort fotografi i forgrunnen. fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2017
url https://hdl.handle.net/10037/11072
long_lat ENVELOPE(16.633,16.633,77.900,77.900)
ENVELOPE(21.574,21.574,70.102,70.102)
geographic Kjernen
Skillet
Tromsø
geographic_facet Kjernen
Skillet
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/11072
op_rights openAccess
Copyright 2017 The Author(s)
_version_ 1766219301502582784