Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter?

Sammendrag Amedia kundesenter AS sitt fremtidsbilde har økt fokus på kunnskap og kompetanse for å imøtekomme de digitale utfordringene i media bransjen. Samtidig som det stilles større krav til økt kompetanse blant medarbeidere i kundesenter, stilles det også krav til effektivitet som innebærer å hå...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaspersen, Merete
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/10936
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10936
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10936 2023-05-15T18:34:46+02:00 Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter? Kaspersen, Merete 2016-06-01 https://hdl.handle.net/10037/10936 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/10936 openAccess Copyright 2016 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Ledelse MLEMO Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:55:13Z Sammendrag Amedia kundesenter AS sitt fremtidsbilde har økt fokus på kunnskap og kompetanse for å imøtekomme de digitale utfordringene i media bransjen. Samtidig som det stilles større krav til økt kompetanse blant medarbeidere i kundesenter, stilles det også krav til effektivitet som innebærer å håndtere flest mulig kundehenvendelser på telefon i løpet av en dag. Med dette som bakteppe ønsket jeg å undersøke hvilke muligheter som finnes i kundesenter for læring, og hva kundekonsulentene selv tenker om kundesenter som læringsarena. Problemstillingen ble følgende. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter. Problemstillingen ble utarbeidet med ønske om å undersøke hva som regnes som en god læringsarena, og hvordan tilrettelegge for læring i kundesenter. Undersøkelsen er gjennomført ved å intervjue fokusgrupper bestående av kundekonsulenter og teamledere i Amedia kundesenter avdeling Tromsø og Drammen. Undersøkelsen viser utfordringer knyttet til å kombinere læring og kjerneaktiviteten, der strukturelle rammer legger føringer for læring i kundesenter. Tid og rom, struktur på informasjonsflyt og ledelse med fokus på læring, kjennetegnes som viktige forutsetninger for å tilrettelegge for læring i kundesenter. For å utvikle en god læringskultur må læringsmål etableres på et strategisk nivå som forankres ned til individet. Bakgrunn for oppgaven var å studere uformell læring i praksisfellesskap, men med utfordringer knyttet til kundesenter som kontekst presser det frem et behov for å tilrettelegge for flere formelle læringsaktiviteter som støtter opp under og anerkjenner uformell læring i kundesenter. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Ledelse
MLEMO
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Ledelse
MLEMO
Kaspersen, Merete
Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter?
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Ledelse
MLEMO
description Sammendrag Amedia kundesenter AS sitt fremtidsbilde har økt fokus på kunnskap og kompetanse for å imøtekomme de digitale utfordringene i media bransjen. Samtidig som det stilles større krav til økt kompetanse blant medarbeidere i kundesenter, stilles det også krav til effektivitet som innebærer å håndtere flest mulig kundehenvendelser på telefon i løpet av en dag. Med dette som bakteppe ønsket jeg å undersøke hvilke muligheter som finnes i kundesenter for læring, og hva kundekonsulentene selv tenker om kundesenter som læringsarena. Problemstillingen ble følgende. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter. Problemstillingen ble utarbeidet med ønske om å undersøke hva som regnes som en god læringsarena, og hvordan tilrettelegge for læring i kundesenter. Undersøkelsen er gjennomført ved å intervjue fokusgrupper bestående av kundekonsulenter og teamledere i Amedia kundesenter avdeling Tromsø og Drammen. Undersøkelsen viser utfordringer knyttet til å kombinere læring og kjerneaktiviteten, der strukturelle rammer legger føringer for læring i kundesenter. Tid og rom, struktur på informasjonsflyt og ledelse med fokus på læring, kjennetegnes som viktige forutsetninger for å tilrettelegge for læring i kundesenter. For å utvikle en god læringskultur må læringsmål etableres på et strategisk nivå som forankres ned til individet. Bakgrunn for oppgaven var å studere uformell læring i praksisfellesskap, men med utfordringer knyttet til kundesenter som kontekst presser det frem et behov for å tilrettelegge for flere formelle læringsaktiviteter som støtter opp under og anerkjenner uformell læring i kundesenter.
format Master Thesis
author Kaspersen, Merete
author_facet Kaspersen, Merete
author_sort Kaspersen, Merete
title Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter?
title_short Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter?
title_full Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter?
title_fullStr Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter?
title_full_unstemmed Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter?
title_sort kompetanseledelse. hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter?
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2016
url https://hdl.handle.net/10037/10936
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
geographic Finnes
Tromsø
geographic_facet Finnes
Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/10936
op_rights openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
_version_ 1766219682684076032