Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter?
Sammendrag Amedia kundesenter AS sitt fremtidsbilde har økt fokus på kunnskap og kompetanse for å imøtekomme de digitale utfordringene i media bransjen. Samtidig som det stilles større krav til økt kompetanse blant medarbeidere i kundesenter, stilles det også krav til effektivitet som innebærer å hå...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/10936 |
_version_ | 1829300341355577344 |
---|---|
author | Kaspersen, Merete |
author_facet | Kaspersen, Merete |
author_sort | Kaspersen, Merete |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Sammendrag Amedia kundesenter AS sitt fremtidsbilde har økt fokus på kunnskap og kompetanse for å imøtekomme de digitale utfordringene i media bransjen. Samtidig som det stilles større krav til økt kompetanse blant medarbeidere i kundesenter, stilles det også krav til effektivitet som innebærer å håndtere flest mulig kundehenvendelser på telefon i løpet av en dag. Med dette som bakteppe ønsket jeg å undersøke hvilke muligheter som finnes i kundesenter for læring, og hva kundekonsulentene selv tenker om kundesenter som læringsarena. Problemstillingen ble følgende. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter. Problemstillingen ble utarbeidet med ønske om å undersøke hva som regnes som en god læringsarena, og hvordan tilrettelegge for læring i kundesenter. Undersøkelsen er gjennomført ved å intervjue fokusgrupper bestående av kundekonsulenter og teamledere i Amedia kundesenter avdeling Tromsø og Drammen. Undersøkelsen viser utfordringer knyttet til å kombinere læring og kjerneaktiviteten, der strukturelle rammer legger føringer for læring i kundesenter. Tid og rom, struktur på informasjonsflyt og ledelse med fokus på læring, kjennetegnes som viktige forutsetninger for å tilrettelegge for læring i kundesenter. For å utvikle en god læringskultur må læringsmål etableres på et strategisk nivå som forankres ned til individet. Bakgrunn for oppgaven var å studere uformell læring i praksisfellesskap, men med utfordringer knyttet til kundesenter som kontekst presser det frem et behov for å tilrettelegge for flere formelle læringsaktiviteter som støtter opp under og anerkjenner uformell læring i kundesenter. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Finnes Tromsø |
geographic_facet | Finnes Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10936 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/10936 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2016 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10936 2025-04-13T14:27:38+00:00 Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter? Kaspersen, Merete 2016-06-01 https://hdl.handle.net/10037/10936 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/10936 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Ledelse MLEMO Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Sammendrag Amedia kundesenter AS sitt fremtidsbilde har økt fokus på kunnskap og kompetanse for å imøtekomme de digitale utfordringene i media bransjen. Samtidig som det stilles større krav til økt kompetanse blant medarbeidere i kundesenter, stilles det også krav til effektivitet som innebærer å håndtere flest mulig kundehenvendelser på telefon i løpet av en dag. Med dette som bakteppe ønsket jeg å undersøke hvilke muligheter som finnes i kundesenter for læring, og hva kundekonsulentene selv tenker om kundesenter som læringsarena. Problemstillingen ble følgende. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter. Problemstillingen ble utarbeidet med ønske om å undersøke hva som regnes som en god læringsarena, og hvordan tilrettelegge for læring i kundesenter. Undersøkelsen er gjennomført ved å intervjue fokusgrupper bestående av kundekonsulenter og teamledere i Amedia kundesenter avdeling Tromsø og Drammen. Undersøkelsen viser utfordringer knyttet til å kombinere læring og kjerneaktiviteten, der strukturelle rammer legger føringer for læring i kundesenter. Tid og rom, struktur på informasjonsflyt og ledelse med fokus på læring, kjennetegnes som viktige forutsetninger for å tilrettelegge for læring i kundesenter. For å utvikle en god læringskultur må læringsmål etableres på et strategisk nivå som forankres ned til individet. Bakgrunn for oppgaven var å studere uformell læring i praksisfellesskap, men med utfordringer knyttet til kundesenter som kontekst presser det frem et behov for å tilrettelegge for flere formelle læringsaktiviteter som støtter opp under og anerkjenner uformell læring i kundesenter. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Ledelse MLEMO Kaspersen, Merete Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter? |
title | Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter? |
title_full | Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter? |
title_fullStr | Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter? |
title_full_unstemmed | Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter? |
title_short | Kompetanseledelse. Hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter? |
title_sort | kompetanseledelse. hva mener kundekonsulentene er de viktigste forutsetninger for læring i kundesenter? |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Ledelse MLEMO |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Ledelse MLEMO |
url | https://hdl.handle.net/10037/10936 |