Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
Published version. Source at http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 . License CC BY 4.0 . I internasjonal forskning ser vi en økende interesse for den aristoteliske kunnskapsformen fronesis, praktisk klokskap, når det gjelder utvikling av profesjonalitet i ulike utdanningskontekster. I ar...
Published in: | Uniped |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetsforlaget
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/10752 https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 |
_version_ | 1829305815567171584 |
---|---|
author | Hovdenak, Sylvi Stenersen |
author_facet | Hovdenak, Sylvi Stenersen |
author_sort | Hovdenak, Sylvi Stenersen |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
container_issue | 04 |
container_start_page | 330 |
container_title | Uniped |
container_volume | 39 |
description | Published version. Source at http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 . License CC BY 4.0 . I internasjonal forskning ser vi en økende interesse for den aristoteliske kunnskapsformen fronesis, praktisk klokskap, når det gjelder utvikling av profesjonalitet i ulike utdanningskontekster. I artikkelen blir fronesis som kunnskapsform diskutert, problematisert og relatert til dagens profesjonsutdanning i medisin. Videre stilles det grunnleggende spørsmålet om hvorfor fronesis bør ha en sentral posisjon i legeutdanningen. Denne problemstillingen søkes belyst ved hjelp av ulike faglige perspektiver hentet fra forskere som er opptatt av medisinsk utdanning. I artikkelen argumenteres det blant annet for at fronesis som kunnskapsform kan forstås som et motsvar til en stadig økende instrumentell tenkning relatert til profesjonell utdanning, profesjonell praksisutøving og politiske beslutninger. Det tredje spørsmålet som blir tatt opp i artikkelen er hvordan fronesis kan komme til uttrykk i legeutdanningen. For å belyse denne problemstillingen blir det presentert data fra evalueringen av revisjonen av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Her refereres det til studentenes perspektiver på hva som kjennetegner en god legeutdanning, og i hvilken grad fronesis kommer til uttrykk i dagens og fremtidens legeutdanning. Det blir også pekt på hvilke fremtidige utfordringer som kan knyttes til den videre utviklingen av fronesis som kunnskapsform. |
format | Article in Journal/Newspaper |
genre | Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet | Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10752 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_container_end_page | 344 |
op_doi | https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 |
op_relation | UNIPED FRIDAID 1390344 https://hdl.handle.net/10037/10752 |
op_rights | openAccess |
publishDate | 2016 |
publisher | Universitetsforlaget |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10752 2025-04-13T14:15:26+00:00 Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen Hovdenak, Sylvi Stenersen 2016 https://hdl.handle.net/10037/10752 https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 nob nob Universitetsforlaget UNIPED FRIDAID 1390344 https://hdl.handle.net/10037/10752 openAccess kunnskapsformer fronesis legeutdanning læringsarenaer profesjonell kompetanse VDP::Social science: 200::Education: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2016 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 2025-03-14T05:17:56Z Published version. Source at http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 . License CC BY 4.0 . I internasjonal forskning ser vi en økende interesse for den aristoteliske kunnskapsformen fronesis, praktisk klokskap, når det gjelder utvikling av profesjonalitet i ulike utdanningskontekster. I artikkelen blir fronesis som kunnskapsform diskutert, problematisert og relatert til dagens profesjonsutdanning i medisin. Videre stilles det grunnleggende spørsmålet om hvorfor fronesis bør ha en sentral posisjon i legeutdanningen. Denne problemstillingen søkes belyst ved hjelp av ulike faglige perspektiver hentet fra forskere som er opptatt av medisinsk utdanning. I artikkelen argumenteres det blant annet for at fronesis som kunnskapsform kan forstås som et motsvar til en stadig økende instrumentell tenkning relatert til profesjonell utdanning, profesjonell praksisutøving og politiske beslutninger. Det tredje spørsmålet som blir tatt opp i artikkelen er hvordan fronesis kan komme til uttrykk i legeutdanningen. For å belyse denne problemstillingen blir det presentert data fra evalueringen av revisjonen av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Her refereres det til studentenes perspektiver på hva som kjennetegner en god legeutdanning, og i hvilken grad fronesis kommer til uttrykk i dagens og fremtidens legeutdanning. Det blir også pekt på hvilke fremtidige utfordringer som kan knyttes til den videre utviklingen av fronesis som kunnskapsform. Article in Journal/Newspaper Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Uniped 39 04 330 344 |
spellingShingle | kunnskapsformer fronesis legeutdanning læringsarenaer profesjonell kompetanse VDP::Social science: 200::Education: 280 Hovdenak, Sylvi Stenersen Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen |
title | Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen |
title_full | Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen |
title_fullStr | Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen |
title_full_unstemmed | Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen |
title_short | Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen |
title_sort | fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen |
topic | kunnskapsformer fronesis legeutdanning læringsarenaer profesjonell kompetanse VDP::Social science: 200::Education: 280 |
topic_facet | kunnskapsformer fronesis legeutdanning læringsarenaer profesjonell kompetanse VDP::Social science: 200::Education: 280 |
url | https://hdl.handle.net/10037/10752 https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 |