Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen

Published version. Source at http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 . License CC BY 4.0 . I internasjonal forskning ser vi en økende interesse for den aristoteliske kunnskapsformen fronesis, praktisk klokskap, når det gjelder utvikling av profesjonalitet i ulike utdanningskontekster. I ar...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Uniped
Main Author: Hovdenak, Sylvi Stenersen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Bokmål
Published: Universitetsforlaget 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/10752
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05
_version_ 1829305815567171584
author Hovdenak, Sylvi Stenersen
author_facet Hovdenak, Sylvi Stenersen
author_sort Hovdenak, Sylvi Stenersen
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
container_issue 04
container_start_page 330
container_title Uniped
container_volume 39
description Published version. Source at http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 . License CC BY 4.0 . I internasjonal forskning ser vi en økende interesse for den aristoteliske kunnskapsformen fronesis, praktisk klokskap, når det gjelder utvikling av profesjonalitet i ulike utdanningskontekster. I artikkelen blir fronesis som kunnskapsform diskutert, problematisert og relatert til dagens profesjonsutdanning i medisin. Videre stilles det grunnleggende spørsmålet om hvorfor fronesis bør ha en sentral posisjon i legeutdanningen. Denne problemstillingen søkes belyst ved hjelp av ulike faglige perspektiver hentet fra forskere som er opptatt av medisinsk utdanning. I artikkelen argumenteres det blant annet for at fronesis som kunnskapsform kan forstås som et motsvar til en stadig økende instrumentell tenkning relatert til profesjonell utdanning, profesjonell praksisutøving og politiske beslutninger. Det tredje spørsmålet som blir tatt opp i artikkelen er hvordan fronesis kan komme til uttrykk i legeutdanningen. For å belyse denne problemstillingen blir det presentert data fra evalueringen av revisjonen av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Her refereres det til studentenes perspektiver på hva som kjennetegner en god legeutdanning, og i hvilken grad fronesis kommer til uttrykk i dagens og fremtidens legeutdanning. Det blir også pekt på hvilke fremtidige utfordringer som kan knyttes til den videre utviklingen av fronesis som kunnskapsform.
format Article in Journal/Newspaper
genre Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Arktis*
Tromsø
Universitetet i Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10752
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_container_end_page 344
op_doi https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05
op_relation UNIPED
FRIDAID 1390344
https://hdl.handle.net/10037/10752
op_rights openAccess
publishDate 2016
publisher Universitetsforlaget
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10752 2025-04-13T14:15:26+00:00 Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen Hovdenak, Sylvi Stenersen 2016 https://hdl.handle.net/10037/10752 https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 nob nob Universitetsforlaget UNIPED FRIDAID 1390344 https://hdl.handle.net/10037/10752 openAccess kunnskapsformer fronesis legeutdanning læringsarenaer profesjonell kompetanse VDP::Social science: 200::Education: 280 Journal article Tidsskriftartikkel Peer reviewed 2016 ftunivtroemsoe https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 2025-03-14T05:17:56Z Published version. Source at http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05 . License CC BY 4.0 . I internasjonal forskning ser vi en økende interesse for den aristoteliske kunnskapsformen fronesis, praktisk klokskap, når det gjelder utvikling av profesjonalitet i ulike utdanningskontekster. I artikkelen blir fronesis som kunnskapsform diskutert, problematisert og relatert til dagens profesjonsutdanning i medisin. Videre stilles det grunnleggende spørsmålet om hvorfor fronesis bør ha en sentral posisjon i legeutdanningen. Denne problemstillingen søkes belyst ved hjelp av ulike faglige perspektiver hentet fra forskere som er opptatt av medisinsk utdanning. I artikkelen argumenteres det blant annet for at fronesis som kunnskapsform kan forstås som et motsvar til en stadig økende instrumentell tenkning relatert til profesjonell utdanning, profesjonell praksisutøving og politiske beslutninger. Det tredje spørsmålet som blir tatt opp i artikkelen er hvordan fronesis kan komme til uttrykk i legeutdanningen. For å belyse denne problemstillingen blir det presentert data fra evalueringen av revisjonen av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Her refereres det til studentenes perspektiver på hva som kjennetegner en god legeutdanning, og i hvilken grad fronesis kommer til uttrykk i dagens og fremtidens legeutdanning. Det blir også pekt på hvilke fremtidige utfordringer som kan knyttes til den videre utviklingen av fronesis som kunnskapsform. Article in Journal/Newspaper Arktis* Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Uniped 39 04 330 344
spellingShingle kunnskapsformer
fronesis
legeutdanning
læringsarenaer
profesjonell kompetanse
VDP::Social science: 200::Education: 280
Hovdenak, Sylvi Stenersen
Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
title Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
title_full Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
title_fullStr Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
title_full_unstemmed Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
title_short Fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
title_sort fronesis som kunnskapsform i legeutdanningen
topic kunnskapsformer
fronesis
legeutdanning
læringsarenaer
profesjonell kompetanse
VDP::Social science: 200::Education: 280
topic_facet kunnskapsformer
fronesis
legeutdanning
læringsarenaer
profesjonell kompetanse
VDP::Social science: 200::Education: 280
url https://hdl.handle.net/10037/10752
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-04-05