En lokal handelsstands digitale utfordringer. Hvilke tiltak virker for lokale butikkeiere i konkurranse med netthandel?

Formål – Formålet med oppgaven er to-delt. På den ene siden er det ønskelig å se på hvilke holdninger som finnes lokalt i forhold til å handle lokalt, snarere enn å handle på nett. På den andre siden er det fra butikkeieres perspektiv relevant å se på hvilke grep disse gjør i dag og i fremtiden for...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Flygel, Lars Erik, Kilvær-Seth, Ole Kristian
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/10178
_version_ 1829299998262558720
author Flygel, Lars Erik
Kilvær-Seth, Ole Kristian
author_facet Flygel, Lars Erik
Kilvær-Seth, Ole Kristian
author_sort Flygel, Lars Erik
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Formål – Formålet med oppgaven er to-delt. På den ene siden er det ønskelig å se på hvilke holdninger som finnes lokalt i forhold til å handle lokalt, snarere enn å handle på nett. På den andre siden er det fra butikkeieres perspektiv relevant å se på hvilke grep disse gjør i dag og i fremtiden for å møte den utfordringen og konkurransen som netthandelen representerer. Metode – For å avdekke holdningene til kundene og aktivitetene til butikkeierne er det gjennomført to spørreundersøkelser. En kvantitativ spørreundersøkelse hvor et utvalg av kundemassen i Svolvær ble spurt om egne holdninger til netthandel, og en kvalitativ undersøkelse basert på dybdeintervju med et utvalg butikkeiere lokalt i Svolvær. Funnene i begge undersøkelsene er analysert, og danner grunnlaget for våre konklusjoner. Funn – I forhold til forbrukernes holdninger har vi sett at det er markant overvekt av mennesker i Svolvær som reflekterer over hvor og hvordan de handler, og at motivasjonen for å handle lokalt er forankret i en form for lokal patriotisme. Det synes ønskelig å støtte opp om lokale kjøpmenn- og kvinner under antagelse av at det vil styrke tilbudene til befolkningen i fremtiden, og gi et bredt vareutvalg i butikkene. Samtidig er netthandel en mulighet som mange benytter seg av, særlig dersom kundene opplever at prisen er bedre på nett, og dersom de mener de ikke mottar høy nok grad av service i butikkene. I forhold til butikkeierne selv er det funnet at de fleste, som lever av å tilby varer som er enkelt tilgjengelig på nett, i stor grad er proaktive i forhold til å både markedsføre i moderne digitale kanaler, tilby teknologiske løsninger i butikk, og bygge opp kompetanse i egne rekker som først og fremst handler om relasjonsbygging med kundene.
format Master Thesis
genre Svolvær
genre_facet Svolvær
geographic Finnes
Lever
Svolvær
Synes
geographic_facet Finnes
Lever
Svolvær
Synes
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10178
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506)
ENVELOPE(14.568,14.568,68.234,68.234)
ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/10178
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2016
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10178 2025-04-13T14:27:22+00:00 En lokal handelsstands digitale utfordringer. Hvilke tiltak virker for lokale butikkeiere i konkurranse med netthandel? Flygel, Lars Erik Kilvær-Seth, Ole Kristian 2016-11-30 https://hdl.handle.net/10037/10178 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/10178 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 forbrukeratferd konkurranse Netthandel multikanalstrategi dybdeintervju markedsstrategi BED-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Formål – Formålet med oppgaven er to-delt. På den ene siden er det ønskelig å se på hvilke holdninger som finnes lokalt i forhold til å handle lokalt, snarere enn å handle på nett. På den andre siden er det fra butikkeieres perspektiv relevant å se på hvilke grep disse gjør i dag og i fremtiden for å møte den utfordringen og konkurransen som netthandelen representerer. Metode – For å avdekke holdningene til kundene og aktivitetene til butikkeierne er det gjennomført to spørreundersøkelser. En kvantitativ spørreundersøkelse hvor et utvalg av kundemassen i Svolvær ble spurt om egne holdninger til netthandel, og en kvalitativ undersøkelse basert på dybdeintervju med et utvalg butikkeiere lokalt i Svolvær. Funnene i begge undersøkelsene er analysert, og danner grunnlaget for våre konklusjoner. Funn – I forhold til forbrukernes holdninger har vi sett at det er markant overvekt av mennesker i Svolvær som reflekterer over hvor og hvordan de handler, og at motivasjonen for å handle lokalt er forankret i en form for lokal patriotisme. Det synes ønskelig å støtte opp om lokale kjøpmenn- og kvinner under antagelse av at det vil styrke tilbudene til befolkningen i fremtiden, og gi et bredt vareutvalg i butikkene. Samtidig er netthandel en mulighet som mange benytter seg av, særlig dersom kundene opplever at prisen er bedre på nett, og dersom de mener de ikke mottar høy nok grad av service i butikkene. I forhold til butikkeierne selv er det funnet at de fleste, som lever av å tilby varer som er enkelt tilgjengelig på nett, i stor grad er proaktive i forhold til å både markedsføre i moderne digitale kanaler, tilby teknologiske løsninger i butikk, og bygge opp kompetanse i egne rekker som først og fremst handler om relasjonsbygging med kundene. Master Thesis Svolvær University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Lever ENVELOPE(-63.608,-63.608,-65.506,-65.506) Svolvær ENVELOPE(14.568,14.568,68.234,68.234) Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
forbrukeratferd
konkurranse
Netthandel
multikanalstrategi
dybdeintervju
markedsstrategi
BED-3904
Flygel, Lars Erik
Kilvær-Seth, Ole Kristian
En lokal handelsstands digitale utfordringer. Hvilke tiltak virker for lokale butikkeiere i konkurranse med netthandel?
title En lokal handelsstands digitale utfordringer. Hvilke tiltak virker for lokale butikkeiere i konkurranse med netthandel?
title_full En lokal handelsstands digitale utfordringer. Hvilke tiltak virker for lokale butikkeiere i konkurranse med netthandel?
title_fullStr En lokal handelsstands digitale utfordringer. Hvilke tiltak virker for lokale butikkeiere i konkurranse med netthandel?
title_full_unstemmed En lokal handelsstands digitale utfordringer. Hvilke tiltak virker for lokale butikkeiere i konkurranse med netthandel?
title_short En lokal handelsstands digitale utfordringer. Hvilke tiltak virker for lokale butikkeiere i konkurranse med netthandel?
title_sort en lokal handelsstands digitale utfordringer. hvilke tiltak virker for lokale butikkeiere i konkurranse med netthandel?
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
forbrukeratferd
konkurranse
Netthandel
multikanalstrategi
dybdeintervju
markedsstrategi
BED-3904
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
forbrukeratferd
konkurranse
Netthandel
multikanalstrategi
dybdeintervju
markedsstrategi
BED-3904
url https://hdl.handle.net/10037/10178