Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen
Oppgaven tar for seg pedagogisk entreprenørskap som begrep og fenomen i dagens skole. I forskningsprosessen har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Kan entreprenørskap være svaret på hvordan skolen kan imøtekomme framtidens kompetansebehov?» Jeg ønsket å se på hvorvidt pedagogisk entr...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/10049 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10049 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10049 2023-05-15T18:34:50+02:00 Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi 2016-05-18 https://hdl.handle.net/10037/10049 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/10049 openAccess Copyright 2016 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 pedagogikk entreprenørskap erfaringsbasert elevaktivitet kreativitet VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 LRU-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:59Z Oppgaven tar for seg pedagogisk entreprenørskap som begrep og fenomen i dagens skole. I forskningsprosessen har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Kan entreprenørskap være svaret på hvordan skolen kan imøtekomme framtidens kompetansebehov?» Jeg ønsket å se på hvorvidt pedagogisk entreprenørskap vil være svaret på hvordan skolen kan ivareta framtidens kompetansekrav i forhold til utviklingen av det postmoderne samfunnet. For å finne svar på dette spørsmålet har jeg tatt for meg entreprenørskap som begrep og måten dette begrepet blir ivaretatt gjennom politiske styringsdokumenter. Styringsdokumentene analysen tok utgangspunkt i var Kunnskapsløftet og NOU 2015:8 – Fremtidens skole: Fornyelse av fag og kompetanser. Grunnlaget for dokumentanalysene var å se på hvordan pedagogisk entreprenørskaps samfunnsøkonomiske perspektiv og pedagogisk entreprenørskaps samfunnsmessige dannelsesperspektiv ble ivaretatt i valgte styringsdokumenter. I tillegg gjennomførte jeg et kvalitativt forskningsintervju med en rektor i Tromsø for å få en fagpersons innsikt rundt entreprenørskap som begrep og verktøy i undervisningen. Gjennom denne studien belyses det hvordan entreprenørskapets ulike perspektiver kan ivaretas gjennom bruken av kreativitet, innovasjon og elevaktivitet i undervisningen. Resultatet av mine undersøkelser presenterer et argumentasjongrunnlag for utvikling av et bredt dannelsesperspektiv i pedagogisk entreprenørskap hvor eleven står i sentrum. Den samfunnsøkonomiske gevinsten kan da bli en bieffekt gjennom et slikt fokus i opplæringen. Herunder kommer jeg og fram til at ditt lærerens mandat først og fremst går på å sørge for skolen blir en arena hvor alle elever skal ha en mulighet for utvikling på egne premisser. Dette perspektivet vil dermed kunne videre påvirke den større sammenhengen gjennom å være et godt utgangspunkt for den samfunnsøkonomiske utviklingen og elevene som framtidige samfunnsressurser. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 pedagogikk entreprenørskap erfaringsbasert elevaktivitet kreativitet VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 LRU-3901 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 pedagogikk entreprenørskap erfaringsbasert elevaktivitet kreativitet VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 LRU-3901 Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 pedagogikk entreprenørskap erfaringsbasert elevaktivitet kreativitet VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 LRU-3901 |
description |
Oppgaven tar for seg pedagogisk entreprenørskap som begrep og fenomen i dagens skole. I forskningsprosessen har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Kan entreprenørskap være svaret på hvordan skolen kan imøtekomme framtidens kompetansebehov?» Jeg ønsket å se på hvorvidt pedagogisk entreprenørskap vil være svaret på hvordan skolen kan ivareta framtidens kompetansekrav i forhold til utviklingen av det postmoderne samfunnet. For å finne svar på dette spørsmålet har jeg tatt for meg entreprenørskap som begrep og måten dette begrepet blir ivaretatt gjennom politiske styringsdokumenter. Styringsdokumentene analysen tok utgangspunkt i var Kunnskapsløftet og NOU 2015:8 – Fremtidens skole: Fornyelse av fag og kompetanser. Grunnlaget for dokumentanalysene var å se på hvordan pedagogisk entreprenørskaps samfunnsøkonomiske perspektiv og pedagogisk entreprenørskaps samfunnsmessige dannelsesperspektiv ble ivaretatt i valgte styringsdokumenter. I tillegg gjennomførte jeg et kvalitativt forskningsintervju med en rektor i Tromsø for å få en fagpersons innsikt rundt entreprenørskap som begrep og verktøy i undervisningen. Gjennom denne studien belyses det hvordan entreprenørskapets ulike perspektiver kan ivaretas gjennom bruken av kreativitet, innovasjon og elevaktivitet i undervisningen. Resultatet av mine undersøkelser presenterer et argumentasjongrunnlag for utvikling av et bredt dannelsesperspektiv i pedagogisk entreprenørskap hvor eleven står i sentrum. Den samfunnsøkonomiske gevinsten kan da bli en bieffekt gjennom et slikt fokus i opplæringen. Herunder kommer jeg og fram til at ditt lærerens mandat først og fremst går på å sørge for skolen blir en arena hvor alle elever skal ha en mulighet for utvikling på egne premisser. Dette perspektivet vil dermed kunne videre påvirke den større sammenhengen gjennom å være et godt utgangspunkt for den samfunnsøkonomiske utviklingen og elevene som framtidige samfunnsressurser. |
format |
Master Thesis |
author |
Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi |
author_facet |
Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi |
author_sort |
Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi |
title |
Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen |
title_short |
Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen |
title_full |
Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen |
title_fullStr |
Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen |
title_full_unstemmed |
Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen |
title_sort |
å møte framtidens kompetansebehov. en kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2016 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/10049 |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/10049 |
op_rights |
openAccess Copyright 2016 The Author(s) |
_version_ |
1766219782831472640 |