Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen

Oppgaven tar for seg pedagogisk entreprenørskap som begrep og fenomen i dagens skole. I forskningsprosessen har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Kan entreprenørskap være svaret på hvordan skolen kan imøtekomme framtidens kompetansebehov?» Jeg ønsket å se på hvorvidt pedagogisk entr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/10049
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10049
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10049 2023-05-15T18:34:50+02:00 Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi 2016-05-18 https://hdl.handle.net/10037/10049 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/10049 openAccess Copyright 2016 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 pedagogikk entreprenørskap erfaringsbasert elevaktivitet kreativitet VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 LRU-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:59Z Oppgaven tar for seg pedagogisk entreprenørskap som begrep og fenomen i dagens skole. I forskningsprosessen har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Kan entreprenørskap være svaret på hvordan skolen kan imøtekomme framtidens kompetansebehov?» Jeg ønsket å se på hvorvidt pedagogisk entreprenørskap vil være svaret på hvordan skolen kan ivareta framtidens kompetansekrav i forhold til utviklingen av det postmoderne samfunnet. For å finne svar på dette spørsmålet har jeg tatt for meg entreprenørskap som begrep og måten dette begrepet blir ivaretatt gjennom politiske styringsdokumenter. Styringsdokumentene analysen tok utgangspunkt i var Kunnskapsløftet og NOU 2015:8 – Fremtidens skole: Fornyelse av fag og kompetanser. Grunnlaget for dokumentanalysene var å se på hvordan pedagogisk entreprenørskaps samfunnsøkonomiske perspektiv og pedagogisk entreprenørskaps samfunnsmessige dannelsesperspektiv ble ivaretatt i valgte styringsdokumenter. I tillegg gjennomførte jeg et kvalitativt forskningsintervju med en rektor i Tromsø for å få en fagpersons innsikt rundt entreprenørskap som begrep og verktøy i undervisningen. Gjennom denne studien belyses det hvordan entreprenørskapets ulike perspektiver kan ivaretas gjennom bruken av kreativitet, innovasjon og elevaktivitet i undervisningen. Resultatet av mine undersøkelser presenterer et argumentasjongrunnlag for utvikling av et bredt dannelsesperspektiv i pedagogisk entreprenørskap hvor eleven står i sentrum. Den samfunnsøkonomiske gevinsten kan da bli en bieffekt gjennom et slikt fokus i opplæringen. Herunder kommer jeg og fram til at ditt lærerens mandat først og fremst går på å sørge for skolen blir en arena hvor alle elever skal ha en mulighet for utvikling på egne premisser. Dette perspektivet vil dermed kunne videre påvirke den større sammenhengen gjennom å være et godt utgangspunkt for den samfunnsøkonomiske utviklingen og elevene som framtidige samfunnsressurser. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
pedagogikk
entreprenørskap
erfaringsbasert
elevaktivitet
kreativitet
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
LRU-3901
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
pedagogikk
entreprenørskap
erfaringsbasert
elevaktivitet
kreativitet
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
LRU-3901
Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi
Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
pedagogikk
entreprenørskap
erfaringsbasert
elevaktivitet
kreativitet
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
LRU-3901
description Oppgaven tar for seg pedagogisk entreprenørskap som begrep og fenomen i dagens skole. I forskningsprosessen har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Kan entreprenørskap være svaret på hvordan skolen kan imøtekomme framtidens kompetansebehov?» Jeg ønsket å se på hvorvidt pedagogisk entreprenørskap vil være svaret på hvordan skolen kan ivareta framtidens kompetansekrav i forhold til utviklingen av det postmoderne samfunnet. For å finne svar på dette spørsmålet har jeg tatt for meg entreprenørskap som begrep og måten dette begrepet blir ivaretatt gjennom politiske styringsdokumenter. Styringsdokumentene analysen tok utgangspunkt i var Kunnskapsløftet og NOU 2015:8 – Fremtidens skole: Fornyelse av fag og kompetanser. Grunnlaget for dokumentanalysene var å se på hvordan pedagogisk entreprenørskaps samfunnsøkonomiske perspektiv og pedagogisk entreprenørskaps samfunnsmessige dannelsesperspektiv ble ivaretatt i valgte styringsdokumenter. I tillegg gjennomførte jeg et kvalitativt forskningsintervju med en rektor i Tromsø for å få en fagpersons innsikt rundt entreprenørskap som begrep og verktøy i undervisningen. Gjennom denne studien belyses det hvordan entreprenørskapets ulike perspektiver kan ivaretas gjennom bruken av kreativitet, innovasjon og elevaktivitet i undervisningen. Resultatet av mine undersøkelser presenterer et argumentasjongrunnlag for utvikling av et bredt dannelsesperspektiv i pedagogisk entreprenørskap hvor eleven står i sentrum. Den samfunnsøkonomiske gevinsten kan da bli en bieffekt gjennom et slikt fokus i opplæringen. Herunder kommer jeg og fram til at ditt lærerens mandat først og fremst går på å sørge for skolen blir en arena hvor alle elever skal ha en mulighet for utvikling på egne premisser. Dette perspektivet vil dermed kunne videre påvirke den større sammenhengen gjennom å være et godt utgangspunkt for den samfunnsøkonomiske utviklingen og elevene som framtidige samfunnsressurser.
format Master Thesis
author Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi
author_facet Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi
author_sort Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi
title Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen
title_short Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen
title_full Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen
title_fullStr Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen
title_full_unstemmed Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen
title_sort å møte framtidens kompetansebehov. en kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2016
url https://hdl.handle.net/10037/10049
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/10049
op_rights openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
_version_ 1766219782831472640