Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen
Oppgaven tar for seg pedagogisk entreprenørskap som begrep og fenomen i dagens skole. I forskningsprosessen har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Kan entreprenørskap være svaret på hvordan skolen kan imøtekomme framtidens kompetansebehov?» Jeg ønsket å se på hvorvidt pedagogisk entr...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/10049 |
_version_ | 1829300346579582976 |
---|---|
author | Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi |
author_facet | Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi |
author_sort | Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Oppgaven tar for seg pedagogisk entreprenørskap som begrep og fenomen i dagens skole. I forskningsprosessen har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Kan entreprenørskap være svaret på hvordan skolen kan imøtekomme framtidens kompetansebehov?» Jeg ønsket å se på hvorvidt pedagogisk entreprenørskap vil være svaret på hvordan skolen kan ivareta framtidens kompetansekrav i forhold til utviklingen av det postmoderne samfunnet. For å finne svar på dette spørsmålet har jeg tatt for meg entreprenørskap som begrep og måten dette begrepet blir ivaretatt gjennom politiske styringsdokumenter. Styringsdokumentene analysen tok utgangspunkt i var Kunnskapsløftet og NOU 2015:8 – Fremtidens skole: Fornyelse av fag og kompetanser. Grunnlaget for dokumentanalysene var å se på hvordan pedagogisk entreprenørskaps samfunnsøkonomiske perspektiv og pedagogisk entreprenørskaps samfunnsmessige dannelsesperspektiv ble ivaretatt i valgte styringsdokumenter. I tillegg gjennomførte jeg et kvalitativt forskningsintervju med en rektor i Tromsø for å få en fagpersons innsikt rundt entreprenørskap som begrep og verktøy i undervisningen. Gjennom denne studien belyses det hvordan entreprenørskapets ulike perspektiver kan ivaretas gjennom bruken av kreativitet, innovasjon og elevaktivitet i undervisningen. Resultatet av mine undersøkelser presenterer et argumentasjongrunnlag for utvikling av et bredt dannelsesperspektiv i pedagogisk entreprenørskap hvor eleven står i sentrum. Den samfunnsøkonomiske gevinsten kan da bli en bieffekt gjennom et slikt fokus i opplæringen. Herunder kommer jeg og fram til at ditt lærerens mandat først og fremst går på å sørge for skolen blir en arena hvor alle elever skal ha en mulighet for utvikling på egne premisser. Dette perspektivet vil dermed kunne videre påvirke den større sammenhengen gjennom å være et godt utgangspunkt for den samfunnsøkonomiske utviklingen og elevene som framtidige samfunnsressurser. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10049 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/10049 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2016 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10049 2025-04-13T14:27:38+00:00 Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi 2016-05-18 https://hdl.handle.net/10037/10049 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/10049 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 pedagogikk entreprenørskap erfaringsbasert elevaktivitet kreativitet VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 LRU-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Oppgaven tar for seg pedagogisk entreprenørskap som begrep og fenomen i dagens skole. I forskningsprosessen har jeg tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Kan entreprenørskap være svaret på hvordan skolen kan imøtekomme framtidens kompetansebehov?» Jeg ønsket å se på hvorvidt pedagogisk entreprenørskap vil være svaret på hvordan skolen kan ivareta framtidens kompetansekrav i forhold til utviklingen av det postmoderne samfunnet. For å finne svar på dette spørsmålet har jeg tatt for meg entreprenørskap som begrep og måten dette begrepet blir ivaretatt gjennom politiske styringsdokumenter. Styringsdokumentene analysen tok utgangspunkt i var Kunnskapsløftet og NOU 2015:8 – Fremtidens skole: Fornyelse av fag og kompetanser. Grunnlaget for dokumentanalysene var å se på hvordan pedagogisk entreprenørskaps samfunnsøkonomiske perspektiv og pedagogisk entreprenørskaps samfunnsmessige dannelsesperspektiv ble ivaretatt i valgte styringsdokumenter. I tillegg gjennomførte jeg et kvalitativt forskningsintervju med en rektor i Tromsø for å få en fagpersons innsikt rundt entreprenørskap som begrep og verktøy i undervisningen. Gjennom denne studien belyses det hvordan entreprenørskapets ulike perspektiver kan ivaretas gjennom bruken av kreativitet, innovasjon og elevaktivitet i undervisningen. Resultatet av mine undersøkelser presenterer et argumentasjongrunnlag for utvikling av et bredt dannelsesperspektiv i pedagogisk entreprenørskap hvor eleven står i sentrum. Den samfunnsøkonomiske gevinsten kan da bli en bieffekt gjennom et slikt fokus i opplæringen. Herunder kommer jeg og fram til at ditt lærerens mandat først og fremst går på å sørge for skolen blir en arena hvor alle elever skal ha en mulighet for utvikling på egne premisser. Dette perspektivet vil dermed kunne videre påvirke den større sammenhengen gjennom å være et godt utgangspunkt for den samfunnsøkonomiske utviklingen og elevene som framtidige samfunnsressurser. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 pedagogikk entreprenørskap erfaringsbasert elevaktivitet kreativitet VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 LRU-3901 Rushfeldt, Håvard Sotkajærvi Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen |
title | Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen |
title_full | Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen |
title_fullStr | Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen |
title_full_unstemmed | Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen |
title_short | Å møte framtidens kompetansebehov. En kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen |
title_sort | å møte framtidens kompetansebehov. en kvalitativ studie av pedagogisk entreprenørskap i skolen |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 pedagogikk entreprenørskap erfaringsbasert elevaktivitet kreativitet VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 LRU-3901 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 pedagogikk entreprenørskap erfaringsbasert elevaktivitet kreativitet VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 LRU-3901 |
url | https://hdl.handle.net/10037/10049 |