Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever?

Denne masteroppgaven fokuserer på narrative tilnærmingsmetoder for å se om det kan skape engasjement og interesse for fagstoffet og på denne måten gjøre undervisningen mer meningsfull for elever. Teksten handler om hvordan man kan bruke narrative tilnærmingsmetoder i undervisning og elevers og lærer...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eriksen, Karin Bersvendsen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/10047
_version_ 1829308161211760640
author Eriksen, Karin Bersvendsen
author_facet Eriksen, Karin Bersvendsen
author_sort Eriksen, Karin Bersvendsen
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne masteroppgaven fokuserer på narrative tilnærmingsmetoder for å se om det kan skape engasjement og interesse for fagstoffet og på denne måten gjøre undervisningen mer meningsfull for elever. Teksten handler om hvordan man kan bruke narrative tilnærmingsmetoder i undervisning og elevers og læreres erfaringer med dem. Det ble utformet ei undervisningsøkt der partisanenes historie i Finnmark under 2. verdenskrig er tema og læringsaktivtetene digital historiefortelling og storyline ble brukt. Analyse av elevenes og lærernes opplevelse av undervisningen blir presentert der viktige hovedfunn kommer frem. Noen av hovedfunnene er at narrativ tilnærming kan skape økt engasjement blant elever, metoden skaper nærhet til fagstoffet som kan gjøre at enkelte elever finner undervisningen med mer mening og metoden kan også føre til utvikling av elevers historiebevissthet.
format Master Thesis
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
geographic Føre
geographic_facet Føre
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10047
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/10047
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2016
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10047 2025-04-13T14:18:40+00:00 Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever? Eriksen, Karin Bersvendsen 2016-05-16 https://hdl.handle.net/10037/10047 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/10047 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Digital fortelling Digital historiefortelling Storyline Partisanene i Finnmark Samfunnsfagsdidaktikk Historiedidaktikk Narrativ tilnærming Fortelling VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3905 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Denne masteroppgaven fokuserer på narrative tilnærmingsmetoder for å se om det kan skape engasjement og interesse for fagstoffet og på denne måten gjøre undervisningen mer meningsfull for elever. Teksten handler om hvordan man kan bruke narrative tilnærmingsmetoder i undervisning og elevers og læreres erfaringer med dem. Det ble utformet ei undervisningsøkt der partisanenes historie i Finnmark under 2. verdenskrig er tema og læringsaktivtetene digital historiefortelling og storyline ble brukt. Analyse av elevenes og lærernes opplevelse av undervisningen blir presentert der viktige hovedfunn kommer frem. Noen av hovedfunnene er at narrativ tilnærming kan skape økt engasjement blant elever, metoden skaper nærhet til fagstoffet som kan gjøre at enkelte elever finner undervisningen med mer mening og metoden kan også føre til utvikling av elevers historiebevissthet. Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663)
spellingShingle Digital fortelling
Digital historiefortelling
Storyline
Partisanene i Finnmark
Samfunnsfagsdidaktikk
Historiedidaktikk
Narrativ tilnærming
Fortelling
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3905
Eriksen, Karin Bersvendsen
Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever?
title Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever?
title_full Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever?
title_fullStr Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever?
title_full_unstemmed Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever?
title_short Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever?
title_sort narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever?
topic Digital fortelling
Digital historiefortelling
Storyline
Partisanene i Finnmark
Samfunnsfagsdidaktikk
Historiedidaktikk
Narrativ tilnærming
Fortelling
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3905
topic_facet Digital fortelling
Digital historiefortelling
Storyline
Partisanene i Finnmark
Samfunnsfagsdidaktikk
Historiedidaktikk
Narrativ tilnærming
Fortelling
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3905
url https://hdl.handle.net/10037/10047