Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever?
Denne masteroppgaven fokuserer på narrative tilnærmingsmetoder for å se om det kan skape engasjement og interesse for fagstoffet og på denne måten gjøre undervisningen mer meningsfull for elever. Teksten handler om hvordan man kan bruke narrative tilnærmingsmetoder i undervisning og elevers og lærer...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/10047 |
_version_ | 1829308161211760640 |
---|---|
author | Eriksen, Karin Bersvendsen |
author_facet | Eriksen, Karin Bersvendsen |
author_sort | Eriksen, Karin Bersvendsen |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne masteroppgaven fokuserer på narrative tilnærmingsmetoder for å se om det kan skape engasjement og interesse for fagstoffet og på denne måten gjøre undervisningen mer meningsfull for elever. Teksten handler om hvordan man kan bruke narrative tilnærmingsmetoder i undervisning og elevers og læreres erfaringer med dem. Det ble utformet ei undervisningsøkt der partisanenes historie i Finnmark under 2. verdenskrig er tema og læringsaktivtetene digital historiefortelling og storyline ble brukt. Analyse av elevenes og lærernes opplevelse av undervisningen blir presentert der viktige hovedfunn kommer frem. Noen av hovedfunnene er at narrativ tilnærming kan skape økt engasjement blant elever, metoden skaper nærhet til fagstoffet som kan gjøre at enkelte elever finner undervisningen med mer mening og metoden kan også føre til utvikling av elevers historiebevissthet. |
format | Master Thesis |
genre | Finnmark Finnmark |
genre_facet | Finnmark Finnmark |
geographic | Føre |
geographic_facet | Føre |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10047 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/10047 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2016 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/10047 2025-04-13T14:18:40+00:00 Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever? Eriksen, Karin Bersvendsen 2016-05-16 https://hdl.handle.net/10037/10047 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/10047 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Digital fortelling Digital historiefortelling Storyline Partisanene i Finnmark Samfunnsfagsdidaktikk Historiedidaktikk Narrativ tilnærming Fortelling VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3905 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Denne masteroppgaven fokuserer på narrative tilnærmingsmetoder for å se om det kan skape engasjement og interesse for fagstoffet og på denne måten gjøre undervisningen mer meningsfull for elever. Teksten handler om hvordan man kan bruke narrative tilnærmingsmetoder i undervisning og elevers og læreres erfaringer med dem. Det ble utformet ei undervisningsøkt der partisanenes historie i Finnmark under 2. verdenskrig er tema og læringsaktivtetene digital historiefortelling og storyline ble brukt. Analyse av elevenes og lærernes opplevelse av undervisningen blir presentert der viktige hovedfunn kommer frem. Noen av hovedfunnene er at narrativ tilnærming kan skape økt engasjement blant elever, metoden skaper nærhet til fagstoffet som kan gjøre at enkelte elever finner undervisningen med mer mening og metoden kan også føre til utvikling av elevers historiebevissthet. Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) |
spellingShingle | Digital fortelling Digital historiefortelling Storyline Partisanene i Finnmark Samfunnsfagsdidaktikk Historiedidaktikk Narrativ tilnærming Fortelling VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3905 Eriksen, Karin Bersvendsen Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever? |
title | Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever? |
title_full | Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever? |
title_fullStr | Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever? |
title_full_unstemmed | Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever? |
title_short | Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever? |
title_sort | narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever? |
topic | Digital fortelling Digital historiefortelling Storyline Partisanene i Finnmark Samfunnsfagsdidaktikk Historiedidaktikk Narrativ tilnærming Fortelling VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3905 |
topic_facet | Digital fortelling Digital historiefortelling Storyline Partisanene i Finnmark Samfunnsfagsdidaktikk Historiedidaktikk Narrativ tilnærming Fortelling VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3905 |
url | https://hdl.handle.net/10037/10047 |