Summary: | Formålet med denne oppgaven er å utforske hvordan nye læremidler og Utdanningsdirektoratets støtteressurser tar for seg elementer innenfor samisk tematikk. Det er blitt gjort lite til ingen forskning på dette området etter innføringen av Kunnskapsløftet 2020. Problemstillingen for oppgaven er: “Hvordan løser nye læremidler og Utdanningsdirektoratets støtteressurser elementer innenfor samisk tematikk i Kunnskapsløftet 2020?”. Metoden for oppgaven er kvalitativ innholdsanalyse med et hermeneutisk perspektiv av et utvalg lærebøker og støtteressurser. Hovedmålsettingen var å finne ut hvilke samisk tekstutvalg og faglig formidling innenfor skjønnlitteratur- og sakprosasjangeren lærebøkene inneholdt. Lærebøkene har hatt og har fortsatt en dominerende rolle og innvirkning på undervisningen i skolen. Historisk sett har den samiske urbefolkningen vært lite synlig i de norske lærebøkene, og vi fant at de fortsatt holder denne posisjonen for ungdomstrinnet i norskbøkene til Gyldendal og Aschehoug. Videre forsket vi på hvordan utvalgte støtteressurser til Utdanningsdirektoratet kunne påvirke arbeid med samisk kultur. Lærerne blir oppmuntret til å bruke støtteressursene aktivt i planleggingen av undervisningen, noe flere også gjør. Vi fant at den digitale læreplanvisningen legger synlige føringer for hvordan lærerne skal ta i bruk læreplanen. Ser vi til den andre støtteressursen, planleggingsverktøyet, legger den ikke like synlige føringer. Den kan derimot påvirke undervisningen gjennom veiledninger i planleggingsprosessen. The purpose of this thesis is to explore how new teaching materials and the Norwegian Directorate for Education and Training's support resources address elements of Sami topics. Little to no research has been conducted in this area since the implementation of Kunnskapsløftet 2020. The research question for this thesis is: How do new teaching materials and the Norwegian Directorate for Education and Training's support resources, address elements of Sami topics in the Kunnskapsløftet 2020?" The method ...
|