Summary: | Overgangen til bærekraftige energisystemer er en global nødvendighet, drevet av behovet for å dempe klimaendringer og sikre energisikkerhet. Hydrogen har dukket opp som en lovende energibærer, spesielt grønt hydrogen produsert gjennom fornybare kilder. Denne oppgaven utforsker krysningsfeltet mellom energikulturer i forbindelse med utviklingen av hydrogen og ammoniakk i det norske Arktis, spesielt Troms og Finnmark. Regionenes rikelige naturressurser og strategiske geopolitiske posisjon fremhever deres potensial til å drive overgangen til grønt hydrogen og ammoniakk. Denne overgangen reiser komplekse etiske overveielser vedrørende ressursutnyttelse, økonomisk vekst, miljøvern og rettigheter. Med utgangspunkt i det teoretiske rammeverket av energikulturer, starter denne avhandlingen med å analysere påvirkningene av materielle faktorer, styringsnormer og politiske holdninger som påvirker hydrogenutviklingen på nasjonalt plan. Undersøkelsen ser deretter på hvordan kulturelle betydninger og sosiale normer former adopsjonen av hydrogen- og ammoniakkteknologier i Troms og Finnmark. Gjennom en blandet metode-tilnærming, som inkluderer ekspertintervjuer og forskning i konferanseforhandlinger, har denne avhandlingen som mål å belyse barrierer og drivkrefter for den grønne hydrogenovergangen. Ved å anvende sosialkonstrukjionisme og diskursanalyse utforsker forskningen konstruksjonen av narrativer og meningsdannelsessystemer rundt hydrogen- og ammoniakkutviklingen i regionene. Resultatene bidrar til en dypere forståelse av de sosiokulturelle dimensjonene av energioverganger for å informere mer inkluderende og kontekstuelt passende strategier for å fremme grønt hydrogen i det norske Arktis. Denne undersøkelsen understreker viktigheten av tverrfaglig samarbeid og meningsfull involvering i å forme en rettferdig og bærekraftig energifremtid. Denne oppgaven bidrar til litteraturen om vitenskaps- og teknologistudier ved å argumentere for at: (1) Undersøkelsen av forbindelsen mellom hydrogen og lokale kulturelle kontekster er ...
|