Summary: | Denne oppgaven involverer en analyse av vindens effekter på bygninger, med spesielt fokus på Ivar Langens hus ved Universitetet i Stavanger. Formålet er å undersøke rådataene samlet inn fra en vindmåler plassert på Ivar Langens hus og gjennomføre en omfattende bearbeiding av disse dataene. Analyseperioden spenner over en tre måneders periode, fra desember 2022 til februar 2023. To utvalgte dager med forskjellige vindforhold, en med høy vindhastighet og en med lav vindhastighet, blir grundig undersøkt i oppgaven. For å behandle og presentere dataene er MATLAB-programvaren benyttet til å frembringe grafer og utføre relevante analyser. Først ble dataene delt inn i 20-minutters tidsserier, og middelvindhastighet og middelvindretning ble plottet som funksjon av høyden z for hver tidsserie. I tillegg ble standardavviket for vindhastigheten og vindretningen inkludert for å evaluere variasjonen i vindforholdene. Turbulensintensiteten ble også studert som en funksjon av høyden for å identifisere områder med høy eller lav turbulens rundt bygningen. For å gi en helhetlig visualisering av vindforholdene, ble det utarbeidet vindroser som presenterte hyppigheten av forskjellige vindretninger og vindhastigheter. Disse rosenplotene ga innsikt i vindkarakteristikkene rundt Ivar Langens hus. Videre ble en logaritmisk profil tilpasset utvalgte data hvor middelvindhastigheten var over 10 m/s. Disse dataene ble gruppert basert på de dominerende vindretningene for å analysere egenskapene til den logaritmiske vindprofilen under spesifikke vindforhold. I tillegg til hovedoppgaven som setter søkelys på Ivar Langens hus, ble det også utført en pre-case-studie som omhandlet en hendelse i Lofoten. Denne studien bidro til en utvidelse av perspektivet rundt temaet vindens effekter på bygninger. Denne omfattende analyseprosessen har resultert i en dypere forståelse av vindens innvirkning på bygninger som Ivar Langens hus. Beregning av en forenklet vindlast basert på de bearbeidede dataene vil bidra til forbedrede metoder for vurdering og ...
|