Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag

Master's thesis in Societal Safety Formålet med denne studien er å vurdere om Widerøe vil kunne oppnå sikkerhetsmessige fordeler av betydning gjennom å gå fra nåværende treningspraksis til Evidence-based Training (EBT), som er et nyutviklet treningskonsept. Eller om selskapet kan oppleve økt si...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lande, Stian Nøstvik, Anda, Kristine
Other Authors: Pettersen, Kenneth A.
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: University of Stavanger, Norway 2018
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3041281
id ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/3041281
record_format openpolar
spelling ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/3041281 2023-06-11T04:10:42+02:00 Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag Lande, Stian Nøstvik Anda, Kristine Pettersen, Kenneth A. Bodø 2018-07-25 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3041281 nob nob University of Stavanger, Norway https://hdl.handle.net/11250/3041281 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no 80 Evidence-based Training Alternative Training and Qualification Programme Luftfart Sikkerhet Trening Kompleksitet Automatisering Situational Awareness Ytelsesvariabilitet Mindfulness Erfaringsbaserte strukturer Human Factors samfunnssikkerhet VDP::Samfunnsvitenskap: 200 Master thesis 2018 ftunivstavanger 2023-05-29T16:03:58Z Master's thesis in Societal Safety Formålet med denne studien er å vurdere om Widerøe vil kunne oppnå sikkerhetsmessige fordeler av betydning gjennom å gå fra nåværende treningspraksis til Evidence-based Training (EBT), som er et nyutviklet treningskonsept. Eller om selskapet kan oppleve økt sikkerhet gjennom å innføre elementer av EBT i treningen sin. For å kunne si noe om dette er Widerøes nåværende praksis og EBT drøftet opp mot oppgavens valgte teoretisk rammeverk. Rammeverket inneholder teorier med betraktninger rundt sikkerhet, trening, pilotenes økende komplekse arbeidsmiljø som følge av automatisering, situational awareness, variabilitet i ytelse og kontekst, mindfulness, og kognitive utfordringer ved erfaringsbaserte strukturer. Oppgavens problemstilling er: Vil en hel- eller delimplementering av Evidence-based Training i Widerøe kunne tilføre sikkerhetsmessige fordeler av betydning for selskapets treningspraksis? Bakteppet for studien er at EBT er blitt utviklet gjennom et initiativ fra International Civil Aviation Organization (ICAO), og framstilt som et nytt paradigme innen kompetansebasert trening og vurdering av piloter. Dette som et svar på pilotenes komplekse arbeidshverdag, som følge av blant annet teknologiske framskritt. Oppgavens forskningsdesign er kvalitativt og informasjonsinnhentingen er blitt gjort i form av dokumentanalyse, observasjoner og intervjuer av piloter og instruktører i Widerøe, samt en representant fra Luftfartstilsynet. Funnene viser til at Widerøes nåværende treningspraksis er best egnet for selskapet. En helimplementering av EBT kan dermed ikke beskrives som en sikkerhetsforbedring av betydning for Widerøe. Studien konkluderer med at enkelte elementer innen EBT likevel kan gi positive utslag på treningens effektivitet, og dermed bidra til økt sikkerhet. Dette gjelder elementer som å identifisere individuelle treningsbehov og videreføre disse til treningens siste fase, å skape et tydeligere rollefokus for instruktørene, og en potensiell innføring av EBTs Malfunction ... Master Thesis Bodø Bodø University of Stavanger: UiS Brage Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
institution Open Polar
collection University of Stavanger: UiS Brage
op_collection_id ftunivstavanger
language Norwegian Bokmål
topic Evidence-based Training
Alternative Training and Qualification Programme
Luftfart
Sikkerhet
Trening
Kompleksitet
Automatisering
Situational Awareness
Ytelsesvariabilitet
Mindfulness
Erfaringsbaserte strukturer
Human Factors
samfunnssikkerhet
VDP::Samfunnsvitenskap: 200
spellingShingle Evidence-based Training
Alternative Training and Qualification Programme
Luftfart
Sikkerhet
Trening
Kompleksitet
Automatisering
Situational Awareness
Ytelsesvariabilitet
Mindfulness
Erfaringsbaserte strukturer
Human Factors
samfunnssikkerhet
VDP::Samfunnsvitenskap: 200
Lande, Stian Nøstvik
Anda, Kristine
Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag
topic_facet Evidence-based Training
Alternative Training and Qualification Programme
Luftfart
Sikkerhet
Trening
Kompleksitet
Automatisering
Situational Awareness
Ytelsesvariabilitet
Mindfulness
Erfaringsbaserte strukturer
Human Factors
samfunnssikkerhet
VDP::Samfunnsvitenskap: 200
description Master's thesis in Societal Safety Formålet med denne studien er å vurdere om Widerøe vil kunne oppnå sikkerhetsmessige fordeler av betydning gjennom å gå fra nåværende treningspraksis til Evidence-based Training (EBT), som er et nyutviklet treningskonsept. Eller om selskapet kan oppleve økt sikkerhet gjennom å innføre elementer av EBT i treningen sin. For å kunne si noe om dette er Widerøes nåværende praksis og EBT drøftet opp mot oppgavens valgte teoretisk rammeverk. Rammeverket inneholder teorier med betraktninger rundt sikkerhet, trening, pilotenes økende komplekse arbeidsmiljø som følge av automatisering, situational awareness, variabilitet i ytelse og kontekst, mindfulness, og kognitive utfordringer ved erfaringsbaserte strukturer. Oppgavens problemstilling er: Vil en hel- eller delimplementering av Evidence-based Training i Widerøe kunne tilføre sikkerhetsmessige fordeler av betydning for selskapets treningspraksis? Bakteppet for studien er at EBT er blitt utviklet gjennom et initiativ fra International Civil Aviation Organization (ICAO), og framstilt som et nytt paradigme innen kompetansebasert trening og vurdering av piloter. Dette som et svar på pilotenes komplekse arbeidshverdag, som følge av blant annet teknologiske framskritt. Oppgavens forskningsdesign er kvalitativt og informasjonsinnhentingen er blitt gjort i form av dokumentanalyse, observasjoner og intervjuer av piloter og instruktører i Widerøe, samt en representant fra Luftfartstilsynet. Funnene viser til at Widerøes nåværende treningspraksis er best egnet for selskapet. En helimplementering av EBT kan dermed ikke beskrives som en sikkerhetsforbedring av betydning for Widerøe. Studien konkluderer med at enkelte elementer innen EBT likevel kan gi positive utslag på treningens effektivitet, og dermed bidra til økt sikkerhet. Dette gjelder elementer som å identifisere individuelle treningsbehov og videreføre disse til treningens siste fase, å skape et tydeligere rollefokus for instruktørene, og en potensiell innføring av EBTs Malfunction ...
author2 Pettersen, Kenneth A.
format Master Thesis
author Lande, Stian Nøstvik
Anda, Kristine
author_facet Lande, Stian Nøstvik
Anda, Kristine
author_sort Lande, Stian Nøstvik
title Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag
title_short Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag
title_full Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag
title_fullStr Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag
title_full_unstemmed Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag
title_sort trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag
publisher University of Stavanger, Norway
publishDate 2018
url https://hdl.handle.net/11250/3041281
op_coverage Bodø
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
geographic Bodø
geographic_facet Bodø
genre Bodø
Bodø
genre_facet Bodø
Bodø
op_source 80
op_relation https://hdl.handle.net/11250/3041281
op_rights Navngivelse 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no
_version_ 1768385284791074816