Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag
Master's thesis in Societal Safety Formålet med denne studien er å vurdere om Widerøe vil kunne oppnå sikkerhetsmessige fordeler av betydning gjennom å gå fra nåværende treningspraksis til Evidence-based Training (EBT), som er et nyutviklet treningskonsept. Eller om selskapet kan oppleve økt si...
Main Authors: | , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
University of Stavanger, Norway
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3041281 |
id |
ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/3041281 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/3041281 2023-06-11T04:10:42+02:00 Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag Lande, Stian Nøstvik Anda, Kristine Pettersen, Kenneth A. Bodø 2018-07-25 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3041281 nob nob University of Stavanger, Norway https://hdl.handle.net/11250/3041281 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no 80 Evidence-based Training Alternative Training and Qualification Programme Luftfart Sikkerhet Trening Kompleksitet Automatisering Situational Awareness Ytelsesvariabilitet Mindfulness Erfaringsbaserte strukturer Human Factors samfunnssikkerhet VDP::Samfunnsvitenskap: 200 Master thesis 2018 ftunivstavanger 2023-05-29T16:03:58Z Master's thesis in Societal Safety Formålet med denne studien er å vurdere om Widerøe vil kunne oppnå sikkerhetsmessige fordeler av betydning gjennom å gå fra nåværende treningspraksis til Evidence-based Training (EBT), som er et nyutviklet treningskonsept. Eller om selskapet kan oppleve økt sikkerhet gjennom å innføre elementer av EBT i treningen sin. For å kunne si noe om dette er Widerøes nåværende praksis og EBT drøftet opp mot oppgavens valgte teoretisk rammeverk. Rammeverket inneholder teorier med betraktninger rundt sikkerhet, trening, pilotenes økende komplekse arbeidsmiljø som følge av automatisering, situational awareness, variabilitet i ytelse og kontekst, mindfulness, og kognitive utfordringer ved erfaringsbaserte strukturer. Oppgavens problemstilling er: Vil en hel- eller delimplementering av Evidence-based Training i Widerøe kunne tilføre sikkerhetsmessige fordeler av betydning for selskapets treningspraksis? Bakteppet for studien er at EBT er blitt utviklet gjennom et initiativ fra International Civil Aviation Organization (ICAO), og framstilt som et nytt paradigme innen kompetansebasert trening og vurdering av piloter. Dette som et svar på pilotenes komplekse arbeidshverdag, som følge av blant annet teknologiske framskritt. Oppgavens forskningsdesign er kvalitativt og informasjonsinnhentingen er blitt gjort i form av dokumentanalyse, observasjoner og intervjuer av piloter og instruktører i Widerøe, samt en representant fra Luftfartstilsynet. Funnene viser til at Widerøes nåværende treningspraksis er best egnet for selskapet. En helimplementering av EBT kan dermed ikke beskrives som en sikkerhetsforbedring av betydning for Widerøe. Studien konkluderer med at enkelte elementer innen EBT likevel kan gi positive utslag på treningens effektivitet, og dermed bidra til økt sikkerhet. Dette gjelder elementer som å identifisere individuelle treningsbehov og videreføre disse til treningens siste fase, å skape et tydeligere rollefokus for instruktørene, og en potensiell innføring av EBTs Malfunction ... Master Thesis Bodø Bodø University of Stavanger: UiS Brage Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Stavanger: UiS Brage |
op_collection_id |
ftunivstavanger |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Evidence-based Training Alternative Training and Qualification Programme Luftfart Sikkerhet Trening Kompleksitet Automatisering Situational Awareness Ytelsesvariabilitet Mindfulness Erfaringsbaserte strukturer Human Factors samfunnssikkerhet VDP::Samfunnsvitenskap: 200 |
spellingShingle |
Evidence-based Training Alternative Training and Qualification Programme Luftfart Sikkerhet Trening Kompleksitet Automatisering Situational Awareness Ytelsesvariabilitet Mindfulness Erfaringsbaserte strukturer Human Factors samfunnssikkerhet VDP::Samfunnsvitenskap: 200 Lande, Stian Nøstvik Anda, Kristine Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag |
topic_facet |
Evidence-based Training Alternative Training and Qualification Programme Luftfart Sikkerhet Trening Kompleksitet Automatisering Situational Awareness Ytelsesvariabilitet Mindfulness Erfaringsbaserte strukturer Human Factors samfunnssikkerhet VDP::Samfunnsvitenskap: 200 |
description |
Master's thesis in Societal Safety Formålet med denne studien er å vurdere om Widerøe vil kunne oppnå sikkerhetsmessige fordeler av betydning gjennom å gå fra nåværende treningspraksis til Evidence-based Training (EBT), som er et nyutviklet treningskonsept. Eller om selskapet kan oppleve økt sikkerhet gjennom å innføre elementer av EBT i treningen sin. For å kunne si noe om dette er Widerøes nåværende praksis og EBT drøftet opp mot oppgavens valgte teoretisk rammeverk. Rammeverket inneholder teorier med betraktninger rundt sikkerhet, trening, pilotenes økende komplekse arbeidsmiljø som følge av automatisering, situational awareness, variabilitet i ytelse og kontekst, mindfulness, og kognitive utfordringer ved erfaringsbaserte strukturer. Oppgavens problemstilling er: Vil en hel- eller delimplementering av Evidence-based Training i Widerøe kunne tilføre sikkerhetsmessige fordeler av betydning for selskapets treningspraksis? Bakteppet for studien er at EBT er blitt utviklet gjennom et initiativ fra International Civil Aviation Organization (ICAO), og framstilt som et nytt paradigme innen kompetansebasert trening og vurdering av piloter. Dette som et svar på pilotenes komplekse arbeidshverdag, som følge av blant annet teknologiske framskritt. Oppgavens forskningsdesign er kvalitativt og informasjonsinnhentingen er blitt gjort i form av dokumentanalyse, observasjoner og intervjuer av piloter og instruktører i Widerøe, samt en representant fra Luftfartstilsynet. Funnene viser til at Widerøes nåværende treningspraksis er best egnet for selskapet. En helimplementering av EBT kan dermed ikke beskrives som en sikkerhetsforbedring av betydning for Widerøe. Studien konkluderer med at enkelte elementer innen EBT likevel kan gi positive utslag på treningens effektivitet, og dermed bidra til økt sikkerhet. Dette gjelder elementer som å identifisere individuelle treningsbehov og videreføre disse til treningens siste fase, å skape et tydeligere rollefokus for instruktørene, og en potensiell innføring av EBTs Malfunction ... |
author2 |
Pettersen, Kenneth A. |
format |
Master Thesis |
author |
Lande, Stian Nøstvik Anda, Kristine |
author_facet |
Lande, Stian Nøstvik Anda, Kristine |
author_sort |
Lande, Stian Nøstvik |
title |
Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag |
title_short |
Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag |
title_full |
Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag |
title_fullStr |
Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag |
title_full_unstemmed |
Trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag |
title_sort |
trening av piloter i en kompleks arbeidshverdag |
publisher |
University of Stavanger, Norway |
publishDate |
2018 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3041281 |
op_coverage |
Bodø |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
geographic |
Bodø |
geographic_facet |
Bodø |
genre |
Bodø Bodø |
genre_facet |
Bodø Bodø |
op_source |
80 |
op_relation |
https://hdl.handle.net/11250/3041281 |
op_rights |
Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no |
_version_ |
1768385284791074816 |