Ultralojalitet i reiselivet - Hva er det som gjør reiselivets kunder ultralojale?
70 grader nord og 700 km nord for polarsirkelen ligger den mindre fisketurismebedriften Sandland Brygge. I dag har bedriften to fulltidsansatte i vertskapsrollen og fulle bookinglister to år fremover i tid. Det er de ultralojale kundene som står for store deler av beleggsprosenten hos bedriften. Jeg...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Bachelor Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
uis
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3002806 |
id |
ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/3002806 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/3002806 2023-06-11T04:09:55+02:00 Ultralojalitet i reiselivet - Hva er det som gjør reiselivets kunder ultralojale? Halvorsen, Caroline Otelie Torvald Øgaard 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3002806 nob nob uis no.uis:inspera:110153871:47131694 https://hdl.handle.net/11250/3002806 Bachelor thesis 2022 ftunivstavanger 2023-05-29T16:04:11Z 70 grader nord og 700 km nord for polarsirkelen ligger den mindre fisketurismebedriften Sandland Brygge. I dag har bedriften to fulltidsansatte i vertskapsrollen og fulle bookinglister to år fremover i tid. Det er de ultralojale kundene som står for store deler av beleggsprosenten hos bedriften. Jeg er interessert i å finne ut hvem disse ultralojale kundene er og hvordan de kan bli så lojale til en reiselivsbedrift, derfor valgte jeg å løse den satte problemstillingen min gjennom bedriften Sandland Brygge: Hva er det som gjør reiselivets kunder ultralojale? Jeg ønsket med dette studiet å gå grundig gjennom teori tilknyttet vertskapsrollen og opplevelsesrommet, da jeg mener bedriften kan ha svaret på det ultralojale stadiet. Teoriene som presenteres ble nøye drøftet opp mot problemstillingen før de ble en del av studiet og er derfor relevante for oppgavens resultater. Med utgangspunkt i den satte problemstillingen har jeg valgt et kvalitativt design, da jeg mener dette egnet seg best. Ettersom jeg ønsket å nå forståelse omkring fenomenet benyttet jeg meg av dybdeintervju. Intervjuguiden ble utarbeidet etter teoridelen og intervjuobjektene var vertskapet og et utvalg ultralojale kunder fra Sandland Brygge. Resultatkapittelet er delt inni tre faser: Vertskapet, opplevelsen og kunden. Hovedfunnene ble presentert og drøftet med teori fra teoridelen. Deretter ble det satt relevante konklusjoner. Jeg har troen på at både mindre reiselivsbedrifter midt i Oslo, i dype fjorder på Vestlandet og fiskevær i Finnmark kan skille seg ut ved å forstå fenomenet mellom vertskap og gjest. Interessen ligger i at den ultralojale kunden kan være nøkkelen til at flere reiselivsbedrifter overlever det konkurransedyktige markedet. At 70 degrees north of the equatorial plane and 700 km north of the Arctic Circle you will find the fishing tourism company Sandland Brygge. Today, the company has two full-time employees in the hosting role and full booking lists two years ahead. It is the ultra-loyal customers who account for large parts of ... Bachelor Thesis Arctic Finnmark Finnmark University of Stavanger: UiS Brage Arctic Skille ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497) Nøkkelen ENVELOPE(14.046,14.046,68.187,68.187) Sandland ENVELOPE(21.606,21.606,70.262,70.262) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Stavanger: UiS Brage |
op_collection_id |
ftunivstavanger |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
70 grader nord og 700 km nord for polarsirkelen ligger den mindre fisketurismebedriften Sandland Brygge. I dag har bedriften to fulltidsansatte i vertskapsrollen og fulle bookinglister to år fremover i tid. Det er de ultralojale kundene som står for store deler av beleggsprosenten hos bedriften. Jeg er interessert i å finne ut hvem disse ultralojale kundene er og hvordan de kan bli så lojale til en reiselivsbedrift, derfor valgte jeg å løse den satte problemstillingen min gjennom bedriften Sandland Brygge: Hva er det som gjør reiselivets kunder ultralojale? Jeg ønsket med dette studiet å gå grundig gjennom teori tilknyttet vertskapsrollen og opplevelsesrommet, da jeg mener bedriften kan ha svaret på det ultralojale stadiet. Teoriene som presenteres ble nøye drøftet opp mot problemstillingen før de ble en del av studiet og er derfor relevante for oppgavens resultater. Med utgangspunkt i den satte problemstillingen har jeg valgt et kvalitativt design, da jeg mener dette egnet seg best. Ettersom jeg ønsket å nå forståelse omkring fenomenet benyttet jeg meg av dybdeintervju. Intervjuguiden ble utarbeidet etter teoridelen og intervjuobjektene var vertskapet og et utvalg ultralojale kunder fra Sandland Brygge. Resultatkapittelet er delt inni tre faser: Vertskapet, opplevelsen og kunden. Hovedfunnene ble presentert og drøftet med teori fra teoridelen. Deretter ble det satt relevante konklusjoner. Jeg har troen på at både mindre reiselivsbedrifter midt i Oslo, i dype fjorder på Vestlandet og fiskevær i Finnmark kan skille seg ut ved å forstå fenomenet mellom vertskap og gjest. Interessen ligger i at den ultralojale kunden kan være nøkkelen til at flere reiselivsbedrifter overlever det konkurransedyktige markedet. At 70 degrees north of the equatorial plane and 700 km north of the Arctic Circle you will find the fishing tourism company Sandland Brygge. Today, the company has two full-time employees in the hosting role and full booking lists two years ahead. It is the ultra-loyal customers who account for large parts of ... |
author2 |
Torvald Øgaard |
format |
Bachelor Thesis |
author |
Halvorsen, Caroline Otelie |
spellingShingle |
Halvorsen, Caroline Otelie Ultralojalitet i reiselivet - Hva er det som gjør reiselivets kunder ultralojale? |
author_facet |
Halvorsen, Caroline Otelie |
author_sort |
Halvorsen, Caroline Otelie |
title |
Ultralojalitet i reiselivet - Hva er det som gjør reiselivets kunder ultralojale? |
title_short |
Ultralojalitet i reiselivet - Hva er det som gjør reiselivets kunder ultralojale? |
title_full |
Ultralojalitet i reiselivet - Hva er det som gjør reiselivets kunder ultralojale? |
title_fullStr |
Ultralojalitet i reiselivet - Hva er det som gjør reiselivets kunder ultralojale? |
title_full_unstemmed |
Ultralojalitet i reiselivet - Hva er det som gjør reiselivets kunder ultralojale? |
title_sort |
ultralojalitet i reiselivet - hva er det som gjør reiselivets kunder ultralojale? |
publisher |
uis |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3002806 |
long_lat |
ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497) ENVELOPE(14.046,14.046,68.187,68.187) ENVELOPE(21.606,21.606,70.262,70.262) |
geographic |
Arctic Skille Nøkkelen Sandland |
geographic_facet |
Arctic Skille Nøkkelen Sandland |
genre |
Arctic Finnmark Finnmark |
genre_facet |
Arctic Finnmark Finnmark |
op_relation |
no.uis:inspera:110153871:47131694 https://hdl.handle.net/11250/3002806 |
_version_ |
1768383936791052288 |