Masseredningsoperasjoner ved en cruiseskipsulykke utenfor Spitsbergen

Bakteppet for dette mastergradsprosjektet har vært den stadig økende skipstrafikken i de arktiske områdene. Samtidig som trafikken øker, øker også størrelsen på de ulike fartøyene. Det er etablert en sterk sammenheng mellom økt trafikk og økt sannsynlighet for ulykker. Hvis en ulykke skulle inntreff...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Penne, Lise Berntsen
Other Authors: Kruke, Bjørn Ivar
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: uis 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2780845
id ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/2780845
record_format openpolar
spelling ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/2780845 2023-06-11T04:10:06+02:00 Masseredningsoperasjoner ved en cruiseskipsulykke utenfor Spitsbergen Penne, Lise Berntsen Kruke, Bjørn Ivar 2021 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2780845 nob nob uis no.uis:inspera:79015646:49793257 https://hdl.handle.net/11250/2780845 Master thesis 2021 ftunivstavanger 2023-05-29T16:02:36Z Bakteppet for dette mastergradsprosjektet har vært den stadig økende skipstrafikken i de arktiske områdene. Samtidig som trafikken øker, øker også størrelsen på de ulike fartøyene. Det er etablert en sterk sammenheng mellom økt trafikk og økt sannsynlighet for ulykker. Hvis en ulykke skulle inntreffe i polare strøk ville man kunne bli nødt til å drive egenredning i minimum fem dager av seg selv, mannskap og passasjerer. På grunn av begrenset infrastruktur og utfordrende forhold slik som vær, klima og geografi ville en ulykke med større cruiseskip i de arktiske områdene kunne vise seg å være fatal for de involverte. Det er langt mellom tradisjonelle redningsressurser, og det er gjerne begrensede mengder av dem. En større ulykke med cruiseskip vil kunne vise seg å være svært krevende i disse områdene. I et område med risiko for ulykker vil det være viktig med en tilpasset beredskap, som er forberedt og dimensjonert for den risikoen som er til stede i området. I Longyearbyen på Svalbard jobbes det mye med beredskapen og man er på mange måter langt bedre rustet beredskapsmessig enn tilsvarende samfunn på fastlandet. Forskningsprosjektet har derav fått følgende problemstilling: «Hvordan dimensjoneres beredskapen med henblikk på cruiseskipulykker ved Svalbard, da spesielt med fokus på evakueringsfasen av MRO?». Forskningsprosjektet baserer seg på teori om kriser, beredskap, beredskapsplanlegging og øvelser som læringsarena. Teorien har således vært rammeverket for forskningsprosjektets utførelse. I prosessen har det blitt utført feltarbeid i Longyearbyen i perioden fra januar til juni 2021. For å besvare problemstillingen har det vært benyttet en kvalitativ metode, hvor det har blitt utført intervjuer av relevante beredskapsaktører og næringer. Det ble utført intervjuer med informanter fra Sysselmannskontoret, Longyearbyen Røde Kors Hjelpekorps, Lufttransport, samt Hurtigruten Svalbard. I tillegg til intervjuer ble det brukt deltakende og ikke-deltakende observasjon som en metode for innsamling av data. Dernest har ... Master Thesis Arktis* Longyearbyen Svalbard Sysselmann* Spitsbergen University of Stavanger: UiS Brage Kors ENVELOPE(-8.683,-8.683,70.967,70.967) Longyearbyen Svalbard
institution Open Polar
collection University of Stavanger: UiS Brage
op_collection_id ftunivstavanger
language Norwegian Bokmål
description Bakteppet for dette mastergradsprosjektet har vært den stadig økende skipstrafikken i de arktiske områdene. Samtidig som trafikken øker, øker også størrelsen på de ulike fartøyene. Det er etablert en sterk sammenheng mellom økt trafikk og økt sannsynlighet for ulykker. Hvis en ulykke skulle inntreffe i polare strøk ville man kunne bli nødt til å drive egenredning i minimum fem dager av seg selv, mannskap og passasjerer. På grunn av begrenset infrastruktur og utfordrende forhold slik som vær, klima og geografi ville en ulykke med større cruiseskip i de arktiske områdene kunne vise seg å være fatal for de involverte. Det er langt mellom tradisjonelle redningsressurser, og det er gjerne begrensede mengder av dem. En større ulykke med cruiseskip vil kunne vise seg å være svært krevende i disse områdene. I et område med risiko for ulykker vil det være viktig med en tilpasset beredskap, som er forberedt og dimensjonert for den risikoen som er til stede i området. I Longyearbyen på Svalbard jobbes det mye med beredskapen og man er på mange måter langt bedre rustet beredskapsmessig enn tilsvarende samfunn på fastlandet. Forskningsprosjektet har derav fått følgende problemstilling: «Hvordan dimensjoneres beredskapen med henblikk på cruiseskipulykker ved Svalbard, da spesielt med fokus på evakueringsfasen av MRO?». Forskningsprosjektet baserer seg på teori om kriser, beredskap, beredskapsplanlegging og øvelser som læringsarena. Teorien har således vært rammeverket for forskningsprosjektets utførelse. I prosessen har det blitt utført feltarbeid i Longyearbyen i perioden fra januar til juni 2021. For å besvare problemstillingen har det vært benyttet en kvalitativ metode, hvor det har blitt utført intervjuer av relevante beredskapsaktører og næringer. Det ble utført intervjuer med informanter fra Sysselmannskontoret, Longyearbyen Røde Kors Hjelpekorps, Lufttransport, samt Hurtigruten Svalbard. I tillegg til intervjuer ble det brukt deltakende og ikke-deltakende observasjon som en metode for innsamling av data. Dernest har ...
author2 Kruke, Bjørn Ivar
format Master Thesis
author Penne, Lise Berntsen
spellingShingle Penne, Lise Berntsen
Masseredningsoperasjoner ved en cruiseskipsulykke utenfor Spitsbergen
author_facet Penne, Lise Berntsen
author_sort Penne, Lise Berntsen
title Masseredningsoperasjoner ved en cruiseskipsulykke utenfor Spitsbergen
title_short Masseredningsoperasjoner ved en cruiseskipsulykke utenfor Spitsbergen
title_full Masseredningsoperasjoner ved en cruiseskipsulykke utenfor Spitsbergen
title_fullStr Masseredningsoperasjoner ved en cruiseskipsulykke utenfor Spitsbergen
title_full_unstemmed Masseredningsoperasjoner ved en cruiseskipsulykke utenfor Spitsbergen
title_sort masseredningsoperasjoner ved en cruiseskipsulykke utenfor spitsbergen
publisher uis
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/11250/2780845
long_lat ENVELOPE(-8.683,-8.683,70.967,70.967)
geographic Kors
Longyearbyen
Svalbard
geographic_facet Kors
Longyearbyen
Svalbard
genre Arktis*
Longyearbyen
Svalbard
Sysselmann*
Spitsbergen
genre_facet Arktis*
Longyearbyen
Svalbard
Sysselmann*
Spitsbergen
op_relation no.uis:inspera:79015646:49793257
https://hdl.handle.net/11250/2780845
_version_ 1768384321927774208