Historisk empati og samisk historie: en komparativ analyse av historisk empati uttrykt i lærebøkers samiske fortellinger.

Denne masteroppgaven fokuserer på historisk empati og samisk historie, samt hvordan dette kommer til uttrykk i lærebøker for videregående skole. Det er valgt tre lærebøker som utgjør det empiriske materialet i analysen – Alle tiders historie, Perspektiver og Tidslinjer. Oppgavens problemstilling er:...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Handeland, Ingvild.
Other Authors: Knutsen, Ketil.
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: uis 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2773512
id ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/2773512
record_format openpolar
institution Open Polar
collection University of Stavanger: UiS Brage
op_collection_id ftunivstavanger
language Norwegian Bokmål
description Denne masteroppgaven fokuserer på historisk empati og samisk historie, samt hvordan dette kommer til uttrykk i lærebøker for videregående skole. Det er valgt tre lærebøker som utgjør det empiriske materialet i analysen – Alle tiders historie, Perspektiver og Tidslinjer. Oppgavens problemstilling er: Hvordan sikter lærebøker i historie for videregående skole mot å utvikle historisk empati gjennom det samiske innholdet? Den historiedidaktiske analysen fokuserer på samiske fortellinger og hvordan lærebøkene tilrettelegger for historisk empati. Det har også vært nødvendig å henvise til norske læreplaner for å understreke både samenes relevans og skolemyndighetenes fokus på historisk empati. For å besvare problemstillingen er det blitt brukt et teoretisk rammeverk som baserer seg på Endacott og Brooks konseptualisering av historisk empati, og de tre elementene historisk kontekstualisering, perspektivtaking og affektiv forbindelse. Det har vært vesentlig for oppgaven å se på utviklingen av historisk empati i historiedidaktikken, og hvordan ulike forskere har konseptualisert begrepet for å kunne presisere hvilken tilnærming til konseptet som passer denne oppgaven. Hensikten til masteroppgaven kan anses som todelt. Først og fremst er målet å skape en bedre forståelse for lærebøkers mulighet til å bidra til elevenes utvikling av historisk empati. For det andre forsøker avhandlingen å belyse hvordan historisk empati kan bidra til bedre forståelse og toleranse for menneskegrupper som en selv ikke tilhører. Forståelsen av fortiden påvirker hvordan en forstår nåtiden og eventuelt hvilke forventninger en har til fremtiden. Historisk empati kan dermed bidra til fordomsfrihet, toleranse, mangfold og demokratiske verdier som storsamfunnet setter høyt i dag. This master thesis focuses on historical empathy and Sami history, as well as how this is expressed in upper secondary school textbooks. Three textbooks have been selected which constitute the empirical material of the analysis – Alle tiders historie, Perspektiver og Tidslinjer. The main research question is: How do history textbooks for upper secondary school aim to develop historical empathy through the Sami narrations? The history didactic analysis focused on Sami stories and how the textbooks facilitate historical empathy. It has also been necessary to refer to Norwegian curricula to emphasize both Sami’s relevance and the school authorities’ focus on historical empathy. A theoretical framework based on Endacott, and Brook’s conceptualization of historical empathy has been applied to answer the research question, focusing on the three elements historical empathy perspective taking and affective connection. It has been essential for the thesis to look at the development of historical empathy in history didactics, and how various researchers have conceptualized the concept, in order to be able to specify which approach suits this dissertation. The purpose of the master thesis can be considered as two folded. First and foremost, the goal is to cultivate a better understanding of textbooks’ ability to contribute to pupil’s historical empathy development. Secondly, the dissertation attempts to shed light on how historical empathy can contribute to better understanding and tolerance for groups of people to whom one does not belong. The understanding of the past affect hoe one understands the present and possibly which expectations one has for the future. Historical empathy can thus contribute to freedom form prejudice, tolerance, diversity and democratic values that society values today.
author2 Knutsen, Ketil.
format Master Thesis
author Handeland, Ingvild.
spellingShingle Handeland, Ingvild.
Historisk empati og samisk historie: en komparativ analyse av historisk empati uttrykt i lærebøkers samiske fortellinger.
author_facet Handeland, Ingvild.
author_sort Handeland, Ingvild.
title Historisk empati og samisk historie: en komparativ analyse av historisk empati uttrykt i lærebøkers samiske fortellinger.
title_short Historisk empati og samisk historie: en komparativ analyse av historisk empati uttrykt i lærebøkers samiske fortellinger.
title_full Historisk empati og samisk historie: en komparativ analyse av historisk empati uttrykt i lærebøkers samiske fortellinger.
title_fullStr Historisk empati og samisk historie: en komparativ analyse av historisk empati uttrykt i lærebøkers samiske fortellinger.
title_full_unstemmed Historisk empati og samisk historie: en komparativ analyse av historisk empati uttrykt i lærebøkers samiske fortellinger.
title_sort historisk empati og samisk historie: en komparativ analyse av historisk empati uttrykt i lærebøkers samiske fortellinger.
publisher uis
publishDate 2021
url https://hdl.handle.net/11250/2773512
long_lat ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)
geographic Verdier
geographic_facet Verdier
genre sami
samisk
genre_facet sami
samisk
op_relation no.uis:inspera:80599373:6916934
https://hdl.handle.net/11250/2773512
_version_ 1766184628084801536
spelling ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/2773512 2023-05-15T18:12:03+02:00 Historisk empati og samisk historie: en komparativ analyse av historisk empati uttrykt i lærebøkers samiske fortellinger. Handeland, Ingvild. Knutsen, Ketil. 2021 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2773512 nob nob uis no.uis:inspera:80599373:6916934 https://hdl.handle.net/11250/2773512 Master thesis 2021 ftunivstavanger 2021-09-08T22:34:46Z Denne masteroppgaven fokuserer på historisk empati og samisk historie, samt hvordan dette kommer til uttrykk i lærebøker for videregående skole. Det er valgt tre lærebøker som utgjør det empiriske materialet i analysen – Alle tiders historie, Perspektiver og Tidslinjer. Oppgavens problemstilling er: Hvordan sikter lærebøker i historie for videregående skole mot å utvikle historisk empati gjennom det samiske innholdet? Den historiedidaktiske analysen fokuserer på samiske fortellinger og hvordan lærebøkene tilrettelegger for historisk empati. Det har også vært nødvendig å henvise til norske læreplaner for å understreke både samenes relevans og skolemyndighetenes fokus på historisk empati. For å besvare problemstillingen er det blitt brukt et teoretisk rammeverk som baserer seg på Endacott og Brooks konseptualisering av historisk empati, og de tre elementene historisk kontekstualisering, perspektivtaking og affektiv forbindelse. Det har vært vesentlig for oppgaven å se på utviklingen av historisk empati i historiedidaktikken, og hvordan ulike forskere har konseptualisert begrepet for å kunne presisere hvilken tilnærming til konseptet som passer denne oppgaven. Hensikten til masteroppgaven kan anses som todelt. Først og fremst er målet å skape en bedre forståelse for lærebøkers mulighet til å bidra til elevenes utvikling av historisk empati. For det andre forsøker avhandlingen å belyse hvordan historisk empati kan bidra til bedre forståelse og toleranse for menneskegrupper som en selv ikke tilhører. Forståelsen av fortiden påvirker hvordan en forstår nåtiden og eventuelt hvilke forventninger en har til fremtiden. Historisk empati kan dermed bidra til fordomsfrihet, toleranse, mangfold og demokratiske verdier som storsamfunnet setter høyt i dag. This master thesis focuses on historical empathy and Sami history, as well as how this is expressed in upper secondary school textbooks. Three textbooks have been selected which constitute the empirical material of the analysis – Alle tiders historie, Perspektiver og Tidslinjer. The main research question is: How do history textbooks for upper secondary school aim to develop historical empathy through the Sami narrations? The history didactic analysis focused on Sami stories and how the textbooks facilitate historical empathy. It has also been necessary to refer to Norwegian curricula to emphasize both Sami’s relevance and the school authorities’ focus on historical empathy. A theoretical framework based on Endacott, and Brook’s conceptualization of historical empathy has been applied to answer the research question, focusing on the three elements historical empathy perspective taking and affective connection. It has been essential for the thesis to look at the development of historical empathy in history didactics, and how various researchers have conceptualized the concept, in order to be able to specify which approach suits this dissertation. The purpose of the master thesis can be considered as two folded. First and foremost, the goal is to cultivate a better understanding of textbooks’ ability to contribute to pupil’s historical empathy development. Secondly, the dissertation attempts to shed light on how historical empathy can contribute to better understanding and tolerance for groups of people to whom one does not belong. The understanding of the past affect hoe one understands the present and possibly which expectations one has for the future. Historical empathy can thus contribute to freedom form prejudice, tolerance, diversity and democratic values that society values today. Master Thesis sami samisk University of Stavanger: UiS Brage Verdier ENVELOPE(-60.883,-60.883,-66.033,-66.033)