Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk
Master's thesis in Nordic literacy studies Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk studie av ungdommers talemål i Stavanger. Arbeidet baserer seg i stor grad på hovedfagsoppgavene til Finn Gabrielsen (1983) og Kristine Nymark Aasen (2011) om talemålsendringer i Stavanger. Undersøkelsen base...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
University of Stavanger, Norway
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/2683667 |
id |
ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/2683667 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/2683667 2023-06-11T04:17:38+02:00 Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk Johannessen, June Thea Myrvoll, Klaus Johan 2020 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2683667 nob nob University of Stavanger, Norway Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020; https://hdl.handle.net/11250/2683667 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no 177 lesevitenskap sosiolingvistikk talemål dialekt Stavanger Rogaland literacy studies VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040 Master thesis 2020 ftunivstavanger 2023-05-29T16:03:03Z Master's thesis in Nordic literacy studies Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk studie av ungdommers talemål i Stavanger. Arbeidet baserer seg i stor grad på hovedfagsoppgavene til Finn Gabrielsen (1983) og Kristine Nymark Aasen (2011) om talemålsendringer i Stavanger. Undersøkelsen baserer seg på opptak av og utfyllingsskjema fra kvantitative, sosiolingvistiske intervju med 41 yngre informanter i femten–sekstenårsalderen og utfyllingsskjema fra 13 voksne informanter mellom 40 og 55 år. Informantene er elever og foreldre til elever på Lunde skole og Kannik skole, som ligger i ulike bydeler i Stavanger. Formålet med forskningsarbeidet er å undersøke seks språklige variabler i lys av de sosiale variablene geografisk tilhørighet, alder, kjønn og sosial lagdeling. Studien er både synkron og diakron, da jeg undersøker språklig variasjon i dag samtidig som jeg sammenligner mine resultater med talemålsstudiene til Gabrielsen og Aasen der det er mulig. Den generelle tendensen er at de yngre informantene i varierende grad opprettholder de tradisjonelle dialekttrekkene, mens de voksne bevarer dem. Resultatene viser klare forskjeller mellom skolene, og elevene på Kannik skole ser ut til å ha kommet lenger i språkendringsprosessene enn deres jevnaldrende på Lunde. Det er relativt små språklige kjønnsforskjeller i alle informantgruppene, men jenter og kvinner har en liten tendens til å bruke færre tradisjonelle former enn gutter og menn, særlig på Kannik skole. De språklige variablene ser ut til i varierende grad å være svekket blant de yngre, og spesielt hunkjønnsbøyningen er hardt rammet. At hunkjønnsartikkelen ei er blant de sterkt svekkede formene, men at -a i ubunden form entall av hunkjønnsord holder seg relativt godt, har ført til den interessante hybridformen «ein veska», som ser ut til å være ekspansiv. Det ser ut til at det hovedsakelig er ytre faktorer som påvirker dialekten til ungdommer i Stavanger i dag. Den generelle språkendringstendensen kan kobles til standardisering og påvirkning fra Oslo. Det ... Master Thesis Lunde Nymark University of Stavanger: UiS Brage Lunde ENVELOPE(50.467,50.467,-66.967,-66.967) Finn ENVELOPE(12.739,12.739,65.935,65.935) Aasen ENVELOPE(12.742,12.742,66.052,66.052) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Stavanger: UiS Brage |
op_collection_id |
ftunivstavanger |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
lesevitenskap sosiolingvistikk talemål dialekt Stavanger Rogaland literacy studies VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040 |
spellingShingle |
lesevitenskap sosiolingvistikk talemål dialekt Stavanger Rogaland literacy studies VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040 Johannessen, June Thea Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk |
topic_facet |
lesevitenskap sosiolingvistikk talemål dialekt Stavanger Rogaland literacy studies VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040 |
description |
Master's thesis in Nordic literacy studies Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk studie av ungdommers talemål i Stavanger. Arbeidet baserer seg i stor grad på hovedfagsoppgavene til Finn Gabrielsen (1983) og Kristine Nymark Aasen (2011) om talemålsendringer i Stavanger. Undersøkelsen baserer seg på opptak av og utfyllingsskjema fra kvantitative, sosiolingvistiske intervju med 41 yngre informanter i femten–sekstenårsalderen og utfyllingsskjema fra 13 voksne informanter mellom 40 og 55 år. Informantene er elever og foreldre til elever på Lunde skole og Kannik skole, som ligger i ulike bydeler i Stavanger. Formålet med forskningsarbeidet er å undersøke seks språklige variabler i lys av de sosiale variablene geografisk tilhørighet, alder, kjønn og sosial lagdeling. Studien er både synkron og diakron, da jeg undersøker språklig variasjon i dag samtidig som jeg sammenligner mine resultater med talemålsstudiene til Gabrielsen og Aasen der det er mulig. Den generelle tendensen er at de yngre informantene i varierende grad opprettholder de tradisjonelle dialekttrekkene, mens de voksne bevarer dem. Resultatene viser klare forskjeller mellom skolene, og elevene på Kannik skole ser ut til å ha kommet lenger i språkendringsprosessene enn deres jevnaldrende på Lunde. Det er relativt små språklige kjønnsforskjeller i alle informantgruppene, men jenter og kvinner har en liten tendens til å bruke færre tradisjonelle former enn gutter og menn, særlig på Kannik skole. De språklige variablene ser ut til i varierende grad å være svekket blant de yngre, og spesielt hunkjønnsbøyningen er hardt rammet. At hunkjønnsartikkelen ei er blant de sterkt svekkede formene, men at -a i ubunden form entall av hunkjønnsord holder seg relativt godt, har ført til den interessante hybridformen «ein veska», som ser ut til å være ekspansiv. Det ser ut til at det hovedsakelig er ytre faktorer som påvirker dialekten til ungdommer i Stavanger i dag. Den generelle språkendringstendensen kan kobles til standardisering og påvirkning fra Oslo. Det ... |
author2 |
Myrvoll, Klaus Johan |
format |
Master Thesis |
author |
Johannessen, June Thea |
author_facet |
Johannessen, June Thea |
author_sort |
Johannessen, June Thea |
title |
Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk |
title_short |
Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk |
title_full |
Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk |
title_fullStr |
Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk |
title_full_unstemmed |
Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk |
title_sort |
talemålsendringer i stavanger i dag – en sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk |
publisher |
University of Stavanger, Norway |
publishDate |
2020 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/2683667 |
long_lat |
ENVELOPE(50.467,50.467,-66.967,-66.967) ENVELOPE(12.739,12.739,65.935,65.935) ENVELOPE(12.742,12.742,66.052,66.052) |
geographic |
Lunde Finn Aasen |
geographic_facet |
Lunde Finn Aasen |
genre |
Lunde Nymark |
genre_facet |
Lunde Nymark |
op_source |
177 |
op_relation |
Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020; https://hdl.handle.net/11250/2683667 |
op_rights |
Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no |
_version_ |
1768377012348518400 |