Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk

Master's thesis in Nordic literacy studies Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk studie av ungdommers talemål i Stavanger. Arbeidet baserer seg i stor grad på hovedfagsoppgavene til Finn Gabrielsen (1983) og Kristine Nymark Aasen (2011) om talemålsendringer i Stavanger. Undersøkelsen base...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johannessen, June Thea
Other Authors: Myrvoll, Klaus Johan
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: University of Stavanger, Norway 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2683667
id ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/2683667
record_format openpolar
spelling ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/2683667 2023-06-11T04:17:38+02:00 Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk Johannessen, June Thea Myrvoll, Klaus Johan 2020 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2683667 nob nob University of Stavanger, Norway Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020; https://hdl.handle.net/11250/2683667 Navngivelse 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no 177 lesevitenskap sosiolingvistikk talemål dialekt Stavanger Rogaland literacy studies VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040 Master thesis 2020 ftunivstavanger 2023-05-29T16:03:03Z Master's thesis in Nordic literacy studies Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk studie av ungdommers talemål i Stavanger. Arbeidet baserer seg i stor grad på hovedfagsoppgavene til Finn Gabrielsen (1983) og Kristine Nymark Aasen (2011) om talemålsendringer i Stavanger. Undersøkelsen baserer seg på opptak av og utfyllingsskjema fra kvantitative, sosiolingvistiske intervju med 41 yngre informanter i femten–sekstenårsalderen og utfyllingsskjema fra 13 voksne informanter mellom 40 og 55 år. Informantene er elever og foreldre til elever på Lunde skole og Kannik skole, som ligger i ulike bydeler i Stavanger. Formålet med forskningsarbeidet er å undersøke seks språklige variabler i lys av de sosiale variablene geografisk tilhørighet, alder, kjønn og sosial lagdeling. Studien er både synkron og diakron, da jeg undersøker språklig variasjon i dag samtidig som jeg sammenligner mine resultater med talemålsstudiene til Gabrielsen og Aasen der det er mulig. Den generelle tendensen er at de yngre informantene i varierende grad opprettholder de tradisjonelle dialekttrekkene, mens de voksne bevarer dem. Resultatene viser klare forskjeller mellom skolene, og elevene på Kannik skole ser ut til å ha kommet lenger i språkendringsprosessene enn deres jevnaldrende på Lunde. Det er relativt små språklige kjønnsforskjeller i alle informantgruppene, men jenter og kvinner har en liten tendens til å bruke færre tradisjonelle former enn gutter og menn, særlig på Kannik skole. De språklige variablene ser ut til i varierende grad å være svekket blant de yngre, og spesielt hunkjønnsbøyningen er hardt rammet. At hunkjønnsartikkelen ei er blant de sterkt svekkede formene, men at -a i ubunden form entall av hunkjønnsord holder seg relativt godt, har ført til den interessante hybridformen «ein veska», som ser ut til å være ekspansiv. Det ser ut til at det hovedsakelig er ytre faktorer som påvirker dialekten til ungdommer i Stavanger i dag. Den generelle språkendringstendensen kan kobles til standardisering og påvirkning fra Oslo. Det ... Master Thesis Lunde Nymark University of Stavanger: UiS Brage Lunde ENVELOPE(50.467,50.467,-66.967,-66.967) Finn ENVELOPE(12.739,12.739,65.935,65.935) Aasen ENVELOPE(12.742,12.742,66.052,66.052)
institution Open Polar
collection University of Stavanger: UiS Brage
op_collection_id ftunivstavanger
language Norwegian Bokmål
topic lesevitenskap
sosiolingvistikk
talemål
dialekt
Stavanger
Rogaland
literacy studies
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040
spellingShingle lesevitenskap
sosiolingvistikk
talemål
dialekt
Stavanger
Rogaland
literacy studies
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040
Johannessen, June Thea
Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk
topic_facet lesevitenskap
sosiolingvistikk
talemål
dialekt
Stavanger
Rogaland
literacy studies
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040
description Master's thesis in Nordic literacy studies Denne masteroppgaven er en sosiolingvistisk studie av ungdommers talemål i Stavanger. Arbeidet baserer seg i stor grad på hovedfagsoppgavene til Finn Gabrielsen (1983) og Kristine Nymark Aasen (2011) om talemålsendringer i Stavanger. Undersøkelsen baserer seg på opptak av og utfyllingsskjema fra kvantitative, sosiolingvistiske intervju med 41 yngre informanter i femten–sekstenårsalderen og utfyllingsskjema fra 13 voksne informanter mellom 40 og 55 år. Informantene er elever og foreldre til elever på Lunde skole og Kannik skole, som ligger i ulike bydeler i Stavanger. Formålet med forskningsarbeidet er å undersøke seks språklige variabler i lys av de sosiale variablene geografisk tilhørighet, alder, kjønn og sosial lagdeling. Studien er både synkron og diakron, da jeg undersøker språklig variasjon i dag samtidig som jeg sammenligner mine resultater med talemålsstudiene til Gabrielsen og Aasen der det er mulig. Den generelle tendensen er at de yngre informantene i varierende grad opprettholder de tradisjonelle dialekttrekkene, mens de voksne bevarer dem. Resultatene viser klare forskjeller mellom skolene, og elevene på Kannik skole ser ut til å ha kommet lenger i språkendringsprosessene enn deres jevnaldrende på Lunde. Det er relativt små språklige kjønnsforskjeller i alle informantgruppene, men jenter og kvinner har en liten tendens til å bruke færre tradisjonelle former enn gutter og menn, særlig på Kannik skole. De språklige variablene ser ut til i varierende grad å være svekket blant de yngre, og spesielt hunkjønnsbøyningen er hardt rammet. At hunkjønnsartikkelen ei er blant de sterkt svekkede formene, men at -a i ubunden form entall av hunkjønnsord holder seg relativt godt, har ført til den interessante hybridformen «ein veska», som ser ut til å være ekspansiv. Det ser ut til at det hovedsakelig er ytre faktorer som påvirker dialekten til ungdommer i Stavanger i dag. Den generelle språkendringstendensen kan kobles til standardisering og påvirkning fra Oslo. Det ...
author2 Myrvoll, Klaus Johan
format Master Thesis
author Johannessen, June Thea
author_facet Johannessen, June Thea
author_sort Johannessen, June Thea
title Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk
title_short Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk
title_full Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk
title_fullStr Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk
title_full_unstemmed Talemålsendringer i Stavanger i dag – En sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk
title_sort talemålsendringer i stavanger i dag – en sosiolingvistisk undersøkelse av yngre talere av stavangersk
publisher University of Stavanger, Norway
publishDate 2020
url https://hdl.handle.net/11250/2683667
long_lat ENVELOPE(50.467,50.467,-66.967,-66.967)
ENVELOPE(12.739,12.739,65.935,65.935)
ENVELOPE(12.742,12.742,66.052,66.052)
geographic Lunde
Finn
Aasen
geographic_facet Lunde
Finn
Aasen
genre Lunde
Nymark
genre_facet Lunde
Nymark
op_source 177
op_relation Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;
https://hdl.handle.net/11250/2683667
op_rights Navngivelse 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no
_version_ 1768377012348518400