Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen

Master's thesis in Special education SAMMENDRAG I denne studien settes søkelyset på de voksnes ansvar i relasjonen til barn og hvordan dette står sentralt i arbeidet mot mobbing i barnehagen. Studien bygger på fire pedagogers refleksjoner og erfaringer. God relasjonskompetanse handler om å være...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Obrestad, Cecilie Jonassen
Other Authors: Martinsen, Marianne Torve
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: University of Stavanger, Norway 2018
Subjects:
Bak
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2560981
id ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/2560981
record_format openpolar
spelling ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/2560981 2023-06-11T04:12:28+02:00 Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen Obrestad, Cecilie Jonassen Martinsen, Marianne Torve 2018-06-10 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2560981 nob nob University of Stavanger, Norway Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018; http://hdl.handle.net/11250/2560981 86 mobbing voksenrollen relasjoner selvrefleksjon den autoritative voksne mobbebegrepet trange og romslige samspillsmønster spesialpedagogikk utdanningsvitenskap VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2018 ftunivstavanger 2023-05-29T16:03:21Z Master's thesis in Special education SAMMENDRAG I denne studien settes søkelyset på de voksnes ansvar i relasjonen til barn og hvordan dette står sentralt i arbeidet mot mobbing i barnehagen. Studien bygger på fire pedagogers refleksjoner og erfaringer. God relasjonskompetanse handler om å være bevisst egne bidrag i relasjoner. Selvrefleksjon og avgrensning kan bidra til å forklare hva som ligger bak våre begrunnelser og handlinger. Det kan være ubehagelig å sette søkelyset mot voksne som av ulike grunner ikke ser betydningen av varm og tydelig voksenledelse, og dermed selv kan bli en opprettholdende faktor for mobbing. Begrunnelsene er derfor mange for å arbeide med personalets bevissthet rundt hva som skjer i samspill mellom voksne og barn. «Mobbing av barn i barnehagen er handlinger fra voksne og/eller barn som krenker barnets opplevelse av å høre ti og være en betydningsfull person for fellesskapet» Med utgangspunkt i denne definisjonen fra forskningsrapporten «Hele barnet – hele løpet; mobbing i barnehagen» (Lund et al., 2015), rettes søkelyset videre mot hvordan nettopp voksenrollen kan krenke barnets opplevelse av tilhørighet og følelsen av å være betydningsfull for fellesskapet. Hvilke holdninger råder i barnehagene i forhold til denne tematikken, og hvordan kan barnehagene arbeide med disse holdningene? Dialektisk relasjonsteori (Schibbye, 2009), er brukt for å forstå relasjoner ut fra et gjensidig og prosessuelt perspektiv. Annen teori som belyser studiens tematikk er den autoritative voksenrollen (Baumrind, 1991), trange og romslige samspillsmønster (Bae, 2009a), anerkjennelse (Honneth & Holm-Hansen, 2008; Lund & Helgeland, 2016; Schibbye & Løvlie, 2017), relasjoners betydning (Drugli, 2017; Pianta, 1999), varm og tydelig voksenledelse i arbeidet mot mobbing (Idsøe, Roland, & Søbstad, 2017; Lund, 2014b), omsorgsarbeid og personlighet (Gotvassli, 2006). For å belyse de spørsmål oppgaven reiser, er det brukt en kvalitativ tilnærming i form av intervju. Utvalget består av fire pedagoger ... Master Thesis Helgeland University of Stavanger: UiS Brage Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Helgeland Holm-Hansen ENVELOPE(162.183,162.183,-77.600,-77.600) Roland ENVELOPE(-64.050,-64.050,-65.067,-65.067)
institution Open Polar
collection University of Stavanger: UiS Brage
op_collection_id ftunivstavanger
language Norwegian Bokmål
topic mobbing
voksenrollen
relasjoner
selvrefleksjon
den autoritative voksne
mobbebegrepet
trange og romslige samspillsmønster
spesialpedagogikk
utdanningsvitenskap
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
spellingShingle mobbing
voksenrollen
relasjoner
selvrefleksjon
den autoritative voksne
mobbebegrepet
trange og romslige samspillsmønster
spesialpedagogikk
utdanningsvitenskap
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
Obrestad, Cecilie Jonassen
Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen
topic_facet mobbing
voksenrollen
relasjoner
selvrefleksjon
den autoritative voksne
mobbebegrepet
trange og romslige samspillsmønster
spesialpedagogikk
utdanningsvitenskap
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
description Master's thesis in Special education SAMMENDRAG I denne studien settes søkelyset på de voksnes ansvar i relasjonen til barn og hvordan dette står sentralt i arbeidet mot mobbing i barnehagen. Studien bygger på fire pedagogers refleksjoner og erfaringer. God relasjonskompetanse handler om å være bevisst egne bidrag i relasjoner. Selvrefleksjon og avgrensning kan bidra til å forklare hva som ligger bak våre begrunnelser og handlinger. Det kan være ubehagelig å sette søkelyset mot voksne som av ulike grunner ikke ser betydningen av varm og tydelig voksenledelse, og dermed selv kan bli en opprettholdende faktor for mobbing. Begrunnelsene er derfor mange for å arbeide med personalets bevissthet rundt hva som skjer i samspill mellom voksne og barn. «Mobbing av barn i barnehagen er handlinger fra voksne og/eller barn som krenker barnets opplevelse av å høre ti og være en betydningsfull person for fellesskapet» Med utgangspunkt i denne definisjonen fra forskningsrapporten «Hele barnet – hele løpet; mobbing i barnehagen» (Lund et al., 2015), rettes søkelyset videre mot hvordan nettopp voksenrollen kan krenke barnets opplevelse av tilhørighet og følelsen av å være betydningsfull for fellesskapet. Hvilke holdninger råder i barnehagene i forhold til denne tematikken, og hvordan kan barnehagene arbeide med disse holdningene? Dialektisk relasjonsteori (Schibbye, 2009), er brukt for å forstå relasjoner ut fra et gjensidig og prosessuelt perspektiv. Annen teori som belyser studiens tematikk er den autoritative voksenrollen (Baumrind, 1991), trange og romslige samspillsmønster (Bae, 2009a), anerkjennelse (Honneth & Holm-Hansen, 2008; Lund & Helgeland, 2016; Schibbye & Løvlie, 2017), relasjoners betydning (Drugli, 2017; Pianta, 1999), varm og tydelig voksenledelse i arbeidet mot mobbing (Idsøe, Roland, & Søbstad, 2017; Lund, 2014b), omsorgsarbeid og personlighet (Gotvassli, 2006). For å belyse de spørsmål oppgaven reiser, er det brukt en kvalitativ tilnærming i form av intervju. Utvalget består av fire pedagoger ...
author2 Martinsen, Marianne Torve
format Master Thesis
author Obrestad, Cecilie Jonassen
author_facet Obrestad, Cecilie Jonassen
author_sort Obrestad, Cecilie Jonassen
title Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen
title_short Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen
title_full Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen
title_fullStr Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen
title_full_unstemmed Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen
title_sort hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - med fokus på voksenrollen
publisher University of Stavanger, Norway
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11250/2560981
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
ENVELOPE(162.183,162.183,-77.600,-77.600)
ENVELOPE(-64.050,-64.050,-65.067,-65.067)
geographic Bak
Helgeland
Holm-Hansen
Roland
geographic_facet Bak
Helgeland
Holm-Hansen
Roland
genre Helgeland
genre_facet Helgeland
op_source 86
op_relation Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
http://hdl.handle.net/11250/2560981
_version_ 1768388346516602880