Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen
Master's thesis in Special education SAMMENDRAG I denne studien settes søkelyset på de voksnes ansvar i relasjonen til barn og hvordan dette står sentralt i arbeidet mot mobbing i barnehagen. Studien bygger på fire pedagogers refleksjoner og erfaringer. God relasjonskompetanse handler om å være...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
University of Stavanger, Norway
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2560981 |
id |
ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/2560981 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/2560981 2023-06-11T04:12:28+02:00 Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen Obrestad, Cecilie Jonassen Martinsen, Marianne Torve 2018-06-10 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2560981 nob nob University of Stavanger, Norway Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018; http://hdl.handle.net/11250/2560981 86 mobbing voksenrollen relasjoner selvrefleksjon den autoritative voksne mobbebegrepet trange og romslige samspillsmønster spesialpedagogikk utdanningsvitenskap VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Master thesis 2018 ftunivstavanger 2023-05-29T16:03:21Z Master's thesis in Special education SAMMENDRAG I denne studien settes søkelyset på de voksnes ansvar i relasjonen til barn og hvordan dette står sentralt i arbeidet mot mobbing i barnehagen. Studien bygger på fire pedagogers refleksjoner og erfaringer. God relasjonskompetanse handler om å være bevisst egne bidrag i relasjoner. Selvrefleksjon og avgrensning kan bidra til å forklare hva som ligger bak våre begrunnelser og handlinger. Det kan være ubehagelig å sette søkelyset mot voksne som av ulike grunner ikke ser betydningen av varm og tydelig voksenledelse, og dermed selv kan bli en opprettholdende faktor for mobbing. Begrunnelsene er derfor mange for å arbeide med personalets bevissthet rundt hva som skjer i samspill mellom voksne og barn. «Mobbing av barn i barnehagen er handlinger fra voksne og/eller barn som krenker barnets opplevelse av å høre ti og være en betydningsfull person for fellesskapet» Med utgangspunkt i denne definisjonen fra forskningsrapporten «Hele barnet – hele løpet; mobbing i barnehagen» (Lund et al., 2015), rettes søkelyset videre mot hvordan nettopp voksenrollen kan krenke barnets opplevelse av tilhørighet og følelsen av å være betydningsfull for fellesskapet. Hvilke holdninger råder i barnehagene i forhold til denne tematikken, og hvordan kan barnehagene arbeide med disse holdningene? Dialektisk relasjonsteori (Schibbye, 2009), er brukt for å forstå relasjoner ut fra et gjensidig og prosessuelt perspektiv. Annen teori som belyser studiens tematikk er den autoritative voksenrollen (Baumrind, 1991), trange og romslige samspillsmønster (Bae, 2009a), anerkjennelse (Honneth & Holm-Hansen, 2008; Lund & Helgeland, 2016; Schibbye & Løvlie, 2017), relasjoners betydning (Drugli, 2017; Pianta, 1999), varm og tydelig voksenledelse i arbeidet mot mobbing (Idsøe, Roland, & Søbstad, 2017; Lund, 2014b), omsorgsarbeid og personlighet (Gotvassli, 2006). For å belyse de spørsmål oppgaven reiser, er det brukt en kvalitativ tilnærming i form av intervju. Utvalget består av fire pedagoger ... Master Thesis Helgeland University of Stavanger: UiS Brage Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Helgeland Holm-Hansen ENVELOPE(162.183,162.183,-77.600,-77.600) Roland ENVELOPE(-64.050,-64.050,-65.067,-65.067) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Stavanger: UiS Brage |
op_collection_id |
ftunivstavanger |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
mobbing voksenrollen relasjoner selvrefleksjon den autoritative voksne mobbebegrepet trange og romslige samspillsmønster spesialpedagogikk utdanningsvitenskap VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
spellingShingle |
mobbing voksenrollen relasjoner selvrefleksjon den autoritative voksne mobbebegrepet trange og romslige samspillsmønster spesialpedagogikk utdanningsvitenskap VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 Obrestad, Cecilie Jonassen Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen |
topic_facet |
mobbing voksenrollen relasjoner selvrefleksjon den autoritative voksne mobbebegrepet trange og romslige samspillsmønster spesialpedagogikk utdanningsvitenskap VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 |
description |
Master's thesis in Special education SAMMENDRAG I denne studien settes søkelyset på de voksnes ansvar i relasjonen til barn og hvordan dette står sentralt i arbeidet mot mobbing i barnehagen. Studien bygger på fire pedagogers refleksjoner og erfaringer. God relasjonskompetanse handler om å være bevisst egne bidrag i relasjoner. Selvrefleksjon og avgrensning kan bidra til å forklare hva som ligger bak våre begrunnelser og handlinger. Det kan være ubehagelig å sette søkelyset mot voksne som av ulike grunner ikke ser betydningen av varm og tydelig voksenledelse, og dermed selv kan bli en opprettholdende faktor for mobbing. Begrunnelsene er derfor mange for å arbeide med personalets bevissthet rundt hva som skjer i samspill mellom voksne og barn. «Mobbing av barn i barnehagen er handlinger fra voksne og/eller barn som krenker barnets opplevelse av å høre ti og være en betydningsfull person for fellesskapet» Med utgangspunkt i denne definisjonen fra forskningsrapporten «Hele barnet – hele løpet; mobbing i barnehagen» (Lund et al., 2015), rettes søkelyset videre mot hvordan nettopp voksenrollen kan krenke barnets opplevelse av tilhørighet og følelsen av å være betydningsfull for fellesskapet. Hvilke holdninger råder i barnehagene i forhold til denne tematikken, og hvordan kan barnehagene arbeide med disse holdningene? Dialektisk relasjonsteori (Schibbye, 2009), er brukt for å forstå relasjoner ut fra et gjensidig og prosessuelt perspektiv. Annen teori som belyser studiens tematikk er den autoritative voksenrollen (Baumrind, 1991), trange og romslige samspillsmønster (Bae, 2009a), anerkjennelse (Honneth & Holm-Hansen, 2008; Lund & Helgeland, 2016; Schibbye & Løvlie, 2017), relasjoners betydning (Drugli, 2017; Pianta, 1999), varm og tydelig voksenledelse i arbeidet mot mobbing (Idsøe, Roland, & Søbstad, 2017; Lund, 2014b), omsorgsarbeid og personlighet (Gotvassli, 2006). For å belyse de spørsmål oppgaven reiser, er det brukt en kvalitativ tilnærming i form av intervju. Utvalget består av fire pedagoger ... |
author2 |
Martinsen, Marianne Torve |
format |
Master Thesis |
author |
Obrestad, Cecilie Jonassen |
author_facet |
Obrestad, Cecilie Jonassen |
author_sort |
Obrestad, Cecilie Jonassen |
title |
Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen |
title_short |
Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen |
title_full |
Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen |
title_fullStr |
Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen |
title_full_unstemmed |
Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen |
title_sort |
hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - med fokus på voksenrollen |
publisher |
University of Stavanger, Norway |
publishDate |
2018 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2560981 |
long_lat |
ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) ENVELOPE(162.183,162.183,-77.600,-77.600) ENVELOPE(-64.050,-64.050,-65.067,-65.067) |
geographic |
Bak Helgeland Holm-Hansen Roland |
geographic_facet |
Bak Helgeland Holm-Hansen Roland |
genre |
Helgeland |
genre_facet |
Helgeland |
op_source |
86 |
op_relation |
Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018; http://hdl.handle.net/11250/2560981 |
_version_ |
1768388346516602880 |