Bærekraftig praksis for reiselivsbedrifter i Norge

Master's thesis in International Hotel and tourism management Det har over de siste årene blitt en økende bevissthet rundt bærekraftig reiseliv og klimaendringene som kan påvirke reiselivet på forskjellige måter. Reiselivsbransjen i Norge har renhet og natur som sine viktigste salgsargumenter,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marthinussen, Linn B.
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: University of Stavanger, Norway 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/185103
id ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/185103
record_format openpolar
spelling ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/185103 2023-06-11T04:14:13+02:00 Bærekraftig praksis for reiselivsbedrifter i Norge Marthinussen, Linn B. 2010-03-03T13:06:49Z 723648 bytes application/pdf http://hdl.handle.net/11250/185103 nob nob University of Stavanger, Norway Masteroppgave/UIS-SV-NHS/2009 http://hdl.handle.net/11250/185103 hotelladministrasjon reiselivsadministrasjon VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Master thesis 2010 ftunivstavanger 2023-05-29T16:02:44Z Master's thesis in International Hotel and tourism management Det har over de siste årene blitt en økende bevissthet rundt bærekraftig reiseliv og klimaendringene som kan påvirke reiselivet på forskjellige måter. Reiselivsbransjen i Norge har renhet og natur som sine viktigste salgsargumenter, det er derfor viktig å ta vare på de ressursene man har innenfor landets grenser. For å belyse dette temaet er det startet å se på veien mot bærekraftig utvikling, overveielser på hvorfor bærekraft har utviklet seg så sakte og hva det innebærer for reiselivet å bli mer bærekraftig. Hvilke kriterier er viktig innefor begrepet bærekraft, hvordan blir bærekraft sett på og hva kan gjøres for å oppnå bærekraftig utvikling og hvilke virkemidler kan man bruke på veien mot bærekraft. Problemstillingen i oppgaven lyder slik: ”Hva legger reiselivsbedriftene vekt på når de skal være bærekraftige?” ”Og hva gjør bedriftene for å nå et bærekraftig mål?” Problemstillingen er tilnærmet gjennom en kvantitativ undersøkelse rettet mot reiselivsbedrifter innenfor tre forskjellige regioner i Norge, to i Nord-Norge og en i Sør-Vest Norge. Det kom inn 106 svar av 237 utsendelser. Spørreundersøkelsen har brukt utvalgte kriterier som Innovasjon Norge har laget som grunnlag. Målet med denne oppgaven er å se hvor langt reiselivsindustrien i Norge har kommet når det gjelder bærekraftighet og hva som er viktig praksis for reiselivsbedriftene å følge Generelt ser det ut til at de fleste reiselivsbedriftene synes bærekraft er viktig for fremtiden og undersøkelsen viser at å bidra med positiv næringsmessig og økonomisk utvikling er det de fleste bedriftene mener er viktigst for sin bedrift. Og bruke gjestenes tilbakemeldinger som en del av bedriftens styringsverktøy er også en viktig faktor for bedriften. Viktigheten av de forskjellige kriteriene for bærekraft ble bedømt av de fleste respondentene som viktig eller svært viktig og man kan se at det er veldig få som legger seg på den nedre delen av skalaen.Et viktig moment man finner ut fra teorien er at ... Master Thesis Nord-Norge University of Stavanger: UiS Brage Synes ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
institution Open Polar
collection University of Stavanger: UiS Brage
op_collection_id ftunivstavanger
language Norwegian Bokmål
topic hotelladministrasjon
reiselivsadministrasjon
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
spellingShingle hotelladministrasjon
reiselivsadministrasjon
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Marthinussen, Linn B.
Bærekraftig praksis for reiselivsbedrifter i Norge
topic_facet hotelladministrasjon
reiselivsadministrasjon
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
description Master's thesis in International Hotel and tourism management Det har over de siste årene blitt en økende bevissthet rundt bærekraftig reiseliv og klimaendringene som kan påvirke reiselivet på forskjellige måter. Reiselivsbransjen i Norge har renhet og natur som sine viktigste salgsargumenter, det er derfor viktig å ta vare på de ressursene man har innenfor landets grenser. For å belyse dette temaet er det startet å se på veien mot bærekraftig utvikling, overveielser på hvorfor bærekraft har utviklet seg så sakte og hva det innebærer for reiselivet å bli mer bærekraftig. Hvilke kriterier er viktig innefor begrepet bærekraft, hvordan blir bærekraft sett på og hva kan gjøres for å oppnå bærekraftig utvikling og hvilke virkemidler kan man bruke på veien mot bærekraft. Problemstillingen i oppgaven lyder slik: ”Hva legger reiselivsbedriftene vekt på når de skal være bærekraftige?” ”Og hva gjør bedriftene for å nå et bærekraftig mål?” Problemstillingen er tilnærmet gjennom en kvantitativ undersøkelse rettet mot reiselivsbedrifter innenfor tre forskjellige regioner i Norge, to i Nord-Norge og en i Sør-Vest Norge. Det kom inn 106 svar av 237 utsendelser. Spørreundersøkelsen har brukt utvalgte kriterier som Innovasjon Norge har laget som grunnlag. Målet med denne oppgaven er å se hvor langt reiselivsindustrien i Norge har kommet når det gjelder bærekraftighet og hva som er viktig praksis for reiselivsbedriftene å følge Generelt ser det ut til at de fleste reiselivsbedriftene synes bærekraft er viktig for fremtiden og undersøkelsen viser at å bidra med positiv næringsmessig og økonomisk utvikling er det de fleste bedriftene mener er viktigst for sin bedrift. Og bruke gjestenes tilbakemeldinger som en del av bedriftens styringsverktøy er også en viktig faktor for bedriften. Viktigheten av de forskjellige kriteriene for bærekraft ble bedømt av de fleste respondentene som viktig eller svært viktig og man kan se at det er veldig få som legger seg på den nedre delen av skalaen.Et viktig moment man finner ut fra teorien er at ...
format Master Thesis
author Marthinussen, Linn B.
author_facet Marthinussen, Linn B.
author_sort Marthinussen, Linn B.
title Bærekraftig praksis for reiselivsbedrifter i Norge
title_short Bærekraftig praksis for reiselivsbedrifter i Norge
title_full Bærekraftig praksis for reiselivsbedrifter i Norge
title_fullStr Bærekraftig praksis for reiselivsbedrifter i Norge
title_full_unstemmed Bærekraftig praksis for reiselivsbedrifter i Norge
title_sort bærekraftig praksis for reiselivsbedrifter i norge
publisher University of Stavanger, Norway
publishDate 2010
url http://hdl.handle.net/11250/185103
long_lat ENVELOPE(6.028,6.028,62.538,62.538)
geographic Synes
geographic_facet Synes
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_relation Masteroppgave/UIS-SV-NHS/2009
http://hdl.handle.net/11250/185103
_version_ 1768392063888392192