Bærekraftig praksis for reiselivsbedrifter i Norge

Master's thesis in International Hotel and tourism management Det har over de siste årene blitt en økende bevissthet rundt bærekraftig reiseliv og klimaendringene som kan påvirke reiselivet på forskjellige måter. Reiselivsbransjen i Norge har renhet og natur som sine viktigste salgsargumenter,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marthinussen, Linn B.
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: University of Stavanger, Norway 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/185103
Description
Summary:Master's thesis in International Hotel and tourism management Det har over de siste årene blitt en økende bevissthet rundt bærekraftig reiseliv og klimaendringene som kan påvirke reiselivet på forskjellige måter. Reiselivsbransjen i Norge har renhet og natur som sine viktigste salgsargumenter, det er derfor viktig å ta vare på de ressursene man har innenfor landets grenser. For å belyse dette temaet er det startet å se på veien mot bærekraftig utvikling, overveielser på hvorfor bærekraft har utviklet seg så sakte og hva det innebærer for reiselivet å bli mer bærekraftig. Hvilke kriterier er viktig innefor begrepet bærekraft, hvordan blir bærekraft sett på og hva kan gjøres for å oppnå bærekraftig utvikling og hvilke virkemidler kan man bruke på veien mot bærekraft. Problemstillingen i oppgaven lyder slik: ”Hva legger reiselivsbedriftene vekt på når de skal være bærekraftige?” ”Og hva gjør bedriftene for å nå et bærekraftig mål?” Problemstillingen er tilnærmet gjennom en kvantitativ undersøkelse rettet mot reiselivsbedrifter innenfor tre forskjellige regioner i Norge, to i Nord-Norge og en i Sør-Vest Norge. Det kom inn 106 svar av 237 utsendelser. Spørreundersøkelsen har brukt utvalgte kriterier som Innovasjon Norge har laget som grunnlag. Målet med denne oppgaven er å se hvor langt reiselivsindustrien i Norge har kommet når det gjelder bærekraftighet og hva som er viktig praksis for reiselivsbedriftene å følge Generelt ser det ut til at de fleste reiselivsbedriftene synes bærekraft er viktig for fremtiden og undersøkelsen viser at å bidra med positiv næringsmessig og økonomisk utvikling er det de fleste bedriftene mener er viktigst for sin bedrift. Og bruke gjestenes tilbakemeldinger som en del av bedriftens styringsverktøy er også en viktig faktor for bedriften. Viktigheten av de forskjellige kriteriene for bærekraft ble bedømt av de fleste respondentene som viktig eller svært viktig og man kan se at det er veldig få som legger seg på den nedre delen av skalaen.Et viktig moment man finner ut fra teorien er at ...