Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner

Master's thesis in Risk management and societal safety Denne mastergradsoppgavens siktemål er å undersøke om samtidighetskonflikter mellom arbeidsoperasjoner kan svekke beredskapen ved de regionale lufthavnene i Norge. Bakkepersonellet (vanligvis 2 stk. på vakt) ved de regionale lufthavner har...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bjelland, Bjørn
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: University of Stavanger, Norway 2009
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/184488
id ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/184488
record_format openpolar
spelling ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/184488 2023-06-11T04:11:42+02:00 Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner Bjelland, Bjørn 2009 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/184488 nob nob University of Stavanger, Norway Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2009; http://hdl.handle.net/11250/184488 70 p. samfunnssikkerhet sikkerhetskultur organisasjonsulykker luftfart beredskap samtidighetskonflikt VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 Master thesis 2009 ftunivstavanger 2023-05-29T16:02:31Z Master's thesis in Risk management and societal safety Denne mastergradsoppgavens siktemål er å undersøke om samtidighetskonflikter mellom arbeidsoperasjoner kan svekke beredskapen ved de regionale lufthavnene i Norge. Bakkepersonellet (vanligvis 2 stk. på vakt) ved de regionale lufthavner har kombinasjonsoppgaver som innebærer at personellet i løpet av samme vakt skal utføre såkalt plasstjeneste og handlingvirksomhet (dette begrepet har utgangspunkt i det engelske uttrykket handling som benyttes konsekvent i luftfarten og i denne oppgaven). Dette innbærer bl.a. brøyting og preparering av rullebanen, rapportere banestatus, vinke inn fly, håndtere bagasje, være i brann- og redningsberedskap, fylle drivstoff og klargjøre flyet/flyene før avgang. En stor del av dette arbeidet må utføres innen 30 minutter for at ruteprogrammet skal kunne opprettholdes. Gantt-registrering (se vedlegg 1 og 2 for illustrasjon) kombinert med kvalitative intervjuer ble benyttet som datainnsamlingsmetode og resultatene viser at samtidighetskonflikter kan medføre utfordringer med å opprettholde beredskapskravene som er hjemlet i Bestemmelser for sivil luftfart (2006). Arbeidskategoriene plasstjeneste og handlingvirksomhet utmerker seg mht. samtidighetskonflikter. Når det gjelder plasstjeneste er det banepreparering som oftest er kilde til samtidighetskonflikt, mens det for handlingvirksomhet er plattformhandling og fylling av drivstoff som utpeker seg. Totalt utgjør plasstjeneste og handlingvirksomhet 87 % av alle samtidighetskonflikter og er fordelt med hhv. 52 % og 35 %. I Lofoten og Ofoten er det en overrepresentasjon av samtidighet knyttet til handlingvirksomhet, mens plasstjeneste utgjør en overvekt i Helgeland og Namdalen etterfulgt av Sør-Norge og Finnmark. Resultatene antyder at samtidighetskonflikter kan skape utfordringer i forhold til opprettholdelse av pålagt beredskap. Når flere arbeidsoperasjoner i prinsippet skal utføres samtidig kan dette medføre at personellet ikke rekker å oppholde seg i umiddelbar nærhet til ... Master Thesis Finnmark Helgeland Lofoten Ofoten Finnmark University of Stavanger: UiS Brage Helgeland Lofoten Ofoten ENVELOPE(16.378,16.378,68.029,68.029) Brann ENVELOPE(17.031,17.031,68.850,68.850)
institution Open Polar
collection University of Stavanger: UiS Brage
op_collection_id ftunivstavanger
language Norwegian Bokmål
topic samfunnssikkerhet
sikkerhetskultur
organisasjonsulykker
luftfart
beredskap
samtidighetskonflikt
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240
spellingShingle samfunnssikkerhet
sikkerhetskultur
organisasjonsulykker
luftfart
beredskap
samtidighetskonflikt
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240
Bjelland, Bjørn
Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner
topic_facet samfunnssikkerhet
sikkerhetskultur
organisasjonsulykker
luftfart
beredskap
samtidighetskonflikt
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240
description Master's thesis in Risk management and societal safety Denne mastergradsoppgavens siktemål er å undersøke om samtidighetskonflikter mellom arbeidsoperasjoner kan svekke beredskapen ved de regionale lufthavnene i Norge. Bakkepersonellet (vanligvis 2 stk. på vakt) ved de regionale lufthavner har kombinasjonsoppgaver som innebærer at personellet i løpet av samme vakt skal utføre såkalt plasstjeneste og handlingvirksomhet (dette begrepet har utgangspunkt i det engelske uttrykket handling som benyttes konsekvent i luftfarten og i denne oppgaven). Dette innbærer bl.a. brøyting og preparering av rullebanen, rapportere banestatus, vinke inn fly, håndtere bagasje, være i brann- og redningsberedskap, fylle drivstoff og klargjøre flyet/flyene før avgang. En stor del av dette arbeidet må utføres innen 30 minutter for at ruteprogrammet skal kunne opprettholdes. Gantt-registrering (se vedlegg 1 og 2 for illustrasjon) kombinert med kvalitative intervjuer ble benyttet som datainnsamlingsmetode og resultatene viser at samtidighetskonflikter kan medføre utfordringer med å opprettholde beredskapskravene som er hjemlet i Bestemmelser for sivil luftfart (2006). Arbeidskategoriene plasstjeneste og handlingvirksomhet utmerker seg mht. samtidighetskonflikter. Når det gjelder plasstjeneste er det banepreparering som oftest er kilde til samtidighetskonflikt, mens det for handlingvirksomhet er plattformhandling og fylling av drivstoff som utpeker seg. Totalt utgjør plasstjeneste og handlingvirksomhet 87 % av alle samtidighetskonflikter og er fordelt med hhv. 52 % og 35 %. I Lofoten og Ofoten er det en overrepresentasjon av samtidighet knyttet til handlingvirksomhet, mens plasstjeneste utgjør en overvekt i Helgeland og Namdalen etterfulgt av Sør-Norge og Finnmark. Resultatene antyder at samtidighetskonflikter kan skape utfordringer i forhold til opprettholdelse av pålagt beredskap. Når flere arbeidsoperasjoner i prinsippet skal utføres samtidig kan dette medføre at personellet ikke rekker å oppholde seg i umiddelbar nærhet til ...
format Master Thesis
author Bjelland, Bjørn
author_facet Bjelland, Bjørn
author_sort Bjelland, Bjørn
title Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner
title_short Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner
title_full Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner
title_fullStr Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner
title_full_unstemmed Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner
title_sort produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved avinors regionale lufthavner
publisher University of Stavanger, Norway
publishDate 2009
url http://hdl.handle.net/11250/184488
long_lat ENVELOPE(16.378,16.378,68.029,68.029)
ENVELOPE(17.031,17.031,68.850,68.850)
geographic Helgeland
Lofoten
Ofoten
Brann
geographic_facet Helgeland
Lofoten
Ofoten
Brann
genre Finnmark
Helgeland
Lofoten
Ofoten
Finnmark
genre_facet Finnmark
Helgeland
Lofoten
Ofoten
Finnmark
op_source 70 p.
op_relation Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2009;
http://hdl.handle.net/11250/184488
_version_ 1768386930309857280