Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner
Master's thesis in Risk management and societal safety Denne mastergradsoppgavens siktemål er å undersøke om samtidighetskonflikter mellom arbeidsoperasjoner kan svekke beredskapen ved de regionale lufthavnene i Norge. Bakkepersonellet (vanligvis 2 stk. på vakt) ved de regionale lufthavner har...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
University of Stavanger, Norway
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/184488 |
id |
ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/184488 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivstavanger:oai:uis.brage.unit.no:11250/184488 2023-06-11T04:11:42+02:00 Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner Bjelland, Bjørn 2009 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/184488 nob nob University of Stavanger, Norway Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2009; http://hdl.handle.net/11250/184488 70 p. samfunnssikkerhet sikkerhetskultur organisasjonsulykker luftfart beredskap samtidighetskonflikt VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 Master thesis 2009 ftunivstavanger 2023-05-29T16:02:31Z Master's thesis in Risk management and societal safety Denne mastergradsoppgavens siktemål er å undersøke om samtidighetskonflikter mellom arbeidsoperasjoner kan svekke beredskapen ved de regionale lufthavnene i Norge. Bakkepersonellet (vanligvis 2 stk. på vakt) ved de regionale lufthavner har kombinasjonsoppgaver som innebærer at personellet i løpet av samme vakt skal utføre såkalt plasstjeneste og handlingvirksomhet (dette begrepet har utgangspunkt i det engelske uttrykket handling som benyttes konsekvent i luftfarten og i denne oppgaven). Dette innbærer bl.a. brøyting og preparering av rullebanen, rapportere banestatus, vinke inn fly, håndtere bagasje, være i brann- og redningsberedskap, fylle drivstoff og klargjøre flyet/flyene før avgang. En stor del av dette arbeidet må utføres innen 30 minutter for at ruteprogrammet skal kunne opprettholdes. Gantt-registrering (se vedlegg 1 og 2 for illustrasjon) kombinert med kvalitative intervjuer ble benyttet som datainnsamlingsmetode og resultatene viser at samtidighetskonflikter kan medføre utfordringer med å opprettholde beredskapskravene som er hjemlet i Bestemmelser for sivil luftfart (2006). Arbeidskategoriene plasstjeneste og handlingvirksomhet utmerker seg mht. samtidighetskonflikter. Når det gjelder plasstjeneste er det banepreparering som oftest er kilde til samtidighetskonflikt, mens det for handlingvirksomhet er plattformhandling og fylling av drivstoff som utpeker seg. Totalt utgjør plasstjeneste og handlingvirksomhet 87 % av alle samtidighetskonflikter og er fordelt med hhv. 52 % og 35 %. I Lofoten og Ofoten er det en overrepresentasjon av samtidighet knyttet til handlingvirksomhet, mens plasstjeneste utgjør en overvekt i Helgeland og Namdalen etterfulgt av Sør-Norge og Finnmark. Resultatene antyder at samtidighetskonflikter kan skape utfordringer i forhold til opprettholdelse av pålagt beredskap. Når flere arbeidsoperasjoner i prinsippet skal utføres samtidig kan dette medføre at personellet ikke rekker å oppholde seg i umiddelbar nærhet til ... Master Thesis Finnmark Helgeland Lofoten Ofoten Finnmark University of Stavanger: UiS Brage Helgeland Lofoten Ofoten ENVELOPE(16.378,16.378,68.029,68.029) Brann ENVELOPE(17.031,17.031,68.850,68.850) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Stavanger: UiS Brage |
op_collection_id |
ftunivstavanger |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
samfunnssikkerhet sikkerhetskultur organisasjonsulykker luftfart beredskap samtidighetskonflikt VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 |
spellingShingle |
samfunnssikkerhet sikkerhetskultur organisasjonsulykker luftfart beredskap samtidighetskonflikt VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 Bjelland, Bjørn Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner |
topic_facet |
samfunnssikkerhet sikkerhetskultur organisasjonsulykker luftfart beredskap samtidighetskonflikt VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 |
description |
Master's thesis in Risk management and societal safety Denne mastergradsoppgavens siktemål er å undersøke om samtidighetskonflikter mellom arbeidsoperasjoner kan svekke beredskapen ved de regionale lufthavnene i Norge. Bakkepersonellet (vanligvis 2 stk. på vakt) ved de regionale lufthavner har kombinasjonsoppgaver som innebærer at personellet i løpet av samme vakt skal utføre såkalt plasstjeneste og handlingvirksomhet (dette begrepet har utgangspunkt i det engelske uttrykket handling som benyttes konsekvent i luftfarten og i denne oppgaven). Dette innbærer bl.a. brøyting og preparering av rullebanen, rapportere banestatus, vinke inn fly, håndtere bagasje, være i brann- og redningsberedskap, fylle drivstoff og klargjøre flyet/flyene før avgang. En stor del av dette arbeidet må utføres innen 30 minutter for at ruteprogrammet skal kunne opprettholdes. Gantt-registrering (se vedlegg 1 og 2 for illustrasjon) kombinert med kvalitative intervjuer ble benyttet som datainnsamlingsmetode og resultatene viser at samtidighetskonflikter kan medføre utfordringer med å opprettholde beredskapskravene som er hjemlet i Bestemmelser for sivil luftfart (2006). Arbeidskategoriene plasstjeneste og handlingvirksomhet utmerker seg mht. samtidighetskonflikter. Når det gjelder plasstjeneste er det banepreparering som oftest er kilde til samtidighetskonflikt, mens det for handlingvirksomhet er plattformhandling og fylling av drivstoff som utpeker seg. Totalt utgjør plasstjeneste og handlingvirksomhet 87 % av alle samtidighetskonflikter og er fordelt med hhv. 52 % og 35 %. I Lofoten og Ofoten er det en overrepresentasjon av samtidighet knyttet til handlingvirksomhet, mens plasstjeneste utgjør en overvekt i Helgeland og Namdalen etterfulgt av Sør-Norge og Finnmark. Resultatene antyder at samtidighetskonflikter kan skape utfordringer i forhold til opprettholdelse av pålagt beredskap. Når flere arbeidsoperasjoner i prinsippet skal utføres samtidig kan dette medføre at personellet ikke rekker å oppholde seg i umiddelbar nærhet til ... |
format |
Master Thesis |
author |
Bjelland, Bjørn |
author_facet |
Bjelland, Bjørn |
author_sort |
Bjelland, Bjørn |
title |
Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner |
title_short |
Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner |
title_full |
Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner |
title_fullStr |
Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner |
title_full_unstemmed |
Produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved Avinors regionale lufthavner |
title_sort |
produksjon eller beredskap ‐ ja takk, begge deler? : en studie av samtidighetskonflikter ved avinors regionale lufthavner |
publisher |
University of Stavanger, Norway |
publishDate |
2009 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/184488 |
long_lat |
ENVELOPE(16.378,16.378,68.029,68.029) ENVELOPE(17.031,17.031,68.850,68.850) |
geographic |
Helgeland Lofoten Ofoten Brann |
geographic_facet |
Helgeland Lofoten Ofoten Brann |
genre |
Finnmark Helgeland Lofoten Ofoten Finnmark |
genre_facet |
Finnmark Helgeland Lofoten Ofoten Finnmark |
op_source |
70 p. |
op_relation |
Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2009; http://hdl.handle.net/11250/184488 |
_version_ |
1768386930309857280 |