Hvilken plass har det samiske i norskfaget? - En innholdsanalyse som tar i bruk kvalitative og kvantitative metoder for å undersøke omfang og innhold av det samiske i norskfaget i videregående skole

Denne oppgaven handler om hvordan kunnskap om samisk språk, kultur og litteratur er inkludert eller eksludert i norskfaget på videregående skole. Undersøkelsen kombinerer kvalitative og kvantitative metoder. Analysen tar utgangspunkt i kritisk diskursanalyse, men teorier om habitus og doxa er også s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Winther, Lisa Agathe
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Høgskolen i Sørøst-Norge 2017
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2472725
_version_ 1821702296238555136
author Winther, Lisa Agathe
author_facet Winther, Lisa Agathe
author_sort Winther, Lisa Agathe
collection Universitet i Sørøst-Norge: USN Open Archive
description Denne oppgaven handler om hvordan kunnskap om samisk språk, kultur og litteratur er inkludert eller eksludert i norskfaget på videregående skole. Undersøkelsen kombinerer kvalitative og kvantitative metoder. Analysen tar utgangspunkt i kritisk diskursanalyse, men teorier om habitus og doxa er også sentrale. I tillegg er det brukt teorier om litteratur som et viktig instrument i den nasjonale identitetspolitikken. Jeg har forsøkt å tolke hvilke føringer Utdanningsdirektoratet har lagt i læreplanen når det gjelder det samiske i norskfaget. Videre pekes det på hvilken plass det samiske har i norskbøkene og i den norskfaglige diskursen ved undersøkelser av litterære oppslagsverk og en sakprosaantologi. For å belyse problemstillingen fra et samisk perspektiv har jeg intervjuet to professorer i samisk litteraturvitenskap. Mine funn viser at det er ulik tolkning i forlagene når det gjelder hvilken kunnskap og hvor stor plass kunnskapen om det samiske språket, kulturen og litteraturen skal ha i norskfaget. Tendensen er at det samiske er overfladisk presentert, og det er få litterære tekster i bøkene som kan skape innsikt og empati for den samiske befolkningen. Det finnes noen lyspunkter, og det kan være et tegn på at det er endringer på gang. Funn i intervjuet viser også at kompetanse om samisk språk, kultur og litteratur er lite etterspurt av myndighetene, som har det overordnede ansvaret for å formidle denne kunnskapen. Det kan se ut som forfattere av oppslagsverk om norsk litteraturhistorie har foretatt et skille mellom norske og samiske forfattere på bakgrunn av etnisitet. Det samme gjelder LNU (landlaget for norsklærere) når de har satt sammen sakprosa-antologien. Hovedfunnet er at det samiske har liten plass i norskfaget og den norskfaglige diskursen, og at samene i liten grad har kommet i posisjon til å produsere kunnskapen om seg selv i læreverkene i norsk.
format Master Thesis
genre samisk
genre_facet samisk
geographic Finnes
Skille
geographic_facet Finnes
Skille
id ftunivsorostnor:oai:openarchive.usn.no:11250/2472725
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497)
op_collection_id ftunivsorostnor
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2472725
op_source 87
publishDate 2017
publisher Høgskolen i Sørøst-Norge
record_format openpolar
spelling ftunivsorostnor:oai:openarchive.usn.no:11250/2472725 2025-01-17T00:39:59+00:00 Hvilken plass har det samiske i norskfaget? - En innholdsanalyse som tar i bruk kvalitative og kvantitative metoder for å undersøke omfang og innhold av det samiske i norskfaget i videregående skole Winther, Lisa Agathe 2017 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2472725 nob nob Høgskolen i Sørøst-Norge http://hdl.handle.net/11250/2472725 87 norskdidaktikk samisk VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 Master thesis 2017 ftunivsorostnor 2024-12-16T04:15:43Z Denne oppgaven handler om hvordan kunnskap om samisk språk, kultur og litteratur er inkludert eller eksludert i norskfaget på videregående skole. Undersøkelsen kombinerer kvalitative og kvantitative metoder. Analysen tar utgangspunkt i kritisk diskursanalyse, men teorier om habitus og doxa er også sentrale. I tillegg er det brukt teorier om litteratur som et viktig instrument i den nasjonale identitetspolitikken. Jeg har forsøkt å tolke hvilke føringer Utdanningsdirektoratet har lagt i læreplanen når det gjelder det samiske i norskfaget. Videre pekes det på hvilken plass det samiske har i norskbøkene og i den norskfaglige diskursen ved undersøkelser av litterære oppslagsverk og en sakprosaantologi. For å belyse problemstillingen fra et samisk perspektiv har jeg intervjuet to professorer i samisk litteraturvitenskap. Mine funn viser at det er ulik tolkning i forlagene når det gjelder hvilken kunnskap og hvor stor plass kunnskapen om det samiske språket, kulturen og litteraturen skal ha i norskfaget. Tendensen er at det samiske er overfladisk presentert, og det er få litterære tekster i bøkene som kan skape innsikt og empati for den samiske befolkningen. Det finnes noen lyspunkter, og det kan være et tegn på at det er endringer på gang. Funn i intervjuet viser også at kompetanse om samisk språk, kultur og litteratur er lite etterspurt av myndighetene, som har det overordnede ansvaret for å formidle denne kunnskapen. Det kan se ut som forfattere av oppslagsverk om norsk litteraturhistorie har foretatt et skille mellom norske og samiske forfattere på bakgrunn av etnisitet. Det samme gjelder LNU (landlaget for norsklærere) når de har satt sammen sakprosa-antologien. Hovedfunnet er at det samiske har liten plass i norskfaget og den norskfaglige diskursen, og at samene i liten grad har kommet i posisjon til å produsere kunnskapen om seg selv i læreverkene i norsk. Master Thesis samisk Universitet i Sørøst-Norge: USN Open Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Skille ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497)
spellingShingle norskdidaktikk
samisk
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018
Winther, Lisa Agathe
Hvilken plass har det samiske i norskfaget? - En innholdsanalyse som tar i bruk kvalitative og kvantitative metoder for å undersøke omfang og innhold av det samiske i norskfaget i videregående skole
title Hvilken plass har det samiske i norskfaget? - En innholdsanalyse som tar i bruk kvalitative og kvantitative metoder for å undersøke omfang og innhold av det samiske i norskfaget i videregående skole
title_full Hvilken plass har det samiske i norskfaget? - En innholdsanalyse som tar i bruk kvalitative og kvantitative metoder for å undersøke omfang og innhold av det samiske i norskfaget i videregående skole
title_fullStr Hvilken plass har det samiske i norskfaget? - En innholdsanalyse som tar i bruk kvalitative og kvantitative metoder for å undersøke omfang og innhold av det samiske i norskfaget i videregående skole
title_full_unstemmed Hvilken plass har det samiske i norskfaget? - En innholdsanalyse som tar i bruk kvalitative og kvantitative metoder for å undersøke omfang og innhold av det samiske i norskfaget i videregående skole
title_short Hvilken plass har det samiske i norskfaget? - En innholdsanalyse som tar i bruk kvalitative og kvantitative metoder for å undersøke omfang og innhold av det samiske i norskfaget i videregående skole
title_sort hvilken plass har det samiske i norskfaget? - en innholdsanalyse som tar i bruk kvalitative og kvantitative metoder for å undersøke omfang og innhold av det samiske i norskfaget i videregående skole
topic norskdidaktikk
samisk
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018
topic_facet norskdidaktikk
samisk
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018
url http://hdl.handle.net/11250/2472725