Fra trafikkmaskin til bilfritt byliv - En mulighetsstudie av Nylandsveien og omegn

Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er transformasjon fra bilbasert til bilfritt byliv. Prosjektområdet er derfor Nylandsveien og omegn i Oslo, da dette området er svært bilbasert i dag. Designtenkning er brukt som metode for å komme opp med et forslag til hvordan området kan se ut om de...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Dahlen, Lisa Roland, Arentz-Grastvedt, Anneli
Other Authors: Kathrine Omnia Strøm
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norwegian University of Life Sciences 2023
Subjects:
Bru
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3081493
Description
Summary:Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er transformasjon fra bilbasert til bilfritt byliv. Prosjektområdet er derfor Nylandsveien og omegn i Oslo, da dette området er svært bilbasert i dag. Designtenkning er brukt som metode for å komme opp med et forslag til hvordan området kan se ut om det transformeres fra bilbasert til å være tilrettelagt for bilfritt byliv. Prosjekteringsdelen er inndelt i to faser. I fase 1 fokuserte vi på hva vi gjør med Nylandsveien, mens vi i fase 2 jobbet med utforming av byrommene. I dag jobbes det med å transformere bilbaserte områder til fordel for byliv og fremkommelighet for gående og syklende. Nylandsveien, en gammel rest av trafikkmaskinen som inkluderte Bispelokket, er et tydelig symbol på bilen som første prioritet. Analysene viser at hovedandelen av våre kartlagte svakheter, og brukernes mislikte områder, kan sentreres rundt brudelen av denne firefelts veien. Det gir grunnlag for at brua og nærliggende byrom har behov for et løft. Selv om vi vil at området skal få et løft, er det viktig å bevare stedets identitet. Et av våre funn gjennom overordnede analyser var at området i seg selv, og omkringliggende steder som Bjørvika og Günerløkka, har alle ulike kvaliteter og identiteter. Grønlands kvaliteter som lokalbutikker og Akerselva med tilhørende grøntområder bør bevares og løftes frem for å beholde dets identitet. Basert på funnene fra analyser og evalueringer av ulike løsninger, kom vi frem til at vi ønsker å rive Nylandsbrua gjennom Grønland og transformere området til torg, plasser og park. Noen av bruas stolper ønsker vi å bevare som et historisk symbol. Videre foreslår vi å omgjøre dagens bru over Oslo S til en grønn bru for gående og syklende med en perrongdel med koblinger ned til Oslo S. The overall theme for this master's thesis is a transformation from an environment designed for cars, to an environment without cars. The project area is Nylandsveien and the surrounding area, located in Oslo, as it is highly trafficated today. Design thinking is used as a ...