Barnas byromsnettverk på Grønland og Tøyen i Oslo

Det er et nasjonalt mål å sikre et oppvekstmiljø som gir barn trygghet mot skade og med kvaliteter som samsvarer med barnas behov. Barna skal sikres tilgjengelighet til inkluderende aktivitetsområder for organisert og uorganisert lek, idrett og nærhet til grøntområder. Det er pålagt at barn skal ha...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bjerva, Oda
Other Authors: Husaas, Ellen Merete, Evensen, Katinka Horgen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norwegian University of Life Sceinces, Ås 2020
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2732910
id ftunivmob:oai:nmbu.brage.unit.no:11250/2732910
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Open archive Norwegian University of Life Sciences: Brage NMBU
op_collection_id ftunivmob
language Norwegian Bokmål
topic Urban space
Tøyen
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237
spellingShingle Urban space
Tøyen
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237
Bjerva, Oda
Barnas byromsnettverk på Grønland og Tøyen i Oslo
topic_facet Urban space
Tøyen
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237
description Det er et nasjonalt mål å sikre et oppvekstmiljø som gir barn trygghet mot skade og med kvaliteter som samsvarer med barnas behov. Barna skal sikres tilgjengelighet til inkluderende aktivitetsområder for organisert og uorganisert lek, idrett og nærhet til grøntområder. Det er pålagt at barn skal ha mulighet til å påvirke egne liv gjennom medvirkning. For barn som vokser opp i by er bruk av arealene av flere parters interesse, og barns arealbehov må løftes frem og sikres i fortettingen. Denne oppgaven utforsker muligheten for etablering av et sammenhengende byromsnettverk på Grønland og Tøyen i Oslo for barn i aldersgruppen 6-12 år. I etableringen av byromsnettverket kartlegges dagens situasjon, hva som planlegges av endringer og oppgavens forslag til nye områder med potensial for å inngå i byromsnettverket. Gjennom dokumentgjennomgang, informasjon fra barnetråkk fra områdets barneskoler, egne befaringer og kvalitetssikring av en lokalkunnskapsgruppe drøftes ulike faktorer som er sentrale i å kartlegge barnas målpunkter og skape gode byrom i indre Oslo by. Grønland og Tøyen er valgt som caseområde på bakgrunn av områdets levekårsutfordringer, som ligger til grunn for Områdeløftet på Grønland og Tøyen. I tillegg til bilfritt byliv-satsningen som skal øke bylivet. I oppgaven argumenteres det for behovet for en sosial byutvikling som sikrer byrom som tilbyr barna bynatur. Oppgaven reflekterer rundt bynatur som utformingsprinsipp for å bedre tilpasse åpne og offentlige byrom for barn. I tillegg til selve byromsnettverket som retter seg mot barna, foreslår oppgaven metoder for å synliggjøre nettverket og motivere til bruk av det. Produktet er en byplan for barna på Grønland og Tøyen i Oslo. Norway has set a national goal of securing childhood environments that ensure children’s safety from harm and provide qualities that align with their needs. Children should have access to nearby green spaces, and inclusive recreational areas that allow for organised and unorganised forms of play and sports. It is also required that children should have the opportunity to affect their own lives through participation processes. For children who grow up in cities where designating land use is a complex issue with many involved parties, children’s land use requirements need to be included in the discussion, in order to ensure those needs are considered in future city planning. This thesis examines the potential establishment of a connected network of urban spaces in the Grønland and Tøyen neighborhoods of Oslo, Norway, for children ages 6-12. In creating the urban space network, the current situation, future planned developments and suggested sites for the new network have been mapped and analyzed. Methods include a literature review, participatory exercises with children at the local elementary where they map their movements, the author’s own site inspections, and quality assurance from a local group of involved residents where various factors that are central to mapping the children’s destinations and creating good urban spaces in central Oslo are discussed. The Grønland and Tøyen area is chosen as the study’s case site due to the area’s challenges with living conditions, which provided the basis for the Grønland and Tøyen Area Lift, in addition to the Car Free City Life initiative to increase city life in the area. This thesis argues the need for a socially oriented city development that guarantees urban green spaces for children. The assignment reflects on the use of urban nature as a design principle for adapting public and open urban spaces for children. In addition to the urban space network for children, the thesis also suggests methods to increase the network’s visibility and motivate residents to use it. The product is a city plan for the children of Grønland and Tøyen in Oslo. M-LA
author2 Husaas, Ellen Merete
Evensen, Katinka Horgen
format Master Thesis
author Bjerva, Oda
author_facet Bjerva, Oda
author_sort Bjerva, Oda
title Barnas byromsnettverk på Grønland og Tøyen i Oslo
title_short Barnas byromsnettverk på Grønland og Tøyen i Oslo
title_full Barnas byromsnettverk på Grønland og Tøyen i Oslo
title_fullStr Barnas byromsnettverk på Grønland og Tøyen i Oslo
title_full_unstemmed Barnas byromsnettverk på Grønland og Tøyen i Oslo
title_sort barnas byromsnettverk på grønland og tøyen i oslo
publisher Norwegian University of Life Sceinces, Ås
publishDate 2020
url https://hdl.handle.net/11250/2732910
op_coverage Norway, Oslo
geographic Greenland
Norway
geographic_facet Greenland
Norway
genre Greenland
Grønland
genre_facet Greenland
Grønland
op_relation https://hdl.handle.net/11250/2732910
op_rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no
op_rightsnorm CC-BY-NC-ND
_version_ 1766020508748349440
spelling ftunivmob:oai:nmbu.brage.unit.no:11250/2732910 2023-05-15T16:30:46+02:00 Barnas byromsnettverk på Grønland og Tøyen i Oslo The children’s urban space network in Greenland and Tøyen in Oslo Bjerva, Oda Husaas, Ellen Merete Evensen, Katinka Horgen Norway, Oslo 2020 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/2732910 nob nob Norwegian University of Life Sceinces, Ås https://hdl.handle.net/11250/2732910 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no CC-BY-NC-ND Urban space Tøyen VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Urbanisme: 237 Master thesis 2020 ftunivmob 2021-09-23T20:14:44Z Det er et nasjonalt mål å sikre et oppvekstmiljø som gir barn trygghet mot skade og med kvaliteter som samsvarer med barnas behov. Barna skal sikres tilgjengelighet til inkluderende aktivitetsområder for organisert og uorganisert lek, idrett og nærhet til grøntområder. Det er pålagt at barn skal ha mulighet til å påvirke egne liv gjennom medvirkning. For barn som vokser opp i by er bruk av arealene av flere parters interesse, og barns arealbehov må løftes frem og sikres i fortettingen. Denne oppgaven utforsker muligheten for etablering av et sammenhengende byromsnettverk på Grønland og Tøyen i Oslo for barn i aldersgruppen 6-12 år. I etableringen av byromsnettverket kartlegges dagens situasjon, hva som planlegges av endringer og oppgavens forslag til nye områder med potensial for å inngå i byromsnettverket. Gjennom dokumentgjennomgang, informasjon fra barnetråkk fra områdets barneskoler, egne befaringer og kvalitetssikring av en lokalkunnskapsgruppe drøftes ulike faktorer som er sentrale i å kartlegge barnas målpunkter og skape gode byrom i indre Oslo by. Grønland og Tøyen er valgt som caseområde på bakgrunn av områdets levekårsutfordringer, som ligger til grunn for Områdeløftet på Grønland og Tøyen. I tillegg til bilfritt byliv-satsningen som skal øke bylivet. I oppgaven argumenteres det for behovet for en sosial byutvikling som sikrer byrom som tilbyr barna bynatur. Oppgaven reflekterer rundt bynatur som utformingsprinsipp for å bedre tilpasse åpne og offentlige byrom for barn. I tillegg til selve byromsnettverket som retter seg mot barna, foreslår oppgaven metoder for å synliggjøre nettverket og motivere til bruk av det. Produktet er en byplan for barna på Grønland og Tøyen i Oslo. Norway has set a national goal of securing childhood environments that ensure children’s safety from harm and provide qualities that align with their needs. Children should have access to nearby green spaces, and inclusive recreational areas that allow for organised and unorganised forms of play and sports. It is also required that children should have the opportunity to affect their own lives through participation processes. For children who grow up in cities where designating land use is a complex issue with many involved parties, children’s land use requirements need to be included in the discussion, in order to ensure those needs are considered in future city planning. This thesis examines the potential establishment of a connected network of urban spaces in the Grønland and Tøyen neighborhoods of Oslo, Norway, for children ages 6-12. In creating the urban space network, the current situation, future planned developments and suggested sites for the new network have been mapped and analyzed. Methods include a literature review, participatory exercises with children at the local elementary where they map their movements, the author’s own site inspections, and quality assurance from a local group of involved residents where various factors that are central to mapping the children’s destinations and creating good urban spaces in central Oslo are discussed. The Grønland and Tøyen area is chosen as the study’s case site due to the area’s challenges with living conditions, which provided the basis for the Grønland and Tøyen Area Lift, in addition to the Car Free City Life initiative to increase city life in the area. This thesis argues the need for a socially oriented city development that guarantees urban green spaces for children. The assignment reflects on the use of urban nature as a design principle for adapting public and open urban spaces for children. In addition to the urban space network for children, the thesis also suggests methods to increase the network’s visibility and motivate residents to use it. The product is a city plan for the children of Grønland and Tøyen in Oslo. M-LA Master Thesis Greenland Grønland Open archive Norwegian University of Life Sciences: Brage NMBU Greenland Norway