Summary: | Større usikkerhet i markedet har ført til at Yara International ASA i 2016 lanserte en ny strategi for konsernet, kalt Yara Productivity System (YPS). YPS har svært mange likhetstrekk med den velkjente metodikken Lean. Lean har fra tidligere forskning vist seg å være krevende å implementere, og har resultert i flere mislykkede implementeringsforsøk. Dette skyldes blant annet at det har blitt tatt for lite hensyn til kritiske suksessfaktorer. Det finnes lite forskning på ansatte i norsk prosessindustri sin oppfatning av Lean og hvordan suksessfaktorer bidrar til vellykket Lean-implementering. Formålet med dette case-studiet er å avdekke om fabrikkenheten Yara Glomfjord følger de kritiske suksessfaktorene for en vellykket implementering, og i hvor stor grad disse blir fulgt. For å kunne gjennomføre studiet blir det utført en litteraturstudie hvor vi avdekker de mest sentrale forutsetningene som må være til stede for å lykkes. I tillegg blir det gjort totalt 14 kvalitative intervjuer som videre analyseres og drøftes opp mot teoriene. Hovedfunnene i studiet baserer seg på følgende fire kritiske suksessfaktorene: Engasjerte og involverte ledere, endring i organisasjonskultur, økning av ansattes ferdigheter, og utnytte finansielle ressurser. Ut ifra våre funn oppfatter vi det slik at de ulike ledernivåene ikke har hatt en sentral nok rolle under implementeringen, og at dette kan ha bidratt til å skape ulike tolkninger av YPS, samt ulike oppfatninger av visjonen og strategien til YPS, blant de ansatte. Funnene våre viser også at et klart flertall var enige i at åpenhet måtte til for å etablere en YPS-kultur. I tillegg viste funnene at de ansatte mente at kulturendring er ledernes ansvar. Ferdighetsutviklingen og opplæring hadde hovedsakelig bestått av ulike Lean-verktøy. Opplæringen hadde vært noe variert, hvor det til tider gikk veldig raskt, slik at de ansatte ikke følte seg trygge på implementeringen og verktøyene. Videre viser funnene våre at endringstiltak som krevde større investeringer var vanskeligere å ...
|