Hva er fuglekikkernes oppfatning av Varanger som fugledestinasjon?
This assignment is a study of why birdwatchers go to Varanger and what perception they have of Varanger as a bird-watching destination. Furthermore, the focus is on the extent to which facilitation for wildlife- and bird tourism is attractive for those who travel to Varanger Peninsula to watch birds...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Norwegian University of Life Sciences, Ås
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2596940 |
id |
ftunivmob:oai:nmbu.brage.unit.no:11250/2596940 |
---|---|
record_format |
openpolar |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Norwegian University of Life Sciences: Brage NMBU |
op_collection_id |
ftunivmob |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Fugleturisme Viltturisme Varangerhalvøya |
spellingShingle |
Fugleturisme Viltturisme Varangerhalvøya Myrseth, Eli Cora Hva er fuglekikkernes oppfatning av Varanger som fugledestinasjon? |
topic_facet |
Fugleturisme Viltturisme Varangerhalvøya |
description |
This assignment is a study of why birdwatchers go to Varanger and what perception they have of Varanger as a bird-watching destination. Furthermore, the focus is on the extent to which facilitation for wildlife- and bird tourism is attractive for those who travel to Varanger Peninsula to watch birds. The theoretical basis of this assignment consists of the theory of wildlife tourism and bird fauna and about Varanger Peninsula as a birdwatching destination. Qualitative methodology has been used with semi- structured depth interviews with informants. The informants are randomly selected at the places you expect to find birdwatchers. The interviews are transcribed and coded for research questions. The research questions are based on push and pull factors, the "push factor" can be described as factors that make people leave home away from routines and "everyday life", and "pull factors" are factors that cause people to go to a place - or products / places that attract people. The main question in the assignment is based on pull factors, with the question: What pulls the birdwatchers to Varanger Peninsula? The results show that important pull factors among the birdwatchers on Varanger Peninsula are unique arctic nature, many bird species and large bird colonies. Pulling factors are that they want to vacation in an environment where they feel freedom - with a big action room to stay and move wherever you want. Many of the informants have traveled on organized tours with bird watching as the theme, and some come from countries with many restrictions. In Norway and in the Varanger Peninsula, they can experience a sense of freedom which is unique to them. However, most of the informants could consider attending a guided tour, if the guide was knowledgeable. Denne oppgaven er en studie av hvorfor fuglekikkere trekker til Varanger og hvilken oppfatning de har av Varanger som fuglekikkerdestinasjon. Videre er fokuset på i hvilken grad tilrettelegging for vilt- og fugleturisme er attraktivt for de som reiser til Varangerhalvøya for å se på fugler. Det teoretiske grunnlaget i denne oppgaven består av teori om viltturisme og fuglekikking og om Varangerhalvøya som fuglekikkingsdestinasjon. Det er anvendt kvalitativ metode med semistrukturerte dybdeintervju med 15 informanter. Informantene er tilfeldig utvalgt på de stedene man forventer å finne fuglekikkere. Intervjuene er transkribert og kodet til forskningsspørsmålene. Forskningsspørsmålene er basert på «push and pull» faktorer, der «push-faktor» kan beskrives som faktorer som får personer til å dra hjemmefra, vekk fra rutiner og «hverdagen», og «pull-faktorer» er faktorer som får personer til å dra til et sted - eller produkter/steder som drar folk til seg. I markedsføringsfaget blir disse faktorene brukt som trykk- og trekk kommunikasjon. Hovedspørsmålet i oppgaven er vektet på pull-faktorer, med spørsmålet: Hva trekker fugleturistene til Varangerhalvøya. Resultatene viser at viktige pull- faktorer blant fuglekikkerne på Varangerhalvøya er unik arktisk natur, mange fuglearter og store fuglekolonier. Pull- faktorer er at de ønsker å feriere i et miljø hvor de føler frihet - med et stort handlingsrom for å oppholde seg og bevege seg fritt. Mange av informantene har vært på organiserte turer med fuglekikking som tema, og flere kommer fra land med mange restriksjoner. I Norge og på Varangerhalvøya kan de oppleve en frihetsfølelse som for dem er unik. De fleste av informantene kunne likevel vurdere å delta på guidet tur, under forutsetning at guiden var kunnskapsrik. submittedVersion M-REIS |
author2 |
Stensland, Stian Dybsand, Hilde Nikoline Hambro |
format |
Master Thesis |
author |
Myrseth, Eli Cora |
author_facet |
Myrseth, Eli Cora |
author_sort |
Myrseth, Eli Cora |
title |
Hva er fuglekikkernes oppfatning av Varanger som fugledestinasjon? |
title_short |
Hva er fuglekikkernes oppfatning av Varanger som fugledestinasjon? |
title_full |
Hva er fuglekikkernes oppfatning av Varanger som fugledestinasjon? |
title_fullStr |
Hva er fuglekikkernes oppfatning av Varanger som fugledestinasjon? |
title_full_unstemmed |
Hva er fuglekikkernes oppfatning av Varanger som fugledestinasjon? |
title_sort |
hva er fuglekikkernes oppfatning av varanger som fugledestinasjon? |
publisher |
Norwegian University of Life Sciences, Ås |
publishDate |
2018 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2596940 |
op_coverage |
Norway, Finnmark, Varanger |
long_lat |
ENVELOPE(29.502,29.502,70.417,70.417) |
geographic |
Arctic Norway Varangerhalvøya |
geographic_facet |
Arctic Norway Varangerhalvøya |
genre |
Arctic Arktis* Finnmark Varanger Varangerhalvøy* Varangerhalvøya Finnmark |
genre_facet |
Arctic Arktis* Finnmark Varanger Varangerhalvøy* Varangerhalvøya Finnmark |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/2596940 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no |
op_rightsnorm |
CC-BY-NC-ND |
_version_ |
1766350231489740800 |
spelling |
ftunivmob:oai:nmbu.brage.unit.no:11250/2596940 2023-05-15T15:20:00+02:00 Hva er fuglekikkernes oppfatning av Varanger som fugledestinasjon? What is the birders perception of Varanger as a bird destination? Myrseth, Eli Cora Stensland, Stian Dybsand, Hilde Nikoline Hambro Norway, Finnmark, Varanger 2018 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2596940 nob nob Norwegian University of Life Sciences, Ås http://hdl.handle.net/11250/2596940 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no CC-BY-NC-ND Fugleturisme Viltturisme Varangerhalvøya Master thesis 2018 ftunivmob 2021-09-23T20:16:47Z This assignment is a study of why birdwatchers go to Varanger and what perception they have of Varanger as a bird-watching destination. Furthermore, the focus is on the extent to which facilitation for wildlife- and bird tourism is attractive for those who travel to Varanger Peninsula to watch birds. The theoretical basis of this assignment consists of the theory of wildlife tourism and bird fauna and about Varanger Peninsula as a birdwatching destination. Qualitative methodology has been used with semi- structured depth interviews with informants. The informants are randomly selected at the places you expect to find birdwatchers. The interviews are transcribed and coded for research questions. The research questions are based on push and pull factors, the "push factor" can be described as factors that make people leave home away from routines and "everyday life", and "pull factors" are factors that cause people to go to a place - or products / places that attract people. The main question in the assignment is based on pull factors, with the question: What pulls the birdwatchers to Varanger Peninsula? The results show that important pull factors among the birdwatchers on Varanger Peninsula are unique arctic nature, many bird species and large bird colonies. Pulling factors are that they want to vacation in an environment where they feel freedom - with a big action room to stay and move wherever you want. Many of the informants have traveled on organized tours with bird watching as the theme, and some come from countries with many restrictions. In Norway and in the Varanger Peninsula, they can experience a sense of freedom which is unique to them. However, most of the informants could consider attending a guided tour, if the guide was knowledgeable. Denne oppgaven er en studie av hvorfor fuglekikkere trekker til Varanger og hvilken oppfatning de har av Varanger som fuglekikkerdestinasjon. Videre er fokuset på i hvilken grad tilrettelegging for vilt- og fugleturisme er attraktivt for de som reiser til Varangerhalvøya for å se på fugler. Det teoretiske grunnlaget i denne oppgaven består av teori om viltturisme og fuglekikking og om Varangerhalvøya som fuglekikkingsdestinasjon. Det er anvendt kvalitativ metode med semistrukturerte dybdeintervju med 15 informanter. Informantene er tilfeldig utvalgt på de stedene man forventer å finne fuglekikkere. Intervjuene er transkribert og kodet til forskningsspørsmålene. Forskningsspørsmålene er basert på «push and pull» faktorer, der «push-faktor» kan beskrives som faktorer som får personer til å dra hjemmefra, vekk fra rutiner og «hverdagen», og «pull-faktorer» er faktorer som får personer til å dra til et sted - eller produkter/steder som drar folk til seg. I markedsføringsfaget blir disse faktorene brukt som trykk- og trekk kommunikasjon. Hovedspørsmålet i oppgaven er vektet på pull-faktorer, med spørsmålet: Hva trekker fugleturistene til Varangerhalvøya. Resultatene viser at viktige pull- faktorer blant fuglekikkerne på Varangerhalvøya er unik arktisk natur, mange fuglearter og store fuglekolonier. Pull- faktorer er at de ønsker å feriere i et miljø hvor de føler frihet - med et stort handlingsrom for å oppholde seg og bevege seg fritt. Mange av informantene har vært på organiserte turer med fuglekikking som tema, og flere kommer fra land med mange restriksjoner. I Norge og på Varangerhalvøya kan de oppleve en frihetsfølelse som for dem er unik. De fleste av informantene kunne likevel vurdere å delta på guidet tur, under forutsetning at guiden var kunnskapsrik. submittedVersion M-REIS Master Thesis Arctic Arktis* Finnmark Varanger Varangerhalvøy* Varangerhalvøya Finnmark Open archive Norwegian University of Life Sciences: Brage NMBU Arctic Norway Varangerhalvøya ENVELOPE(29.502,29.502,70.417,70.417) |