Kreative rom, eller rom for kreativitet : en studie av hvordan rom for kunst og håndverk utformes i ungdomsskolen

Fysiske rammer er en viktig forutsetning for gjennomføring av undervisning, og kunst og håndverk er et praktisk fag som krever spesialutstyrte rom og verksteder. Formålet med forskningsoppgaven er å belyse i hvilken grad rom for kunst og håndverk blir tilrettelagt for undervisning i samsvar med lære...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tvedt, Johanne Pedersen
Other Authors: Houck, Leif Daniel
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norwegian University of Life Sciences, Ås 2018
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2558175
id ftunivmob:oai:nmbu.brage.unit.no:11250/2558175
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Open archive Norwegian University of Life Sciences: Brage NMBU
op_collection_id ftunivmob
language Norwegian Bokmål
topic Kunnskapsløftet
Undervisning
Praktisk-estetiske fag
Spesialiserte læringsareal
VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Arkitektur og bygningsteknologi: 531
spellingShingle Kunnskapsløftet
Undervisning
Praktisk-estetiske fag
Spesialiserte læringsareal
VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Arkitektur og bygningsteknologi: 531
Tvedt, Johanne Pedersen
Kreative rom, eller rom for kreativitet : en studie av hvordan rom for kunst og håndverk utformes i ungdomsskolen
topic_facet Kunnskapsløftet
Undervisning
Praktisk-estetiske fag
Spesialiserte læringsareal
VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Arkitektur og bygningsteknologi: 531
description Fysiske rammer er en viktig forutsetning for gjennomføring av undervisning, og kunst og håndverk er et praktisk fag som krever spesialutstyrte rom og verksteder. Formålet med forskningsoppgaven er å belyse i hvilken grad rom for kunst og håndverk blir tilrettelagt for undervisning i samsvar med læreplanverket. Oppgaven er utført gjennom en litteraturstudie og en casestudie. For å finne hvilke føringer som legges for utforming av dette arealet er læreplanverket for Kunnskapsløftet analysert. Areal- og funksjonsprogram fra Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø kommune er studert, i tillegg til plantegninger fra ni ungdomsskoler i fire av kommunene. Videre er skolebesøk utført på tre av skolene, for å få en bredere forståelse for hvordan arealene fungerer for undervisning, og hvilke erfaringer faglærere har ved bruk av avdeling for kunst og håndverk. Læreplanverket for Kunnskapsløftet er forskrifter til opplæringsloven og setter rammene for undervisningen i skolen. Kompetansemål fra læreplanen legger grunnlaget for vurderingen i faget, og viser hva elevene skal kunne etter ulike årstrinn. Analyse av læreplanen i kunst og håndverk viser at målene etter 10. årstrinn som omhandler praktisk arbeid er vage, og dermed legger få føringer for hvordan spesialrom og verksted bør utformes. Mens formålsparagrafen i læreplanen fokuserer på praktisk skapende arbeid, er mange av kompetansemålene rent teoretiske. Målene er mer spesifikke når det gjelder digital kompetanse, og det er tydelig at dette skal vektlegges i faget. Analyse av areal- og funksjonsprogram fra kommuner og plantegninger fra ni ulike skoler, viser at det er bred enighet rundt hvilke rom avdeling for kunst og håndverk skal inneholde, og hvilke aktiviteter det skal tilrettelegges for. Alle de studerte skolene har flerbruksrom for aktiviteter som tekstil og tegning, verksted for tre og metall, maskinrom og rom for keramikk. Det er samtidig bare to av skolene som har tilgang i til datamaskiner i avdelingen. Dette tyder på at utformingen av arealet baseres vel så mye på tradisjoner, som føringer fra læreplanen. Skolebesøkene viser at faglærere møter ulike utfordringer ved bruk av det spesialiserte læringsarealet i skolen. Problemene er blant annet knyttet til størrelse på rommene, lagringsplass og støy. Felles for lærerne er at brukermedvirkningen i planleggingsprosessen ikke har fungert optimalt for å gjøre avdelingen mest mulig funksjonell. Det er forsket lite på utforming av spesialiserte læringsareal i skolen. Resultatene i forskningsoppgaven viser at rom for kunst og håndverk i de undersøkte skolene er tilrettelagt for å gjennomføre praktisk undervisning, men at digital kompetanse ikke prioriteres i samme grad. Den viser også at læreplanen legger få føringer når det gjelder hvilke praktiske aktiviteter det skal tilrettelegges for, noe som gir frihet ved valg av utforming. Dette kan gi skoleeiere mulighet til å begrense arealet til et minimum, noe som kan gå utover den praktisk-estetiske opplæringen til elevene. Physical constructions are an important prerequisite for teaching, and Arts and Crafts is a practical subject that requires specially equipped rooms and workshops. The purpose of this research work is to investigate the extent to which rooms for Arts and Crafts enable teaching in accordance with the Knowledge Promotion. This work was conducted as a literature study and a case study. The National Curriculum for Knowledge Promotion was analyzed to find which guidelines have been presented for the design of these types of facilities. Area and function descriptions from Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim and Tromsø municipality have been studied, in addition to floor plans from nine lower secondary schools in four of these municipalities. Three of the participating schools were also visited in order to obtain an understanding of how these facilities influence the quality of learning in Arts and Crafts. submittedVersion M-BA
author2 Houck, Leif Daniel
format Master Thesis
author Tvedt, Johanne Pedersen
author_facet Tvedt, Johanne Pedersen
author_sort Tvedt, Johanne Pedersen
title Kreative rom, eller rom for kreativitet : en studie av hvordan rom for kunst og håndverk utformes i ungdomsskolen
title_short Kreative rom, eller rom for kreativitet : en studie av hvordan rom for kunst og håndverk utformes i ungdomsskolen
title_full Kreative rom, eller rom for kreativitet : en studie av hvordan rom for kunst og håndverk utformes i ungdomsskolen
title_fullStr Kreative rom, eller rom for kreativitet : en studie av hvordan rom for kunst og håndverk utformes i ungdomsskolen
title_full_unstemmed Kreative rom, eller rom for kreativitet : en studie av hvordan rom for kunst og håndverk utformes i ungdomsskolen
title_sort kreative rom, eller rom for kreativitet : en studie av hvordan rom for kunst og håndverk utformes i ungdomsskolen
publisher Norwegian University of Life Sciences, Ås
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11250/2558175
op_coverage Norway
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701)
geographic Norway
Tromsø
Bergen
Faget
Enighet
geographic_facet Norway
Tromsø
Bergen
Faget
Enighet
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_source 114
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2558175
op_rights Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no
op_rightsnorm CC-BY-NC-ND
_version_ 1766219817183870976
spelling ftunivmob:oai:nmbu.brage.unit.no:11250/2558175 2023-05-15T18:34:51+02:00 Kreative rom, eller rom for kreativitet : en studie av hvordan rom for kunst og håndverk utformes i ungdomsskolen A study of how areas for arts and crafts are designed in lower secondary schools Tvedt, Johanne Pedersen Houck, Leif Daniel Norway 2018 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2558175 nob nob Norwegian University of Life Sciences, Ås http://hdl.handle.net/11250/2558175 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no CC-BY-NC-ND 114 Kunnskapsløftet Undervisning Praktisk-estetiske fag Spesialiserte læringsareal VDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Arkitektur og bygningsteknologi: 531 Master thesis 2018 ftunivmob 2021-09-23T20:15:57Z Fysiske rammer er en viktig forutsetning for gjennomføring av undervisning, og kunst og håndverk er et praktisk fag som krever spesialutstyrte rom og verksteder. Formålet med forskningsoppgaven er å belyse i hvilken grad rom for kunst og håndverk blir tilrettelagt for undervisning i samsvar med læreplanverket. Oppgaven er utført gjennom en litteraturstudie og en casestudie. For å finne hvilke føringer som legges for utforming av dette arealet er læreplanverket for Kunnskapsløftet analysert. Areal- og funksjonsprogram fra Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø kommune er studert, i tillegg til plantegninger fra ni ungdomsskoler i fire av kommunene. Videre er skolebesøk utført på tre av skolene, for å få en bredere forståelse for hvordan arealene fungerer for undervisning, og hvilke erfaringer faglærere har ved bruk av avdeling for kunst og håndverk. Læreplanverket for Kunnskapsløftet er forskrifter til opplæringsloven og setter rammene for undervisningen i skolen. Kompetansemål fra læreplanen legger grunnlaget for vurderingen i faget, og viser hva elevene skal kunne etter ulike årstrinn. Analyse av læreplanen i kunst og håndverk viser at målene etter 10. årstrinn som omhandler praktisk arbeid er vage, og dermed legger få føringer for hvordan spesialrom og verksted bør utformes. Mens formålsparagrafen i læreplanen fokuserer på praktisk skapende arbeid, er mange av kompetansemålene rent teoretiske. Målene er mer spesifikke når det gjelder digital kompetanse, og det er tydelig at dette skal vektlegges i faget. Analyse av areal- og funksjonsprogram fra kommuner og plantegninger fra ni ulike skoler, viser at det er bred enighet rundt hvilke rom avdeling for kunst og håndverk skal inneholde, og hvilke aktiviteter det skal tilrettelegges for. Alle de studerte skolene har flerbruksrom for aktiviteter som tekstil og tegning, verksted for tre og metall, maskinrom og rom for keramikk. Det er samtidig bare to av skolene som har tilgang i til datamaskiner i avdelingen. Dette tyder på at utformingen av arealet baseres vel så mye på tradisjoner, som føringer fra læreplanen. Skolebesøkene viser at faglærere møter ulike utfordringer ved bruk av det spesialiserte læringsarealet i skolen. Problemene er blant annet knyttet til størrelse på rommene, lagringsplass og støy. Felles for lærerne er at brukermedvirkningen i planleggingsprosessen ikke har fungert optimalt for å gjøre avdelingen mest mulig funksjonell. Det er forsket lite på utforming av spesialiserte læringsareal i skolen. Resultatene i forskningsoppgaven viser at rom for kunst og håndverk i de undersøkte skolene er tilrettelagt for å gjennomføre praktisk undervisning, men at digital kompetanse ikke prioriteres i samme grad. Den viser også at læreplanen legger få føringer når det gjelder hvilke praktiske aktiviteter det skal tilrettelegges for, noe som gir frihet ved valg av utforming. Dette kan gi skoleeiere mulighet til å begrense arealet til et minimum, noe som kan gå utover den praktisk-estetiske opplæringen til elevene. Physical constructions are an important prerequisite for teaching, and Arts and Crafts is a practical subject that requires specially equipped rooms and workshops. The purpose of this research work is to investigate the extent to which rooms for Arts and Crafts enable teaching in accordance with the Knowledge Promotion. This work was conducted as a literature study and a case study. The National Curriculum for Knowledge Promotion was analyzed to find which guidelines have been presented for the design of these types of facilities. Area and function descriptions from Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim and Tromsø municipality have been studied, in addition to floor plans from nine lower secondary schools in four of these municipalities. Three of the participating schools were also visited in order to obtain an understanding of how these facilities influence the quality of learning in Arts and Crafts. submittedVersion M-BA Master Thesis Tromsø Open archive Norwegian University of Life Sciences: Brage NMBU Norway Tromsø Bergen Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) Enighet ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701)