Transformasjon av Lækjargata : fra transportåre til en levende bygate

Lækjargata, en av de viktigste bygatene i Reykjavík, og temaet for dette prosjektet, er et eksempel på en gate som har blitt overtatt av privatbiler med lite fokus på myke trafikanter. Gaten er et svært viktig innslag i bybildet, har stor historisk betydning og en sterk identitet, som man dessverre...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pétursdóttir, Tinna Rut
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Norwegian University of Life Sciences, Ås 2016
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2379085
id ftunivmob:oai:nmbu.brage.unit.no:11250/2379085
record_format openpolar
institution Open Polar
collection Open archive Norwegian University of Life Sciences: Brage NMBU
op_collection_id ftunivmob
language Norwegian Bokmål
topic Lækjargata
Bygate
Folkeliv
Byliv
Blå og grønne strukturer
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230
VDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140::Landscape architecture: 147
spellingShingle Lækjargata
Bygate
Folkeliv
Byliv
Blå og grønne strukturer
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230
VDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140::Landscape architecture: 147
Pétursdóttir, Tinna Rut
Transformasjon av Lækjargata : fra transportåre til en levende bygate
topic_facet Lækjargata
Bygate
Folkeliv
Byliv
Blå og grønne strukturer
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230
VDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140::Landscape architecture: 147
description Lækjargata, en av de viktigste bygatene i Reykjavík, og temaet for dette prosjektet, er et eksempel på en gate som har blitt overtatt av privatbiler med lite fokus på myke trafikanter. Gaten er et svært viktig innslag i bybildet, har stor historisk betydning og en sterk identitet, som man dessverre ikke kan nyte på grunn av bilene. Målet med oppgaven er å finne en måte å transformere Lækjargata til å bli en levende bygate ved hjelp av blå og grønne strukturer og samtidig bidra til å skape en mer helhetlig og livlig sentrumskjerne. Formålet med dette er å skape et levedyktig miljø der behovene til beboere og besøkende står i hovedfokus. For å oppnå målet er det foretatt målrettet registreringer og analyser på kulturelle/sosiale og naturlige faktorer, i tillegg til perseptuelle og estetiske opplevelsesfaktorer i Lækjargata og omegn. Gjennom registreringer og analyser har det kommet frem en oversikt over styrker og svakheter, samt muligheter og trusler i studieområdet. Resultatene benyttes som premisser for videre utforming av gaten, hvor det er forsøkt å opprettholde styrkene, forbedre svakhetene, utnytte mulighetene og møte truslene. Resultatet er et ide- og designforslag for Lækjargata, hvor myke trafikanter er prioritet og står i fokus. Det er mange faktorer som spiller inn når man skal skape en levende bygate og en helhetlig sentrumskjerne, der menneskers behov står i sentrum. Blå og grønne strukturer kan absolutt bidra til å styrke bylivet Lækjargata, og til å knytte byen bedre sammen, men de fungerer ikke ene og alene. En må også tilrettelegge og sikre trygghet for myke trafikanter, appellere til alle brukergrupper, beholde og styrke forbindelser mellom de åpne offentlige rom, tilby interessante og attraktive fasader, tilrettelegge for opphold i tillegg til å skape helhetsintrykk i gaten. Alt dette er ting som må vere på plass, men når alt kommer til alt, er det menneskene som er den viktigste forutsetningen for et godt byliv. Det å sette menneskene foran bilene er det første skrittet i riktig retning for å oppnå målet. Lækjargata is one of the most important streets in downtown Reykjavík. This project highlights how the development of Lækjargata has been dominated by private cars with almost no focus on pedestrians and cyclists. Lækjargata is an important element in the city’s landscape with a prominent historical identity, that is largely buried under the burden heavy traffic. The goal of the project is to find a way to transform Lækjargata into a living city street using blue and green structures and simultaneously creating a more coherent and lively centre. The project hopes to create a sustainable and viable urban environment where the needs of residents and visitors are the focus. Precise analyses on cultural/social and natural factors, as well as perceptual and esthetic perception of Lækjargata and its surroundings, have been used to achieve the goal. The analysis reveals an overview of the strengths, weaknesses, opportunities and threats to the studied area. The results are used as a premise for further development of the street, where the strengths are maintained, opportunities for improvement exploited and the main threats dealt with. The result is a design proposal for Lækjargata, aimed towards pedestrians and cyclists. There are many factors that come into play when creating a living city street and a coherent centre, where human needs are in focus. Blue and green structures can help strengthen the city life in Lækjargata and better link the city together, but they do not work on their own. What is also needed is to facilitate and ensure the safety of pedestrians and cyclists. And to appeal to all user groups while maintaining and strengthening the links between the open public spaces. To offer interesting and attractive facades and to create gathering areas that aim to give an overall consistency of character to the street. But when all is said and done, people are the key factor to creating a living city. Putting the needs of people before the needs of cars is the first step in the right direction to achieving this goal. M-LA
format Master Thesis
author Pétursdóttir, Tinna Rut
author_facet Pétursdóttir, Tinna Rut
author_sort Pétursdóttir, Tinna Rut
title Transformasjon av Lækjargata : fra transportåre til en levende bygate
title_short Transformasjon av Lækjargata : fra transportåre til en levende bygate
title_full Transformasjon av Lækjargata : fra transportåre til en levende bygate
title_fullStr Transformasjon av Lækjargata : fra transportåre til en levende bygate
title_full_unstemmed Transformasjon av Lækjargata : fra transportåre til en levende bygate
title_sort transformasjon av lækjargata : fra transportåre til en levende bygate
publisher Norwegian University of Life Sciences, Ås
publishDate 2016
url http://hdl.handle.net/11250/2379085
geographic Reykjavík
geographic_facet Reykjavík
genre Reykjavík
Reykjavík
genre_facet Reykjavík
Reykjavík
op_source 86
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2379085
op_rights Navngivelse 3.0 Norge
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/
op_rightsnorm CC-BY
_version_ 1766178902730866688
spelling ftunivmob:oai:nmbu.brage.unit.no:11250/2379085 2023-05-15T18:07:01+02:00 Transformasjon av Lækjargata : fra transportåre til en levende bygate Transformation of Lækjargata: From a transport corridor to a lively city street Pétursdóttir, Tinna Rut 2016-02-15 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2379085 nob nob Norwegian University of Life Sciences, Ås http://hdl.handle.net/11250/2379085 Navngivelse 3.0 Norge http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ CC-BY 86 Lækjargata Bygate Folkeliv Byliv Blå og grønne strukturer VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230 VDP::Humanities: 000::Architecture and design: 140::Landscape architecture: 147 Master thesis 2016 ftunivmob 2021-09-23T20:14:31Z Lækjargata, en av de viktigste bygatene i Reykjavík, og temaet for dette prosjektet, er et eksempel på en gate som har blitt overtatt av privatbiler med lite fokus på myke trafikanter. Gaten er et svært viktig innslag i bybildet, har stor historisk betydning og en sterk identitet, som man dessverre ikke kan nyte på grunn av bilene. Målet med oppgaven er å finne en måte å transformere Lækjargata til å bli en levende bygate ved hjelp av blå og grønne strukturer og samtidig bidra til å skape en mer helhetlig og livlig sentrumskjerne. Formålet med dette er å skape et levedyktig miljø der behovene til beboere og besøkende står i hovedfokus. For å oppnå målet er det foretatt målrettet registreringer og analyser på kulturelle/sosiale og naturlige faktorer, i tillegg til perseptuelle og estetiske opplevelsesfaktorer i Lækjargata og omegn. Gjennom registreringer og analyser har det kommet frem en oversikt over styrker og svakheter, samt muligheter og trusler i studieområdet. Resultatene benyttes som premisser for videre utforming av gaten, hvor det er forsøkt å opprettholde styrkene, forbedre svakhetene, utnytte mulighetene og møte truslene. Resultatet er et ide- og designforslag for Lækjargata, hvor myke trafikanter er prioritet og står i fokus. Det er mange faktorer som spiller inn når man skal skape en levende bygate og en helhetlig sentrumskjerne, der menneskers behov står i sentrum. Blå og grønne strukturer kan absolutt bidra til å styrke bylivet Lækjargata, og til å knytte byen bedre sammen, men de fungerer ikke ene og alene. En må også tilrettelegge og sikre trygghet for myke trafikanter, appellere til alle brukergrupper, beholde og styrke forbindelser mellom de åpne offentlige rom, tilby interessante og attraktive fasader, tilrettelegge for opphold i tillegg til å skape helhetsintrykk i gaten. Alt dette er ting som må vere på plass, men når alt kommer til alt, er det menneskene som er den viktigste forutsetningen for et godt byliv. Det å sette menneskene foran bilene er det første skrittet i riktig retning for å oppnå målet. Lækjargata is one of the most important streets in downtown Reykjavík. This project highlights how the development of Lækjargata has been dominated by private cars with almost no focus on pedestrians and cyclists. Lækjargata is an important element in the city’s landscape with a prominent historical identity, that is largely buried under the burden heavy traffic. The goal of the project is to find a way to transform Lækjargata into a living city street using blue and green structures and simultaneously creating a more coherent and lively centre. The project hopes to create a sustainable and viable urban environment where the needs of residents and visitors are the focus. Precise analyses on cultural/social and natural factors, as well as perceptual and esthetic perception of Lækjargata and its surroundings, have been used to achieve the goal. The analysis reveals an overview of the strengths, weaknesses, opportunities and threats to the studied area. The results are used as a premise for further development of the street, where the strengths are maintained, opportunities for improvement exploited and the main threats dealt with. The result is a design proposal for Lækjargata, aimed towards pedestrians and cyclists. There are many factors that come into play when creating a living city street and a coherent centre, where human needs are in focus. Blue and green structures can help strengthen the city life in Lækjargata and better link the city together, but they do not work on their own. What is also needed is to facilitate and ensure the safety of pedestrians and cyclists. And to appeal to all user groups while maintaining and strengthening the links between the open public spaces. To offer interesting and attractive facades and to create gathering areas that aim to give an overall consistency of character to the street. But when all is said and done, people are the key factor to creating a living city. Putting the needs of people before the needs of cars is the first step in the right direction to achieving this goal. M-LA Master Thesis Reykjavík Reykjavík Open archive Norwegian University of Life Sciences: Brage NMBU Reykjavík