Differensiert forvaltning av 100-metersbeltet langs sjøen, med fokus på Karlsøy og Tromsø
Sammendrag Ut fra variasjoner i press på strandsonearealene i Norges kystkommuner har man sett behovet for en differensiert strandsoneforvaltning. 25. mars 2008 ble statlige planretningslinjer for differensiert forvaltning av strandsonen langs sjøen (SPR) fastsatt. Der deles alle kystkommunene inn i...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Norwegian University of Life Sciences, Ås
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/188496 |
id |
ftunivmob:oai:nmbu.brage.unit.no:11250/188496 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivmob:oai:nmbu.brage.unit.no:11250/188496 2024-09-15T18:16:22+00:00 Differensiert forvaltning av 100-metersbeltet langs sjøen, med fokus på Karlsøy og Tromsø Differentiated management of shoreline areas in Karlsøy and Tromsø Martens, Heidi 2013 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/188496 nob nob Norwegian University of Life Sciences, Ås http://hdl.handle.net/11250/188496 78 VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Spatial territorial planning: 238 VDP::Social science: 200::Law: 340::Environmental law: 347 Master thesis 2013 ftunivmob 2024-07-19T03:05:57Z Sammendrag Ut fra variasjoner i press på strandsonearealene i Norges kystkommuner har man sett behovet for en differensiert strandsoneforvaltning. 25. mars 2008 ble statlige planretningslinjer for differensiert forvaltning av strandsonen langs sjøen (SPR) fastsatt. Der deles alle kystkommunene inn i tre ulike soner basert på det presset strandsonearealene i hver enkelt kommune er under. Denne oppgaven omhandler SPR sin sone 3, ”områder med mindre press på arealene”, og datainnsamlingen, i form av kvalitative intervjuer, er gjort i kommunene Karlsøy og Tromsø, samt hos Fylkesmannen i Troms. Dokumentstudier og juridiske analyser er benyttet som supplerende metoder. Karlsøy og Tromsø er svært ulike, spesielt med tanke på befolkningstall og –tetthet. Dette reflekteres i stor grad på hvilket press strandsonen i de to kommunene er utsatt for. Likevel er kommunene plassert i samme sone i SPR. I Tromsø kommune var informantene generelt positive til statlige føringer på den lokale forvaltningen. SPR ble ansett som en bekreftelse på at den praksis kommunen lenge har ført for sine strandsonearealer er korrekt. Fordi man lenge før innføringen har forvaltet strandsonen i kommunen i tråd med SPR, tror man ikke at retningslinjene vil føre til noen endringer, verken på plan- eller dispensasjonsområdet. I kommuneplanens arealdel er det nedfelt generelle bestemmelser om at byggegrense langs sjøen følger vegen der denne ligger nærmere enn 100 meter fra strandlinjen. I Karlsøy var man noe mer avmålte angående statlige føringer på det kommunale selvstyret, fordi disse ofte pålegger kommunene ulike krav, og peker på hvilke hensyn, som skal følges opp i planarbeidet, og slik kompliserer arbeidet til kommunen. Ingen av informantene hadde en opplevelse av at SPR pålegger kommunen noen ytterligere krav, og informantene stilte seg nøytrale til disse retningslinjene. Karlsøy har en gammel og utdatert arealdel til kommuneplanen, og en ny er nå under utvikling. Der vil kommunen innføre samme bestemmelse om byggegrense langs sjøen, som man ... Master Thesis Karlsøy Tromsø Troms Open archive Norwegian University of Life Sciences: Brage NMBU |
institution |
Open Polar |
collection |
Open archive Norwegian University of Life Sciences: Brage NMBU |
op_collection_id |
ftunivmob |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Spatial territorial planning: 238 VDP::Social science: 200::Law: 340::Environmental law: 347 |
spellingShingle |
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Spatial territorial planning: 238 VDP::Social science: 200::Law: 340::Environmental law: 347 Martens, Heidi Differensiert forvaltning av 100-metersbeltet langs sjøen, med fokus på Karlsøy og Tromsø |
topic_facet |
VDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230::Spatial territorial planning: 238 VDP::Social science: 200::Law: 340::Environmental law: 347 |
description |
Sammendrag Ut fra variasjoner i press på strandsonearealene i Norges kystkommuner har man sett behovet for en differensiert strandsoneforvaltning. 25. mars 2008 ble statlige planretningslinjer for differensiert forvaltning av strandsonen langs sjøen (SPR) fastsatt. Der deles alle kystkommunene inn i tre ulike soner basert på det presset strandsonearealene i hver enkelt kommune er under. Denne oppgaven omhandler SPR sin sone 3, ”områder med mindre press på arealene”, og datainnsamlingen, i form av kvalitative intervjuer, er gjort i kommunene Karlsøy og Tromsø, samt hos Fylkesmannen i Troms. Dokumentstudier og juridiske analyser er benyttet som supplerende metoder. Karlsøy og Tromsø er svært ulike, spesielt med tanke på befolkningstall og –tetthet. Dette reflekteres i stor grad på hvilket press strandsonen i de to kommunene er utsatt for. Likevel er kommunene plassert i samme sone i SPR. I Tromsø kommune var informantene generelt positive til statlige føringer på den lokale forvaltningen. SPR ble ansett som en bekreftelse på at den praksis kommunen lenge har ført for sine strandsonearealer er korrekt. Fordi man lenge før innføringen har forvaltet strandsonen i kommunen i tråd med SPR, tror man ikke at retningslinjene vil føre til noen endringer, verken på plan- eller dispensasjonsområdet. I kommuneplanens arealdel er det nedfelt generelle bestemmelser om at byggegrense langs sjøen følger vegen der denne ligger nærmere enn 100 meter fra strandlinjen. I Karlsøy var man noe mer avmålte angående statlige føringer på det kommunale selvstyret, fordi disse ofte pålegger kommunene ulike krav, og peker på hvilke hensyn, som skal følges opp i planarbeidet, og slik kompliserer arbeidet til kommunen. Ingen av informantene hadde en opplevelse av at SPR pålegger kommunen noen ytterligere krav, og informantene stilte seg nøytrale til disse retningslinjene. Karlsøy har en gammel og utdatert arealdel til kommuneplanen, og en ny er nå under utvikling. Der vil kommunen innføre samme bestemmelse om byggegrense langs sjøen, som man ... |
format |
Master Thesis |
author |
Martens, Heidi |
author_facet |
Martens, Heidi |
author_sort |
Martens, Heidi |
title |
Differensiert forvaltning av 100-metersbeltet langs sjøen, med fokus på Karlsøy og Tromsø |
title_short |
Differensiert forvaltning av 100-metersbeltet langs sjøen, med fokus på Karlsøy og Tromsø |
title_full |
Differensiert forvaltning av 100-metersbeltet langs sjøen, med fokus på Karlsøy og Tromsø |
title_fullStr |
Differensiert forvaltning av 100-metersbeltet langs sjøen, med fokus på Karlsøy og Tromsø |
title_full_unstemmed |
Differensiert forvaltning av 100-metersbeltet langs sjøen, med fokus på Karlsøy og Tromsø |
title_sort |
differensiert forvaltning av 100-metersbeltet langs sjøen, med fokus på karlsøy og tromsø |
publisher |
Norwegian University of Life Sciences, Ås |
publishDate |
2013 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/188496 |
genre |
Karlsøy Tromsø Troms |
genre_facet |
Karlsøy Tromsø Troms |
op_source |
78 |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/188496 |
_version_ |
1810454372067311616 |