Motivert for å lære -en studie av biologistudenters syn på egen læring
Universitetet i Bergen ble i år 2014 i samarbeid med Universitetssenteret på Svalbard og Havforskningsinstituttet tildelt ett av tre nye sentre for fremragende utdanning med konseptet «Centre for Excellence in Biology Education» (BioCEED). BioCEED planlegger å gjennomføre en undervisningsreform, med...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
The University of Bergen
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/1956/8363 |
id |
ftunivbergen:oai:bora.uib.no:1956/8363 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivbergen:oai:bora.uib.no:1956/8363 2023-05-15T18:29:52+02:00 Motivert for å lære -en studie av biologistudenters syn på egen læring Dørum, Henrik Handal 2014-06-01 2266510 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/1956/8363 nob nob The University of Bergen https://hdl.handle.net/1956/8363 Copyright the author. All rights reserved Læringsstrategier Motivasjon BioCEED Studenter Biologididaktikk http://data.ub.uio.no/realfagstermer/c007272 http://data.ub.uio.no/realfagstermer/c011445 http://data.ub.uio.no/realfagstermer/c009869 751999 Master thesis 2014 ftunivbergen 2023-03-14T17:40:14Z Universitetet i Bergen ble i år 2014 i samarbeid med Universitetssenteret på Svalbard og Havforskningsinstituttet tildelt ett av tre nye sentre for fremragende utdanning med konseptet «Centre for Excellence in Biology Education» (BioCEED). BioCEED planlegger å gjennomføre en undervisningsreform, med overgang til lærende-sentrert utdanning, der fokus er på individets ansvar for å lære, deriblant selvregulering. I lys av denne tildelingen er det høyaktuelt å se på biologistudenters syn på egen motivasjon og læring. Denne oppgaven er en del av strategien for å kartlegge læring og motivasjon blant biologistudenter. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke om det finnes sammenhenger mellom biologistudenters motivasjon, læringsstrategier og bruk av studieteknikker, og om det finnes sammenhenger mellom trivsel, metodebruk og plan for studiene. Spørreundersøkelsen Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ), en selvrapporteringsundersøkelse, ble tilpasset dette formålet. Denne undersøkelsen inneholder utsagn om både motivasjon og læringsstrategier. Det ble gjennomført en faktoranalyse av utsagnene i undersøkelsen for å vurdere reliabilitet. Sumscore, gjennomsnittverdier og korrelasjoner ble brukt for å vurdere betydningen av faktorene. Biologistudentene som deltok i undersøkelsen vurderte indre og ytre verdi høyt, eller med andre ord at biologifagene både oppfattes som interessante og nyttige. Studentene indikerte evne og vilje til å tilegne seg kunnskap, også når materialet oppfattes som vanskelig eller lite interessant. Selvstendig lesing før eksamen ble vurdert til å være den viktigste arbeidsmetoden, men særegne metoder innen biologien som lab- og feltarbeid ble også vurdert høyt. Som en kontrast ble gjensidig læring og oppsøking av hjelp ble vurdert som mindre viktig. Faktorer som omhandlet ulike aspekter av motivasjon korrelerte sterkt med hverandre, og hadde også klare korrelasjoner med selvregulering. Undersøkelsen hadde en lav responsrate, som medfører at vurderingene er gjort på begrenset ... Master Thesis Svalbard University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) Bergen Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) Svalbard |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) |
op_collection_id |
ftunivbergen |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Læringsstrategier Motivasjon BioCEED Studenter Biologididaktikk http://data.ub.uio.no/realfagstermer/c007272 http://data.ub.uio.no/realfagstermer/c011445 http://data.ub.uio.no/realfagstermer/c009869 751999 |
spellingShingle |
Læringsstrategier Motivasjon BioCEED Studenter Biologididaktikk http://data.ub.uio.no/realfagstermer/c007272 http://data.ub.uio.no/realfagstermer/c011445 http://data.ub.uio.no/realfagstermer/c009869 751999 Dørum, Henrik Handal Motivert for å lære -en studie av biologistudenters syn på egen læring |
topic_facet |
Læringsstrategier Motivasjon BioCEED Studenter Biologididaktikk http://data.ub.uio.no/realfagstermer/c007272 http://data.ub.uio.no/realfagstermer/c011445 http://data.ub.uio.no/realfagstermer/c009869 751999 |
description |
Universitetet i Bergen ble i år 2014 i samarbeid med Universitetssenteret på Svalbard og Havforskningsinstituttet tildelt ett av tre nye sentre for fremragende utdanning med konseptet «Centre for Excellence in Biology Education» (BioCEED). BioCEED planlegger å gjennomføre en undervisningsreform, med overgang til lærende-sentrert utdanning, der fokus er på individets ansvar for å lære, deriblant selvregulering. I lys av denne tildelingen er det høyaktuelt å se på biologistudenters syn på egen motivasjon og læring. Denne oppgaven er en del av strategien for å kartlegge læring og motivasjon blant biologistudenter. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke om det finnes sammenhenger mellom biologistudenters motivasjon, læringsstrategier og bruk av studieteknikker, og om det finnes sammenhenger mellom trivsel, metodebruk og plan for studiene. Spørreundersøkelsen Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ), en selvrapporteringsundersøkelse, ble tilpasset dette formålet. Denne undersøkelsen inneholder utsagn om både motivasjon og læringsstrategier. Det ble gjennomført en faktoranalyse av utsagnene i undersøkelsen for å vurdere reliabilitet. Sumscore, gjennomsnittverdier og korrelasjoner ble brukt for å vurdere betydningen av faktorene. Biologistudentene som deltok i undersøkelsen vurderte indre og ytre verdi høyt, eller med andre ord at biologifagene både oppfattes som interessante og nyttige. Studentene indikerte evne og vilje til å tilegne seg kunnskap, også når materialet oppfattes som vanskelig eller lite interessant. Selvstendig lesing før eksamen ble vurdert til å være den viktigste arbeidsmetoden, men særegne metoder innen biologien som lab- og feltarbeid ble også vurdert høyt. Som en kontrast ble gjensidig læring og oppsøking av hjelp ble vurdert som mindre viktig. Faktorer som omhandlet ulike aspekter av motivasjon korrelerte sterkt med hverandre, og hadde også klare korrelasjoner med selvregulering. Undersøkelsen hadde en lav responsrate, som medfører at vurderingene er gjort på begrenset ... |
format |
Master Thesis |
author |
Dørum, Henrik Handal |
author_facet |
Dørum, Henrik Handal |
author_sort |
Dørum, Henrik Handal |
title |
Motivert for å lære -en studie av biologistudenters syn på egen læring |
title_short |
Motivert for å lære -en studie av biologistudenters syn på egen læring |
title_full |
Motivert for å lære -en studie av biologistudenters syn på egen læring |
title_fullStr |
Motivert for å lære -en studie av biologistudenters syn på egen læring |
title_full_unstemmed |
Motivert for å lære -en studie av biologistudenters syn på egen læring |
title_sort |
motivert for å lære -en studie av biologistudenters syn på egen læring |
publisher |
The University of Bergen |
publishDate |
2014 |
url |
https://hdl.handle.net/1956/8363 |
long_lat |
ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483) |
geographic |
Bergen Finnes Svalbard |
geographic_facet |
Bergen Finnes Svalbard |
genre |
Svalbard |
genre_facet |
Svalbard |
op_relation |
https://hdl.handle.net/1956/8363 |
op_rights |
Copyright the author. All rights reserved |
_version_ |
1766213275941339136 |