Pedagogisk entreprenørskap som virkemiddel for lokal og regional utvikling: Eksempler fra skoler og mindre kystsamfunn i Finnmark
Formålet med denne avhandlingen er å belyse pedagogisk entreprenørskap som virkemiddel for lokal og regional utvikling. Avhandlingen opererer med et skille mellom en smal og en bred tilnærming til pedagogisk entreprenørskap. En smal tilnærming til pedagogisk entreprenørskap retter fokus mot bedrifts...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Doctoral or Postdoctoral Thesis |
Language: | English |
Published: |
The University of Bergen
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/1956/7664 |
id |
ftunivbergen:oai:bora.uib.no:1956/7664 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivbergen:oai:bora.uib.no:1956/7664 2023-05-15T16:13:45+02:00 Pedagogisk entreprenørskap som virkemiddel for lokal og regional utvikling: Eksempler fra skoler og mindre kystsamfunn i Finnmark Eide, Odd Ståle 2013-12-04 application/pdf https://hdl.handle.net/1956/7664 eng eng The University of Bergen urn:isbn:978-82-308-2434-4 https://hdl.handle.net/1956/7664 Copyright the author. All rights reserved Doctoral thesis 2013 ftunivbergen 2023-03-14T17:43:47Z Formålet med denne avhandlingen er å belyse pedagogisk entreprenørskap som virkemiddel for lokal og regional utvikling. Avhandlingen opererer med et skille mellom en smal og en bred tilnærming til pedagogisk entreprenørskap. En smal tilnærming til pedagogisk entreprenørskap retter fokus mot bedriftsetablering i skolen, gjennom elev- og ungdomsbedrifter. I en bredere tilnærming til pedagogisk entreprenørskap vektlegges i sterkere grad prosjekter der elever utvikler og realiserer ideer, uten å gå veien om bedriftsetableringer. Realisering av ideer er ofte knyttet til problemløsning i skole og nærmiljø. Pedagogisk entreprenørskap fremstår i begrenset grad som et eget, konsolidert teoriområde. Pedagogisk entreprenørskap befinner seg i skjæringspunktet mellom mer etablerte teoriområder, som innovasjons- og entreprenørskapsteori, læringsteori, og teori om lokal og regional utvikling (økonomisk geografi m.m.). Selv om teksten har en tydelig teoretisk profil, er den teorien som anvendes, i betydelig grad hentet fra andre områder enn pedagogisk entreprenørskap. Det er gjennom anvendelse av teori fra mer etablerte teoriområder at pedagogisk entreprenørskap på sikt kan tre frem som et eget teoriområde. Et vesentlig premiss for avhandlingen er at pedagogisk entreprenørskap, ikke minst i et langsiktig perspektiv, kan ha regionalpolitiske implikasjoner. To sentrale utfordringer i regionalpolitikken er å tilrettelegge for nyetableringer i næringslivet og tilrettelegge for et best mulig samspill mellom lokale og regionale aktører. Det å stimulere entreprenørielle holdninger og ferdigheter hos barn og unge antas på sikt å kunne resultere i en økt fremvekst av "arbeidsskapere" i distriktene. Avhandlingen belyser hvordan bruk av entreprenørielle læringskonsepter i skolen kan medvirke til lokal og regional utvikling. I tillegg formidles det hvordan partnerskapsavtaler mellom skole og næringsliv kan fungere som en ramme for læringskonsept som elev- og ungdomsbedrift. Etablerte foretak kan fungere som produksjonslokaler, ... Doctoral or Postdoctoral Thesis Finnmark Finnmark University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) Skille ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Bergen: Bergen Open Research Archive (BORA-UiB) |
op_collection_id |
ftunivbergen |
language |
English |
description |
Formålet med denne avhandlingen er å belyse pedagogisk entreprenørskap som virkemiddel for lokal og regional utvikling. Avhandlingen opererer med et skille mellom en smal og en bred tilnærming til pedagogisk entreprenørskap. En smal tilnærming til pedagogisk entreprenørskap retter fokus mot bedriftsetablering i skolen, gjennom elev- og ungdomsbedrifter. I en bredere tilnærming til pedagogisk entreprenørskap vektlegges i sterkere grad prosjekter der elever utvikler og realiserer ideer, uten å gå veien om bedriftsetableringer. Realisering av ideer er ofte knyttet til problemløsning i skole og nærmiljø. Pedagogisk entreprenørskap fremstår i begrenset grad som et eget, konsolidert teoriområde. Pedagogisk entreprenørskap befinner seg i skjæringspunktet mellom mer etablerte teoriområder, som innovasjons- og entreprenørskapsteori, læringsteori, og teori om lokal og regional utvikling (økonomisk geografi m.m.). Selv om teksten har en tydelig teoretisk profil, er den teorien som anvendes, i betydelig grad hentet fra andre områder enn pedagogisk entreprenørskap. Det er gjennom anvendelse av teori fra mer etablerte teoriområder at pedagogisk entreprenørskap på sikt kan tre frem som et eget teoriområde. Et vesentlig premiss for avhandlingen er at pedagogisk entreprenørskap, ikke minst i et langsiktig perspektiv, kan ha regionalpolitiske implikasjoner. To sentrale utfordringer i regionalpolitikken er å tilrettelegge for nyetableringer i næringslivet og tilrettelegge for et best mulig samspill mellom lokale og regionale aktører. Det å stimulere entreprenørielle holdninger og ferdigheter hos barn og unge antas på sikt å kunne resultere i en økt fremvekst av "arbeidsskapere" i distriktene. Avhandlingen belyser hvordan bruk av entreprenørielle læringskonsepter i skolen kan medvirke til lokal og regional utvikling. I tillegg formidles det hvordan partnerskapsavtaler mellom skole og næringsliv kan fungere som en ramme for læringskonsept som elev- og ungdomsbedrift. Etablerte foretak kan fungere som produksjonslokaler, ... |
format |
Doctoral or Postdoctoral Thesis |
author |
Eide, Odd Ståle |
spellingShingle |
Eide, Odd Ståle Pedagogisk entreprenørskap som virkemiddel for lokal og regional utvikling: Eksempler fra skoler og mindre kystsamfunn i Finnmark |
author_facet |
Eide, Odd Ståle |
author_sort |
Eide, Odd Ståle |
title |
Pedagogisk entreprenørskap som virkemiddel for lokal og regional utvikling: Eksempler fra skoler og mindre kystsamfunn i Finnmark |
title_short |
Pedagogisk entreprenørskap som virkemiddel for lokal og regional utvikling: Eksempler fra skoler og mindre kystsamfunn i Finnmark |
title_full |
Pedagogisk entreprenørskap som virkemiddel for lokal og regional utvikling: Eksempler fra skoler og mindre kystsamfunn i Finnmark |
title_fullStr |
Pedagogisk entreprenørskap som virkemiddel for lokal og regional utvikling: Eksempler fra skoler og mindre kystsamfunn i Finnmark |
title_full_unstemmed |
Pedagogisk entreprenørskap som virkemiddel for lokal og regional utvikling: Eksempler fra skoler og mindre kystsamfunn i Finnmark |
title_sort |
pedagogisk entreprenørskap som virkemiddel for lokal og regional utvikling: eksempler fra skoler og mindre kystsamfunn i finnmark |
publisher |
The University of Bergen |
publishDate |
2013 |
url |
https://hdl.handle.net/1956/7664 |
long_lat |
ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497) |
geographic |
Skille |
geographic_facet |
Skille |
genre |
Finnmark Finnmark |
genre_facet |
Finnmark Finnmark |
op_relation |
urn:isbn:978-82-308-2434-4 https://hdl.handle.net/1956/7664 |
op_rights |
Copyright the author. All rights reserved |
_version_ |
1765999584665927680 |